Svar: Voldsom uro om aftenen og natten

29. juli 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Stine

Tillykke med lillebror, hvor er det dejligt for jer at I har fået en lille ny i familien :)

Det lyder som om at du har fint med mælk til din dreng og det lyder umiddelbart ikke som om at hans grådanfald om aftenen skyldes behov for mere mad .. jeg tror snarere du har ret i din formodning om at han bliver overtræt og har lidt svært ved at koble fra om aftenen.

Det er rigtig svært, når man har en lille på 20 måneder, som naturligt skal have plads og tid og som naturligt vil skabe lidt uro. Man kan og skal heller ikke forlange at han er stille, når han er hjemme skal han naturligvis have lov til at lege og være der!

Men det kan godt være nødvendigt at du forsøger at gå afsides med lillebror om aftenen. I løbet af dagen, hvor I to er alene, går det stille og roligt, han sover og spiser godt og nyder at I bare tusser rundt. Men om eftermiddagen kommer storebror hjem, far kommer hjem, der skal laves aftensmad, fjernsynet kører osv. og der er en helt anden uro i huset - også selvom I er hjemme og egentlig bare opfører jer fuldstændig normalt ...

Det er sådan at små børn hører alt. Den evne vi har til at kunne lukke lyde ude, den har spædbørn ikke. Jeres lillebror hører alt hvad der sker - radio, TV, latter, leg, hvin, grinen, høje stemmer, fuglenes fløjten i haven osv. og det er vigtigt at medtænke, at I derfor nogle gange er nødt til at trække jer væk fra larmen med ham. Han kan godt stå og sove i sin barnevogn i haven eller i liften i soveværelset imens I er i andre rum, han behøver ikke stå i sin lift i stuen, men kan flyttes væk.

Når det kammer over for ham, så kan det også hjælpe at du trækker ind i soveværelset, lægger dig med ham og ammer ham liggende i dobbeltsengen. Det at ligge ned, være tæt med dig, lukket dør, nedrullede gardiner og sutte sig i søvn kan være måden at få ham til at overgive sig på.

Hvis han ikke vil ammes og bare græder og græder og du er sikker på at han ikke mangler mad, men snarere har ondt i maven - så må du gerne give ham lidt kogt sukkervand. Du koger vand og blandingen er 1 tsk sukker i 100ml kogt vand. Det afkøles og så kan du give ham et ...

Annonce

... par ml sammen med en sut. Det er ikke meget han skal have 5 ml er sandsynligvis fint. Det kogte vand giver for det første lidt ro i maven, men sukker virker også smertestillende, så lidt afkølet kogt sukkervand kan hjælpe der, hvor intet andet har effekt. Husk at det skal være meget lidt, så det ikke tager pladsen op for den egenlige og mere næringsrige mælk :)

Det vil også være rigtig godt at lægge ham på puslebordet, tage bleen af og lave lidt gymnastik med hans ben. Du kan blæse med en føntørrer på numsen, det får nogle børn til at slappe helt af og blive helt salige, men pas på det ikke bliver for varmt.

Det hjælper ofte også at gå en tur, så måske vil en lille eftermiddags- eller aftentur hjælpe hos jer

Det hjælper også ofte at få et bad, når barnet ligger i det lune vand, så slapper kroppen og dermed også tarmene af.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Læg ham på jeres underarm og gå rundt med ham. I det hele taget hjælper tæt fysisk kontakt ofte og det kan være en mulighed at have ham i en slynge.

Mavemassage, hvor du med et par fingre masserer rundt omkring navlen i urets retning, gerne med lidt badeolie eller lotion, så glider fingrene lettere og du skal massere i små cirkler.

Du kan også overveje om du er begyndt at indtage et eller andet dagligt, som går i mælken og giver ham mavekneb. Der er ikke videnskabelige undersøgelser som bekræfter dette, med mindre der er tale om decideret allergi, men mange mødre oplever at visse fødevarer kan påvirker barnet og give mavekneb, via modermælken. Det er ofte ting som også kan give lidt luft i maven hos mor, det kan f.eks. være rå løg, kål af forskellig slags, spinat, stærke krydderier eller måske er du begyndt at drikke kaffe eller andet, hvilket du ikke gjorde for et par uger siden ... ? Prøv at tænke igennem om du har ændret spisevaner.

Det kan også handle om D-vitaminer. Hvis I giver ham dem sidst på dagen, så reagerer han måske på dem. Nogle børn reagerer nemlig på den olie som D-vitaminet er opslæmmet i, her hjælper det ofte at skifte til ACD dråber i stedet :)

Jeg håber du kan bruge disse lavpraktiske og helt konkrete tanker, fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)