Voldsom uro om aftenen og natten

29. juli 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Voldsom uro om aftenen og natten

Hej Helen.

Vores anden søn på 3 uger har med et trylleslag ændret 'personlighed'- desværre i negativ retning. Fra at være en godmodig, konstant sovende baby, er han nu blevet en utilfreds skrigende baby hver aften/nat.

Jeg ammer, og det går rigtigt godt. Jeg har masser af mælk, og han spiser rigtigt godt i hvert fald 8 gange i døgnet. Jeg kan mærke, at der er mindre mælk om aftenen, men føler stadig, at der er tilstrækkeligt.

Om dagen sover han fint, hans signaler er nemme at aflæse, så hvis han ikke falder i søvn i forbindelse med amning, så er det nemt at se, hvornår han er træt og han kan svøbes og vugges i søvn i min favn eller barnevognen på kort tid. Det er til gengæld ikke så let om aftenen. Hans aftenuro starter nærmest på klokkeslettet 20.30. Han skriger, nærmest som i smerte, græder og er motorisk urolig. Vi fornemmer på en måde, at det er fordøjelsesrelateret, da han krummer sig sammen, cylker med benene osv., men selv når han har pruttet, falder han ikke til ro. Så vi ved simpelthen ikke, hvorfor han er så gal/ked af det.

I slemme tilfælde skriger han til ved to-tiden om natten. Vi forsøger at dysse ham ned ved at svøbe ham, gå og gå og vugge ham i favnen (man skal stå op og vugge ham, sætter man sig ned, tager skrigeriet til i intensitet...underligt?), samt amning ca. hver anden time ...

Annonce

... (de hypige amninger bl.a. fordi han ind imellem falder i søvn i relation til amningen - og så sover i hvert fald nogle timer).

Vi er noget slidte efterhånden. Kan du ikke give os 'nogle knapper at skrue på'? Det vil sige, nogle ting, vi kan forsøge, for at få ham til at falde til ro. Mere mad? Mindre mad? Mere ro sen eftermiddag/aften (her må du gerne være meget konkret, for hvordan får man lige ro, når man også har en 20 måneder gammel dreng, der også skal have lov at udfolde sig)? Mere faste rutiner (her tænker jeg på, om det vil være en fordel ALTID at lægge ham til at sove det samme sted, eksempelvis hans lift)? Andre gode, lavpraktiske råd?

Jeg synes, vi fører en meget stille og rolig tilværelse med ham, går ikke på café, i babybio, på besøg eller ligende. Så der er ikke voldsomme stimuli for den lille i løbet af dagen. Men når du til andre forældre anbefaler at give de helt små børn mere ro, er det så helt ned på niveau med at man ikke skal have fjernsyn tændt, høre musik og lignende? Vi bor i lejlighed, og for at jeg overhovedet skal nå at se min store søn i løbet af dagen, så vælger jeg ind imellem at sidde og amme i samme lokale, hvor han leger eller er i bad... med den larm og uro, det nu giver. Bør jeg lade være med det?

Tusind tak for altid god og vedkommende rådgivning.

Kærlig hilsen
Stine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!