Høreværn til børnehaveopstart?

10. oktober 2021

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Høreværn til børnehaveopstart?

Hej Helen

Min dreng er lydsensitiv , eller bare sensitiv i det hele taget, og skal starte i børnehave.

Han er bange for steder med mange børn. Legepladser, Zoo, biblioteket osv. som vi forsøger at frekventere så han kan vænne sig til det. Jeg tror det primært handler om larmen. På den Blå Planet i går render to drenge rundt i spiseområdet. Jeg synes ikke det var slemt, men min dreng kunne slet ikke koncentrere sig og var tydeligt ukomfortabel “de larmer” “de skal ikke lege”.

Set udefra er han jo et drømmebarn, der siger “tak for mad”, “undskyld må jeg komme forbi” osv uden vi nogensinde har bedt ham gøre det. Men vi er meget bekymrede for hans mulighed for en god barndom i de danske ...

Annonce

... institutioner.

Jeg er blevet foreslået høreværn til børnehaveopstart. Men jeg er bange for at det bliver for selv-stigmatiserende og skaber mulighed for at skille sig negativt ud ift de større børn. Han er nok lidt i forvejen et klassisk mobbeoffer, fordi han er så stille, ordentlig og desværre også bange for alting.

PS vi har mistænke om sanseintegrationsudfordring på morrorefleksen. Løsningen skulle være leg med dreje rundt, koldbøtter, gynge, rutsje, hovedet ned. Men han nægter med et rungende nej, så det har meget lange udsigter. Jeg tror nok ikke vi lykkes med at få løst det.

PPS vi er i dialog med kommunen ift valg af børnehave og mulighederne er få. Vi overvejer hjemmepasning og udskyde opstart i tre måneder.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

Annonce

Viden om børn:

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor