Svar: Søvn, mad, varme ...

20. juli 2009

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Fie

Tillykke med den lille pige og velkommen til :) Det lyder som om at din datter overordnet set trives rigtig godt, du beskriver en pige, som er glad, rolig, vokser, spiser og har overskud til at møde verden - det lyder alt sammen rigtig fint. Jeg har dog et par kommentarer til dine spørgsmål og de kommer her:

Jeg er ikke enig i at du skal fortynde din datters modermælkserstatning. Det er vigtigt at du blander mælken efter forskrifterne, da du ellers ikke kan vide dig sikker på at hun får de nødvendige vitaminer, mineraler osv. Når producenterne skriver at mælken skal blandes på en bestemt måde, så er det meget vigtigt at følge dette for at mælken ernæringsmæssigt er i orden.

Det er også sådan at modermælken er sammensat forskelligt, således at den første del af mælken er meget vandholdig og den mælk som ligger sidst i brystet den er tykkere og mere mættende. Når det er meget varmt, så vil børn der ammes derfor naturligt melde sig hyppigere, die kortvarigt ved brystet og det gør de fordi de derved får den vandholdige mælk som slukker tørsten. Derfor er det normalt ikke nødvendigt at tilbyde barnet anden væske end modermælk ... Men når det er sagt, kan det naturligvis også blive så varmt (især når man bor i Syd Europa), at barnet kan have behov for anden væske og her vil man så normalt give barnet lidt kogt vand som supplement. Det er vigtigt at det kogte vand ikke udgør så stor en del af barnets indtag, at det tager pladsen væk fra den egentlige mælk, det er igennem mælken at barnet får næring og derfor er det mælk barnet skal have. Men i stedet for at fortynde supplement med modermælkserstatning, så vil jeg anbefale dig at skille tingene ad, så hvis du skønner hun har behov for mælk så får hun det og hvis du skønner hun har behov for lidt vand, så giver du hende det.

Det kan være en god idé at lade hende sove i en kortærmet bodystocking sammen med bleen, da den kan suge lidt af fugten når hun sveder. Jeg er mere tilhænger af at man giver barnet lidt tøj på og fjerner eller tynder ud i tæpper og dyner end at man lægger barnet nøgen under et tæppe.

Sørg for at holde solen ude af rumme hun sover i, så der er køligt. Lad vinduet stå på klem, så der kommer frisk luft ind i rummet dagligt, luk skodderne, træk gardiner for eller hvad I nu har og hold døren til rummet lukket, så rummet er fyldt med frisk kølig luft inden hun skal sove.

Det er naturligt at din datter søger brystet hyppigt dagen igennem fordi hun derved sikrer sig væske nok og du skal her være opmærksom på at det er hyppigheden af amning der øger mælkemængden og ikke varigheden. Det giver således ikke ekstra mælk at amme hende i 40 minutter i stedet for i 20 - det giver ekstra mælk at amme hende hver 2 time i stedet for hver 4 time.

Derudover skal du naturligvis medtænke om din datter har et stort suttebehov og om du måske skulle introducere hende for og arbejde på at hun vil tage en sut. Det kan for det første give dig en lille smule pause fra brystet, men den kan også indgå som en del af hendes putteritual og hjælpe hende til at koble fra overfor verden og overgive sig til søvnen.

Prøv, når du ammer hende, at give hende bryst ...

Annonce

... fra den ene side. Sørg for at holde hende igang, så hun spiser effektivt og længe og når hun så er færdig fra den side, så skal hun bøvse, pludres med, skiftes osv. og inden hun så skal sove, så giver du hende modsatte bryst. Lader hende tage toppen fra den side eller hvor meget hun nu vil have - det er et tilbud som hun selv regulerer og derefter putter du hende så til lur med en sut og en sutteklud (stofble strukket igennem sutten) og luller hende til ro. På den måde får du øget din mælkemængde, fordi du ammer fra begge brystet mellem hver lur og samtidig får du sikret hende både den lidt federe og mættende mælk og samtidig også den vandholdige mælk, som giver hende væske nok.

Du skal arbejde på at hun nu sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen og altså medtænke at hun ammes godt imellem hver lur, får sut og sutteklud, skærmes og puttes igen. Du har fuldstændig ret i at 8-9 timers søvn i døgnet er for lidt og jeg tænker derfor at lidt mere fast rytme med 3 lure og amning fra den ene side, skiftning, amning fra den anden side og putning, vil hjælpe jer videre.

Når hun afviser brystet, så kan det være af flere årsager. Måske løber mælken ikke hurtigt nok til, måske går det for hurtigt, måske har hun ikke brug for mælk men mere behov for at sutte og vil have en sut i stedet for, måske er det her du skal supplere med en flaske og så putte hende til lur.

Det kan sagtens være at din datter ligner dig og hører til dem, der ikke sover særlig meget, men hun har stadig brug for de små afbræk i løbet af dagen som søvnen giver. Det er på den måde hun får bearbejdet alle oplevelser og det er vigtigt for hende at hun ikke er vågen mange timer af gangen. Så prøv at arbejde på 3 lure dagligt som ovenfor beskrevet - fokuser ikke så meget på hvor lange de i første omgang er, mere rytmen i at sove 3 lure dagligt og spise som jeg har fortalt dig om :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med hensyn til aktiviteter, så er hun nu ved at være så gammel at hun nyder at kigge mere på verden. Det er dejligst for hende at pludre med dig, studere dit ansigt, forsøge at lave den mimik hun ser dig bruge, hun smiler bevidst osv. Hun begynder også at bruge sine hænder, putter dem i munden, slår ud efter rangler der hænger foran hende osv. men hun har stadig svært ved at koordinere sine bevægelser. Hun nyder at blive båret rundt, kigge på verden, se efter lys, bladene der bevæger sig i vinden osv. At ligge i barnevognen under et stort træt kan gøre børn i denne alder fuldstændig rolige og afslappede.

Det er vigtigt og godt at du pludrer og leger med hende, når hun er vågen og aktiv, så hun bliver fyldt godt med stimuli og dermed bliver træt. Men det er så samtidig også vigtigt at du hjælper hende med at koble fra, når det er sovetid, og du må her forsøge at skærme hende, tilbyde sut og sutteklud og lulle hende i søvn - lige nu er det som om at hun vil følge med i alt og hun har stadig svært ved at fornemme om hun er mæt eller sulten, om hun skal være vågen eller sove og det må du gå ind og vurdere og så hjælpe hende med :)

Jeg håber ovenstående giver dig lidt idéer til at komme videre, fortsat held og lykke.

Rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39