Er vores pige forstoppet?

21. januar 2022

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Er vores pige forstoppet?

Kære Helen,

Vores pige fra d. 01.10.2021 (født 36+5) er ca. 60% ammet og 40% flaske. Jeg led et blodtab på 2 l under fødslen, da min moderkage sad fast og havde derfor først mælk efter 3 uger. Mælken løb kun til det ene bryst (venstre) og jeg har ikke ved at pumpe ihærdigt og amme begge sider kunnet øge mængden på det højre. Det drypper en smule nogle gange, men har aldrig været fyldt eller spændt.

Det venstre bryst kan ikke helt klare opgaven alene og da vi de første uger gav hende MME på sprøjte og flaske (Medela Calma) har hun fortsat fået suppleret, særligt om aftenen hvor hendes far derfor også har kunnet hjælpe.

Hun ligger rigtigt fint på vægtkurven og følger hendes alder, til trods for at hun var lidt tidligt født med en vægt ...

Annonce

... på 2800 g.

Jeg fornemmer nu at hun om dagen ikke bliver mæt ved mig, hvorfor hun nu oftere blevet tilbudt MME i dagstimerne også og vi måske nærmer os 50/50 amning/flaske.

Desværre har hun kun afføring hver 3-4 dag og prutter meget. Prutterne lugter og hun virker besværet af luft. Dog ser afføringen orangebrun og meget flydende ud.

Jeg har forsøgt i en uges tid at blande en smule ekstra vand i hendes flasker, men det har ikke gjort nogen forskel.

Hun får D-dråber med mælkesyrebakterier fra Zelactin. Vi bevæger hende og giver hende mest muligt mavetid i hendes vågne timer.

Bør vi begynde behandling med Lactulose eller er der andre muligheder? Og hvordan gives Lactulose i givet fald bedst?

På forhånd tak
Med venlig hilsen
Anna

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

Annonce

Viden om børn:

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor