Svar: Voldsom uro om aftenen og natten
29. juli 2009
Alder:
0 mdr.
Kære Stine
Tillykke med lillebror, hvor er det dejligt for jer at I har fået en lille ny i familien :)
Det lyder som om at du har fint med mælk til din dreng og det lyder umiddelbart ikke som om at hans grådanfald om aftenen skyldes behov for mere mad .. jeg tror snarere du har ret i din formodning om at han bliver overtræt og har lidt svært ved at koble fra om aftenen.
Det er rigtig svært, når man har en lille på 20 måneder, som naturligt skal have plads og tid og som naturligt vil skabe lidt uro. Man kan og skal heller ikke forlange at han er stille, når han er hjemme skal han naturligvis have lov til at lege og være der!
Men det kan godt være nødvendigt at du forsøger at gå afsides med lillebror om aftenen. I løbet af dagen, hvor I to er alene, går det stille og roligt, han sover og spiser godt og nyder at I bare tusser rundt. Men om eftermiddagen kommer storebror hjem, far kommer hjem, der skal laves aftensmad, fjernsynet kører osv. og der er en helt anden uro i huset - også selvom I er hjemme og egentlig bare opfører jer fuldstændig normalt ...
Det er sådan at små børn hører alt. Den evne vi har til at kunne lukke lyde ude, den har spædbørn ikke. Jeres lillebror hører alt hvad der sker - radio, TV, latter, leg, hvin, grinen, høje stemmer, fuglenes fløjten i haven osv. og det er vigtigt at medtænke, at I derfor nogle gange er nødt til at trække jer væk fra larmen med ham. Han kan godt stå og sove i sin barnevogn i haven eller i liften i soveværelset imens I er i andre rum, han behøver ikke stå i sin lift i stuen, men kan flyttes væk.
Når det kammer over for ham, så kan det også hjælpe at du trækker ind i soveværelset, lægger dig med ham og ammer ham liggende i dobbeltsengen. Det at ligge ned, være tæt med dig, lukket dør, nedrullede gardiner og sutte sig i søvn kan være måden at få ham til at overgive sig på.
Hvis han ikke vil ammes og bare græder og græder og du er sikker på at han ikke mangler mad, men snarere har ondt i maven - så må du gerne give ham lidt kogt sukkervand. Du koger vand og blandingen er 1 tsk sukker i 100ml kogt vand. Det afkøles og så kan du give ham et par ml sammen med en sut. Det er ikke meget han skal have 5 ml er sandsynligvis fint. Det kogte vand giver for det første lidt ro i maven, men sukker virker også smertestillende, så lidt afkølet kogt sukkervand kan hjælpe der, hvor intet andet har effekt. Husk at det skal være meget lidt, så det ikke tager pladsen op for den egenlige og mere næringsrige mælk :)
Det vil også være rigtig godt at lægge ham på puslebordet, tage bleen af og lave lidt gymnastik med hans ben. Du kan blæse med en føntørrer på numsen, det får nogle børn til at slappe helt af og blive helt salige, men pas på det ikke bliver for varmt.
Det hjælper ofte også at gå en tur, så måske vil en lille eftermiddags- eller aftentur hjælpe hos jer
Det hjælper også ofte at få et bad, når barnet ligger i det lune vand, så slapper kroppen og dermed også tarmene af.
Læg ham på jeres underarm og gå rundt med ham. I det hele taget hjælper tæt fysisk kontakt ofte og det kan være en mulighed at have ham i en slynge.
Mavemassage, hvor du med et par fingre masserer rundt omkring navlen i urets retning, gerne med lidt badeolie eller lotion, så glider fingrene lettere og du skal massere i små cirkler.
Du kan også overveje om du er begyndt at indtage et eller andet dagligt, som går i mælken og giver ham mavekneb. Der er ikke videnskabelige undersøgelser som bekræfter dette, med mindre der er tale om decideret allergi, men mange mødre oplever at visse fødevarer kan påvirker barnet og give mavekneb, via modermælken. Det er ofte ting som også kan give lidt luft i maven hos mor, det kan f.eks. være rå løg, kål af forskellig slags, spinat, stærke krydderier eller måske er du begyndt at drikke kaffe eller andet, hvilket du ikke gjorde for et par uger siden ... ? Prøv at tænke igennem om du har ændret spisevaner.
Det kan også handle om D-vitaminer. Hvis I giver ham dem sidst på dagen, så reagerer han måske på dem. Nogle børn reagerer nemlig på den olie som D-vitaminet er opslæmmet i, her hjælper det ofte at skifte til ACD dråber i stedet :)
Jeg håber du kan bruge disse lavpraktiske og helt konkrete tanker, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske