Svar: Udskydelse af pasning og kommende dagplejestart
4. marts 2014
Alder:
16 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Det lyder så dejligt det du fortæller og jeg ved fra dine andre brev, at I har en rigtig tryg og skøn dreng. Han stortrives på alle måder og savner ikke noget i sin hverdag. Han har holdt barsel først med mor, derefter med far og har tilmed haft fornøjelsen af at kunne blive passet af sin farmor og farfar (og de har haft fornøjelsen af ham) - hvad mere kan man ønske sig. Det er utroligt, at der er nogen, som kan have noget imod dette!
Og nu har I så muligheden for at lade ham blive passet med sin fætter, der er alderssvarende og dette hos en kusine, som I har et tæt og godt forhold til og hvor alle er glade - det er helt fint! Jeres dreng er stadig bare en lille dreng, hvor det vigtigste er at være tryg i hverdagen.
Det er klart, at børn naturligvis når en vis alder, hvor de skal løsrive sig fra deres forældre og lære at være sammen med andre børn, lære sociale kompetencer ved at være i en gruppe af flere ... Men det kan i mine øjne sagtens vente til de bliver 2 år:)
Man kan sige, at når børn først når børnehavealderen, så kan det for mange være godt at komme ud blandt andre børn - det "hærder" dem ofte på en anden måde til skolegangen, at de har været i børnehave... Men der er naturligt mange år til at jeres lille Bertram skal i skole og mon ikke han nok skal nå alt det han skal nå...:) Han vil jo, med de muligheder I har, stadig opleve at skulle undvære mor og far hver dag og finde ud af at knytte sig til en anden - og samtidig vil de to fætre, som du skriver, sandsynligvis få et helt andet og nært forhold - og det er også rigtig meget værd! Tænk hvis de to drenge kunne vokse op og være hinandens bedste venner. Det er naturligvis ikke derfor I skal gøre det, men det må alt andet lige være et ekstra plus, hvis det viser sig at være sådan.
Du skriver "Bertram er ikke ubetinget glad for andre børn" - og jeg tror det ligger mere i hans personlighed og også handler om alder, end at forklaringen skal findes i at han ikke går i vuggestue. Derfor skal du finde roen i den beslutning I har taget - også selvom det er rigtig hårdt at skulle forklare igen og igen til andre, hvorfor jeres valg er som det er....
Jeg håber mit svar her giver lidt mere ro :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske