Brev:
Tør hud?
10. april 2012
Alder:
21 mdr.
Tør hud?
Kære Helen
Allerførst tak for en fantastisk hjemmeside med mange relevante svar. Vi har allerede brugt dine svar en god del, de har været en meget stor hjælp for os, da vi bor i udlandet.
Vores søn på snart 21 mdr. har nu i ganske lang tid (siden sidste sommer) haft små knopper på arme og ben (der er intet at se på resten af kroppen). Huden virker ikke tør og irriteret, men knopperne kan ind imellem være lidt rødlige. Han klør ikke og virker ikke på nogen måde generet af dem. Vi har spurgt både læge og sundhedsplejerske, og har fået ganske forskellige svar... alt fra at det er helt normalt og han vil vokse fra det, til at det skyldes ekstrem tør hud og han bør smøres tre gange dagligt med en meget fed creme.
Her er det så spørgsmålene melder sig, for hvis det er så normalt, hvorfor finder jeg så ingen information om det... Det vi har gjort til nu, er at prøve at behandle ham efter de råd vi har fået om tør hud, dvs. korte bade i ikke for varmt vand, smøre med fed creme (dog har vi kun smurt morgen og aften) og så vidt muligt have bomuldstøj inderst. Alt tøj vaskes med vaskemiddel uden parfume etc. og får ekstra skyl.
Jeg synes ikke vi ser nogen effekt, og spekulerer nu selvfølgelig på om der er andet vi kan gøre? Bør vi prøve en anden creme eller bør vi tage ham til en hudspecialist? Kan det være tør hud (huden er hel og fin uden flager, revner eller sprækker)? Eller er det et normalt fænomen som han vil vokse fra?
På forhånd tusind tak for svar :-)
Venlig hilsen
Bettina