Brev:
Ble, ikke ble?
29. juli 2009
Alder:
3 år, 8 mdr.
Ble, ikke ble?
Kære Helen
Vil skynde mig at skrive til dig, at vi trives alle rigtig godt og især William som har været så meget igennem, er nu en stor dejlig dreng, med en masse energi, gåpåmod, kærlighed og ikke mindst godt helbred. Det virker til, at vi er kommet ud på den anden side og han har langt færre infektioner nu.
Med til historien skal du nok også have med, at vi har ladet os afslutte i hospitals regi og er overgået til en super dygtig speciallæge i børnesygdomme og astma. Han har sat ham i Spirocort behandling foråret, sommeren og vinteren med, og det hele ser ud til at skyldes en ubehandlet astmatisk bronkit, som nu er velbehandlet og under kontrol. Vi er bare så glade for det!
Når jeg nu skriver så er det fordi vi har brug for råd og vejledning i forhold til ble stop og renlighed. William bliver nok lidt en prøveklud, men vi forsøger jo efter bedste formåen at gøre det hele så godt. Men lige hvad det her angår, må jeg erkende, at vi nok har grebet det lidt forkert an!
I starten af sommeren meddelte vi/jeg William, at nu var det altså slut med ble, nu måtte man ikke bruge det mere. Ok, sagde han så og vi havde rigtige mange succesoplevelser i starten. Godt nok en del våde bukser og underbukser med store dryp, men en stor dreng der susede på toilettet, når blot han huskede det og blev mindet om det. I børnehaven fik vi hver dag en pose tøj med hjem til vask og deres holdning var, at han var super dygtig, men glemte tit at komme af sted i tide. Med hensyn til afføring har han ingen uheld haft i underbukser, men 2 gange i ble, ellers har han klaret det så flot på toilettet hver eneste gang.
Situationen er nu, at over 2 mdr. er gået og 4 ugers ferie fra Børnehaven. Vi er næsten oppe på at samtlige underbukser er våde dagligt og flere par bukser. Han virker også lidt stresset og har tendens til ”bissestreger” hvilket vi før har spottet, når noget ikke er som det skal være og han har brug for hjælp!
Jeg erkender vi har været igennem hele møllen med at rose rigtig meget, være neutral hver gang der var våde bukser, blive lidt mere insisterende og til nu at blive ret så irriteret på ham, for så at prøve noget helt nyt igen...
Vi bliver så forundret, da han har haft virkelig mange gode dage, hvor uheldene har været minimale. Vi har været en hel dag i Bon Bon land, hvor der ikke er så meget som et dryp i underbukserne og første da vi så kommer hjem, kommer nærmest alt tøjet i brug.
Der skal nok også lige indskydes at nat bleen er meget meget våd, så der har vi selvfølgelig ikke sat ind med ble stop endnu.
Min mand og jeg har nu i fællesskab besluttet os for, at give ham ble på igen. Ikke hele tiden, men i særlige situationer, som f.eks. når vi skal være sammen med andre mennesker og han skal til legekammerater, køre langt i bil og kort sagt alle de situationer, hvor vi har set at han slet ikke har kontrol over det. Så prøver vi at minde os selv om, at det er vores ansvar og ikke hans, så vi spørger ham ikke om han skal tisse – for så siger han altid nej:), men vi siger til ham, ”kom lige med ud at tisse” – mange gange om dagen. Vi har sagt til ham, at vi gerne vil hjælpe ham og at vi nok skal sørge for at det bliver rigtig godt, men at han kan få ble på engang i mellem. Det vil han rigtig gerne, så nu kommer han selv og beder om at få ble på.
Vi bruger kun bukseble og træner også toiletbesøg når han har ble på. Han løber nogen gange selv ud og trækker bleen ned og tisser, men synes også der en tendens til at han bliver lidt mere sløset, hvis ikke vi hele tiden har fokus på det. Vi synes faktisk det er lidt svært, både fordi vi er kede af de nederlag han har lidt, vi ønsker ikke han skal have flere, men vi er altså også lidt kede af, at han nu bruger ble igen i en alder af snart 4 år…
Hvad skal vi gøre Helen? Hvad kan vi gøre anderledes og hvor længe skal vi praktiserer tørre bleer, frem for 15 våde underbukser?
En sidste ting er også, at jeg faktisk ikke helt ved hvad jeg skal sige, når han starter børnehave på mandag. Skal han have ble på og børnehaven så også skal få ham på toilettet mange gange, eller skal han møde op uden ble, men medbringende bleer ved mange uheld, eller skal han ikke bruge ble i børnehaven mere??
I dag har han så også lavet stort i bleen, hvilket jo er noget af et tilbageskridt, så hvordan får vi også lige den kringlet…
Puha mange ting du skal tage stilling til:). Ved godt, at han er ble fri inden han blive teenager, men jeg vil bare så gerne, at han ikke lider for mange nederlag, min dejlige dreng.
Kærlig hilsen
Lotte