Udskydelse af pasning og kommende dagplejestart

4. marts 2014

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Udskydelse af pasning og kommende dagplejestart

Kære Helen,

Endnu engang stiller jeg dig et spørgsmål – i en hel anden boldgade end sidst :-)

Vi har valgt at vente så længe som muligt med at lade vores 16 måneder gamle Bertram komme i vuggestue.

Vi forlængede (selvbetalt) min barsel og Bertrams far overtog barslen i 3 måneder, da Bertram var 11 måneder gammel. Fra årsskiftet og frem til nu er Bertram blevet passet af sin helt fantastiske farmor og farfar. (Jeg har arbejdet deltid, og har haft fri ved middagstid de fleste af ugens dage). Han har været hos farmor og farfar hver dag, frem til ved 13-tiden, hvor jeg så har fået ham hjem igen, og vi har hygget sammen de fleste eftermiddage om ugen.

Nu har vi fået den fantastiske mulighed at få Bertram i dagpleje hos min mands skønne kusine. Hun er privat dagplejer for sin egen søn, (som er lige gammel med vores Bertram) og et andet barn. Det andet barn stopper 1. maj, hvor Bertram så starter i dagpleje hos hende.

Det føles som den helt rigtige beslutning for min mand og jeg!
Bertram er en dreng, som suger alle indtryk til sig og han bliver let utryg/forvirret, hvis der er mange ”larmende” børn/mennesker omkring ham.
Derfor er dagplejepasning frem for vuggestuepasning den rigtige for vores dreng.

Bertram skulle egentlig være startet i vuggestue her 1. marts, men jeg har nu valgt at skyde min sommereksamen (jeg læser en kandidatoverbygning på min pædagoguddannelse). Jeg kommer derfor til at være hjemme med ham, til han får en plads hos min mands kusine.

Jeg møder ofte kritik af vores beslutning. Både kritik af, at vi valgte at ...

Annonce

... forlænge vores barsel. Kritik af, at han blev passet af sin farmor og farfar, og nu kritik af, at han skal i dagpleje, og at jeg skal have ham hjemme frem til maj. Jeg føler, at jeg hele tiden skal forsvare vores beslutning.

Det skal siges, at jeg – mens jeg har haft/og kommer til at have Bertram hjemme – søger for, at vi kommer i legestue, til svømning, på legepladsen, babysang m.m., således at han får noget samvær med andre børn, og således, at han bliver aktiveret dagligt. Vi har desuden masser af gode venner med børn på Bertrams alder, som vi også ses jævnligt med.

Det ligger lidt i undertonerne fra venner og bekendte, at de synes, at jeg er for pylret!! Bertram er ikke ubetinget glad for andre børn, hvis de f.eks. larmer eller har ”hurtige/uforudsigelige” bevægelser. Han skal altid lige bruge lidt tid på at se andre børn an fra min mand eller min arm. Derfor virker det som om at folk synes, at Bertram blot skal rustes til at være sammen med andre børn.

Vi er glade og trygge ved tanken om, at han skal i dagpleje hos min mands familie og deres lille dreng, og vi tror, at de to ”fætre” vil komme til at hygge sige rigtig meget sammen… og beslutningen er taget og er klippefast!

Alligevel kan jeg ikke lade være med at tænke, om vi gør ham en bjørnetjeneste. Vil han få et chok, når han en dag skal i vuggestue som 2 årig, hvor vi pt. har behovsdato, (eller når han skal i børnehave, såfremt hun vælger at passe børnene så længe)?

Lad mig høre dine tanker :-)

Endnu engang mange tak for en fantastisk brevkasse :-)

Mange hilsner,
Maria

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder