Ble, ikke ble?

29. juli 2009

Kategori:
Alder:
3 år, 8 mdr.

Ble, ikke ble?

Kære Helen

Vil skynde mig at skrive til dig, at vi trives alle rigtig godt og især William som har været så meget igennem, er nu en stor dejlig dreng, med en masse energi, gåpåmod, kærlighed og ikke mindst godt helbred. Det virker til, at vi er kommet ud på den anden side og han har langt færre infektioner nu.

Med til historien skal du nok også have med, at vi har ladet os afslutte i hospitals regi og er overgået til en super dygtig speciallæge i børnesygdomme og astma. Han har sat ham i Spirocort behandling foråret, sommeren og vinteren med, og det hele ser ud til at skyldes en ubehandlet astmatisk bronkit, som nu er velbehandlet og under kontrol. Vi er bare så glade for det!

Når jeg nu skriver så er det fordi vi har brug for råd og vejledning i forhold til ble stop og renlighed. William bliver nok lidt en prøveklud, men vi forsøger jo efter bedste formåen at gøre det hele så godt. Men lige hvad det her angår, må jeg erkende, at vi nok har grebet det lidt forkert an!

I starten af sommeren meddelte vi/jeg William, at nu var det altså slut med ble, nu måtte man ikke bruge det mere. Ok, sagde han så og vi havde rigtige mange succesoplevelser i starten. Godt nok en del våde bukser og underbukser med store dryp, men en stor dreng der susede på toilettet, når blot han huskede det og blev mindet om det. I børnehaven fik vi hver dag en pose tøj med hjem til vask og deres holdning var, at han var super dygtig, men glemte tit at komme af sted i tide. Med hensyn til afføring har han ingen uheld haft i underbukser, men 2 gange i ble, ellers har han klaret det så flot på toilettet hver eneste gang.

Situationen er nu, at over 2 mdr. er gået og 4 ugers ferie fra Børnehaven. Vi er næsten oppe på at samtlige underbukser er våde dagligt og flere par bukser. Han virker også lidt stresset og har tendens til ”bissestreger” hvilket vi før har spottet, når noget ikke er som det skal være og han har brug for hjælp!

Jeg erkender vi har været igennem hele møllen med at rose rigtig meget, være neutral hver gang der var våde bukser, blive lidt mere insisterende og til nu at blive ret så irriteret på ham, for så at prøve noget helt nyt igen...

Vi bliver så forundret, da han har haft virkelig mange gode dage, hvor uheldene har været minimale. Vi har ...

Annonce

... været en hel dag i Bon Bon land, hvor der ikke er så meget som et dryp i underbukserne og første da vi så kommer hjem, kommer nærmest alt tøjet i brug.

Der skal nok også lige indskydes at nat bleen er meget meget våd, så der har vi selvfølgelig ikke sat ind med ble stop endnu.

Min mand og jeg har nu i fællesskab besluttet os for, at give ham ble på igen. Ikke hele tiden, men i særlige situationer, som f.eks. når vi skal være sammen med andre mennesker og han skal til legekammerater, køre langt i bil og kort sagt alle de situationer, hvor vi har set at han slet ikke har kontrol over det. Så prøver vi at minde os selv om, at det er vores ansvar og ikke hans, så vi spørger ham ikke om han skal tisse – for så siger han altid nej:), men vi siger til ham, ”kom lige med ud at tisse” – mange gange om dagen. Vi har sagt til ham, at vi gerne vil hjælpe ham og at vi nok skal sørge for at det bliver rigtig godt, men at han kan få ble på engang i mellem. Det vil han rigtig gerne, så nu kommer han selv og beder om at få ble på.

Vi bruger kun bukseble og træner også toiletbesøg når han har ble på. Han løber nogen gange selv ud og trækker bleen ned og tisser, men synes også der en tendens til at han bliver lidt mere sløset, hvis ikke vi hele tiden har fokus på det. Vi synes faktisk det er lidt svært, både fordi vi er kede af de nederlag han har lidt, vi ønsker ikke han skal have flere, men vi er altså også lidt kede af, at han nu bruger ble igen i en alder af snart 4 år…

Hvad skal vi gøre Helen? Hvad kan vi gøre anderledes og hvor længe skal vi praktiserer tørre bleer, frem for 15 våde underbukser?

En sidste ting er også, at jeg faktisk ikke helt ved hvad jeg skal sige, når han starter børnehave på mandag. Skal han have ble på og børnehaven så også skal få ham på toilettet mange gange, eller skal han møde op uden ble, men medbringende bleer ved mange uheld, eller skal han ikke bruge ble i børnehaven mere??

I dag har han så også lavet stort i bleen, hvilket jo er noget af et tilbageskridt, så hvordan får vi også lige den kringlet…

Puha mange ting du skal tage stilling til:). Ved godt, at han er ble fri inden han blive teenager, men jeg vil bare så gerne, at han ikke lider for mange nederlag, min dejlige dreng.

Kærlig hilsen
Lotte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor