Brev:
Søvn, mad, varme ...
20. juli 2009
Alder:
2 mdr.
Søvn, mad, varme ...
Kære Helen,
Så fik jeg meldt mig ind.
Jeg har en dejlig pige, som nu er 2 måneder gammel. Hun ser ud til at trives. Hun smiler, griner, pludrer, og er begyndt at række ud efter legetøj. Hun græder relativt lidt, synes jeg, og er faktisk begyndt at protestere, således at vi kan nå at reagere før det bliver til egentlig gråd.
Efter indledningsvist (de første to uger) at have taget et ordentligt dyk i vægt fra 3.6 kg ved fødslen til 3 kg, tager hun nu fint på (300-400 gram om ugen). Jeg havde store ammeproblemer i starten, brystbetændelse, sår, etc., men det er nu ovre. Vi supplerer med mme, men nu gennemsnitligt ikke mere end 1/8 – 1/6 af hendes døgn-behov. Hun veksler rimeligt godt mellem bryst og flaske. Hun vejer nu 5.2 kg.
Jeg bor i Sydeuropa, og her er ikke nogen sundhedsplejerske, så jeg kommer nok til at skrive til dig en gang i mellem. Jeg har i første omgang disse spørgsmål:
1. Jeg er bekymret for om hun får væske nok. Her i huset er der nu mellem 27 og 32 grader, men senere på sommeren bliver det helt sikkert endnu varmere. Jeg kan mærke, at når jeg ammer hende eller giver hende flaske, så bliver hendes hud fugtig, og senere er den tør. Børnelægen sagde at vi skulle lave hendes mme lidt tyndere, for at få mere væske i hende. Kan du sekondere dette? Jeg ved de også får børn i Saudiarabien, men jeg synes nu der er frygteligt varmt hernede. Når vi er oppe over 30 grader lader jeg hende nogen gange sove i bleen alene med en stofble over sig. Har du nogen råd til hvor afklædt et barn skal være i sådan en hede?
2. Hun vil rigtigt gerne amme det meste af dagen. Dvs. vi ammer på typisk 15-25 minutter på hver side, og så skrifter jeg hende og så leger vi lidt og så er hun klar til at amme halvanden til to timer efter at vi er startet, og sådan kører det det meste af dagen. Jeg har ladet hende ligge ved brystet for at få min produktion i vejret, og synes det virker, med det er hårdt for mine bryster, synes jeg, og jeg synes ikke jeg laver andet end at sidde med hende. Er det tørst eller er hun sulten?
Hun spiser i langt de fleste tilfælde fint. Er meget energisk først og falder så til ro og ligger og sutter mekanisk og falder ofte i søvn ved brystet. Men nogle gange, måske en amning i døgnet eller lidt mindre, så græder hun hvis jeg forsøger at lægge hende til og/eller tager brystvoten kort for så at vride hovedet i forskellige retninger og så spytte den ud igen (mine stakkels bryster!). Jeg prøver i disse tilfælde at få hende over på et andet ’mode’ ved f.eks. at skifte hende, bøvse hende eller lægge hende til det andet bryst. Nogle gange virker det og hun falder til ro og andre gange ikke, i hvilke tilfælde jeg nogle gange ender med at give hende mme. Hvad er denne adfærd udtryk for? Hun har masser af tunge, våde bleer og afføring mellem 1 og 3 gange dagligt.
3. Jeg er bekymret for hendes søvn. Hun sover fint om natten. Når hun først sover, så tager hun nogle fine lange stræk på mellem 3 og 5 timer. Det fungerer således rigtigt godt mellem minimum midnat og kl 8 om morgenen. Men jeg har mange dage, hvor hun er vågen det meste af dagen. Dette kan i nogle tilfælde være fra kl. 8 om morgenen og til kl. 11 eller senere om aftenen med kun meget få smålure undervejs og typisk i forbindelse med amning. Andre dage har hun en fin lang middagslur på 2-4 timer, men typisk ikke flere længere lure en den.
Jeg har lagt mærke til, at det er som om at hun oparbejder et søvn-overskud gennem et par dage med gode middagslure og så tager hun en dag, hvor hun er vågen stort set hele tiden. Disse dage er hun som regel i fint humør frem til ved aftenstide, hvor man kan se på hende, hvor overtræt hun er. Når jeg forsøger at lægge hende så går der alt mellem 30 sekunder og 5 minutter, hvorefter hun slår et par gevaldigt store øjne op og smiler til mig. At ae hende på maven, tale blidt til hende, ligge ved siden af hende, køre hende i barnevognen, etc. hjælper slet ikke, hun er lysvågen. Jeg har selv et lille søvnbehov og min mor siger at jeg var lige sådan som baby. Men det kan da ikke være sundt for en lille baby ikke at sove mere end f.eks. 8-9 timer på et døgn, som det er tilfældet nogle gange? Andre gange er hun fint oppe på 14 timer.
4. Hun er blevet meget interesseret i ting, der siger lyde eller hænger og dingler over hende. Jeg kan lægge hende på ryggen og så er hun dybt koncenteret i op til en halv time ad gangen, hvorefter det bliver lidt for meget og hun begynder at protestere. Jeg har købt ranglesokker til hende, men hun har ikke fundet sine fødder endnu. Hun synes at det er virkeligt sjovt at se sig i spejlet. Jeg taler meget til hende og ligger ofte på tæppet med hende, når hun ’leger’. Kan legen have en påvirkning på søvnen? Hvordan stimulerer jeg hende bedst i forhold til hendes alder?
Mange hilsner
Fie