Svar: Tør hud?
10. april 2012
Alder:
21 mdr.
Kære Bettina
Tak for dit brev og velkommen til :) Dejligt at høre at du har kunne bruge nogle af mine svar til andre og dejligt at du selv har fået lyst til at skrive :)
Som udgangspunkt er det altid en god idé at spørge en hudlæge, når man er i tvivl om de knopper og udslæt ens barn har. Hudlæger er specialister i netop dette område og vil være de bedste til at sige om det er noget barnet vokser fra, om det er noget der skal behandles og om det er noget der kræver nærmere udredning.
Herfra, hvor jeg sidder, kan jeg jo desværre ikke se din dreng. Det er dog meget normalt at man, både som barn og voksen, kan have lidt tørre knopper på arme og ben, som er uden betydning. Hvis knopperne ikke klør, virker lidt tørre, ikke virker betændte, hævede, ømme, vandfyldte og huden ikke skaller eller revner - så lyder det som noget han måske vil have i kortere eller længere perioder og måske vil vokse fra og altså ikke noget farligt og ikke noget der kræver speciel behandling. Det kan være fint at smøre med creme en gang imellem, for at tilføre huden lidt ekstra fedtstof, ligesom I nogle gange kan bruge lidt olie i badevandet, men det er måske ikke nødvendigt at behandle det dagligt.
Hvis han har tør hud der klør meget, hvis det bliver eksemlignende, begynder at komme i knæhaser, albuebøjninger og rundt omkring på kroppen, hvis det ændrer sig fra at være knopper til at komme i samlede grupper eller i små områder, så kan der være tale om børneeksem eller andet, som naturligt skal behandles.
Som du beskriver det, så lyder det umiddelbart ufarligt og normalt, men om det skyldes at I har været rigtig omhyggelige med hudplejen, smører med creme, tænker meget over hvad vaskemiddel I bruger osv. kan jo godt være. Altså man kan naturligvis tænke sig at I med alt det gode I allerede gør, holder evt. eksem nede. Hvis du er i tvivl, så synes jeg derfor det er en god idé at få en henvisning til en hudlæge, der kan vurdere, hvad der er tale om ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske