Brev:
Voldsom uro om aftenen og natten
29. juli 2009
Alder:
0 mdr.
Voldsom uro om aftenen og natten
Hej Helen.
Vores anden søn på 3 uger har med et trylleslag ændret 'personlighed'- desværre i negativ retning. Fra at være en godmodig, konstant sovende baby, er han nu blevet en utilfreds skrigende baby hver aften/nat.
Jeg ammer, og det går rigtigt godt. Jeg har masser af mælk, og han spiser rigtigt godt i hvert fald 8 gange i døgnet. Jeg kan mærke, at der er mindre mælk om aftenen, men føler stadig, at der er tilstrækkeligt.
Om dagen sover han fint, hans signaler er nemme at aflæse, så hvis han ikke falder i søvn i forbindelse med amning, så er det nemt at se, hvornår han er træt og han kan svøbes og vugges i søvn i min favn eller barnevognen på kort tid. Det er til gengæld ikke så let om aftenen. Hans aftenuro starter nærmest på klokkeslettet 20.30. Han skriger, nærmest som i smerte, græder og er motorisk urolig. Vi fornemmer på en måde, at det er fordøjelsesrelateret, da han krummer sig sammen, cylker med benene osv., men selv når han har pruttet, falder han ikke til ro. Så vi ved simpelthen ikke, hvorfor han er så gal/ked af det.
I slemme tilfælde skriger han til ved to-tiden om natten. Vi forsøger at dysse ham ned ved at svøbe ham, gå og gå og vugge ham i favnen (man skal stå op og vugge ham, sætter man sig ned, tager skrigeriet til i intensitet...underligt?), samt amning ca. hver anden time (de hypige amninger bl.a. fordi han ind imellem falder i søvn i relation til amningen - og så sover i hvert fald nogle timer).
Vi er noget slidte efterhånden. Kan du ikke give os 'nogle knapper at skrue på'? Det vil sige, nogle ting, vi kan forsøge, for at få ham til at falde til ro. Mere mad? Mindre mad? Mere ro sen eftermiddag/aften (her må du gerne være meget konkret, for hvordan får man lige ro, når man også har en 20 måneder gammel dreng, der også skal have lov at udfolde sig)? Mere faste rutiner (her tænker jeg på, om det vil være en fordel ALTID at lægge ham til at sove det samme sted, eksempelvis hans lift)? Andre gode, lavpraktiske råd?
Jeg synes, vi fører en meget stille og rolig tilværelse med ham, går ikke på café, i babybio, på besøg eller ligende. Så der er ikke voldsomme stimuli for den lille i løbet af dagen. Men når du til andre forældre anbefaler at give de helt små børn mere ro, er det så helt ned på niveau med at man ikke skal have fjernsyn tændt, høre musik og lignende? Vi bor i lejlighed, og for at jeg overhovedet skal nå at se min store søn i løbet af dagen, så vælger jeg ind imellem at sidde og amme i samme lokale, hvor han leger eller er i bad... med den larm og uro, det nu giver. Bør jeg lade være med det?
Tusind tak for altid god og vedkommende rådgivning.
Kærlig hilsen
Stine