Søvn, mad, varme ...

20. juli 2009

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Søvn, mad, varme ...

Kære Helen,

Så fik jeg meldt mig ind.

Jeg har en dejlig pige, som nu er 2 måneder gammel. Hun ser ud til at trives. Hun smiler, griner, pludrer, og er begyndt at række ud efter legetøj. Hun græder relativt lidt, synes jeg, og er faktisk begyndt at protestere, således at vi kan nå at reagere før det bliver til egentlig gråd.

Efter indledningsvist (de første to uger) at have taget et ordentligt dyk i vægt fra 3.6 kg ved fødslen til 3 kg, tager hun nu fint på (300-400 gram om ugen). Jeg havde store ammeproblemer i starten, brystbetændelse, sår, etc., men det er nu ovre. Vi supplerer med mme, men nu gennemsnitligt ikke mere end 1/8 – 1/6 af hendes døgn-behov. Hun veksler rimeligt godt mellem bryst og flaske. Hun vejer nu 5.2 kg.

Jeg bor i Sydeuropa, og her er ikke nogen sundhedsplejerske, så jeg kommer nok til at skrive til dig en gang i mellem. Jeg har i første omgang disse spørgsmål:

1. Jeg er bekymret for om hun får væske nok. Her i huset er der nu mellem 27 og 32 grader, men senere på sommeren bliver det helt sikkert endnu varmere. Jeg kan mærke, at når jeg ammer hende eller giver hende flaske, så bliver hendes hud fugtig, og senere er den tør. Børnelægen sagde at vi skulle lave hendes mme lidt tyndere, for at få mere væske i hende. Kan du sekondere dette? Jeg ved de også får børn i Saudiarabien, men jeg synes nu der er frygteligt varmt hernede. Når vi er oppe over 30 grader lader jeg hende nogen gange sove i bleen alene med en stofble over sig. Har du nogen råd til hvor afklædt et barn skal være i sådan en hede?

2. Hun vil rigtigt gerne amme det meste af dagen. Dvs. vi ammer på typisk 15-25 minutter på hver side, og så skrifter jeg hende og så leger vi lidt og så er hun klar til at amme halvanden til to timer efter at vi er startet, og sådan kører det det meste af dagen. Jeg har ladet hende ligge ved brystet for at få min produktion i vejret, og synes det virker, med det er hårdt for mine bryster, synes jeg, og jeg synes ikke jeg laver andet end at sidde med hende. Er det tørst eller er hun sulten?

Hun spiser i langt de fleste tilfælde fint. Er meget energisk først og falder så til ro og ligger og sutter mekanisk og falder ofte i søvn ved brystet. Men nogle gange, måske en amning i døgnet eller lidt mindre, så græder hun hvis jeg forsøger at lægge hende til og/eller tager brystvoten kort for så at vride hovedet i forskellige retninger og så ...

Annonce

... spytte den ud igen (mine stakkels bryster!). Jeg prøver i disse tilfælde at få hende over på et andet ’mode’ ved f.eks. at skifte hende, bøvse hende eller lægge hende til det andet bryst. Nogle gange virker det og hun falder til ro og andre gange ikke, i hvilke tilfælde jeg nogle gange ender med at give hende mme. Hvad er denne adfærd udtryk for? Hun har masser af tunge, våde bleer og afføring mellem 1 og 3 gange dagligt.

3. Jeg er bekymret for hendes søvn. Hun sover fint om natten. Når hun først sover, så tager hun nogle fine lange stræk på mellem 3 og 5 timer. Det fungerer således rigtigt godt mellem minimum midnat og kl 8 om morgenen. Men jeg har mange dage, hvor hun er vågen det meste af dagen. Dette kan i nogle tilfælde være fra kl. 8 om morgenen og til kl. 11 eller senere om aftenen med kun meget få smålure undervejs og typisk i forbindelse med amning. Andre dage har hun en fin lang middagslur på 2-4 timer, men typisk ikke flere længere lure en den.

Jeg har lagt mærke til, at det er som om at hun oparbejder et søvn-overskud gennem et par dage med gode middagslure og så tager hun en dag, hvor hun er vågen stort set hele tiden. Disse dage er hun som regel i fint humør frem til ved aftenstide, hvor man kan se på hende, hvor overtræt hun er. Når jeg forsøger at lægge hende så går der alt mellem 30 sekunder og 5 minutter, hvorefter hun slår et par gevaldigt store øjne op og smiler til mig. At ae hende på maven, tale blidt til hende, ligge ved siden af hende, køre hende i barnevognen, etc. hjælper slet ikke, hun er lysvågen. Jeg har selv et lille søvnbehov og min mor siger at jeg var lige sådan som baby. Men det kan da ikke være sundt for en lille baby ikke at sove mere end f.eks. 8-9 timer på et døgn, som det er tilfældet nogle gange? Andre gange er hun fint oppe på 14 timer.

4. Hun er blevet meget interesseret i ting, der siger lyde eller hænger og dingler over hende. Jeg kan lægge hende på ryggen og så er hun dybt koncenteret i op til en halv time ad gangen, hvorefter det bliver lidt for meget og hun begynder at protestere. Jeg har købt ranglesokker til hende, men hun har ikke fundet sine fødder endnu. Hun synes at det er virkeligt sjovt at se sig i spejlet. Jeg taler meget til hende og ligger ofte på tæppet med hende, når hun ’leger’. Kan legen have en påvirkning på søvnen? Hvordan stimulerer jeg hende bedst i forhold til hendes alder?

Mange hilsner
Fie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika