Brev:
Sover kun 20 min af gangen om eftermiddagen og aften-putning
20. juli 2009
Alder:
3 mdr.
Hej Helen!
Håber du har haft en god ferie :-)
Min søn på 15 uger sover godt om natten, fra ca 21-9 med amninger og bleskift (næsten sovende) hver 3. time de sidste tre timer ligger han i sengen hos mig ellers sover han i sin egen seng ved siden af vores. så vågner han og er frisk. han er vågen et par timer og bliver så puttet i barnevognen kl 11 og sover 1 time (hvis jeg er heldig kan jeg få ham til at tage to mere hvis han ligger sammen med mig i vores seng og han ligger og småsutter). og så sover han stort set ikke resten af dagen, jeg prøver at putte ham i barnevognen og gå en lang tur men han vågner efter ca 20 min eller 5min efter jeg har stillet barnevognen.
Han er tit storsmilende når han vågner, men han bliver hurtigt pylret, meget krævende og overtræt hvilket betyder at han ikke kan falde til ro når han skal puttes for natten, og det sker tit at han skriger/brokker sig fra han bliver lagt til brystet og til han falder i søvn. nogen gange (sket tre gange) kan man være heldig at han kan falde til ro og i søvn ved at sidde på skødet mens jeg snakker eller ser fjernsyn. det sker også tit at han ikke kan kan koncentrere om at spise, han ligger og vrider sig og drejer hovedet væk for at se hvad der sker omkring ham selvom der ikke sker noget. Jeg prøver selvfølgelig at skærme ham så godt som muligt og mørkelægger soveværelset.
Jeg har prøvet at putte på forskellige tidspunkter, jeg har prøvet at putte ham så han kun har været vågen lige så længe som hans foregående lur og prøvet at putte ham efter to timer.
Jeg gør som du foreslår, ammer lige når han vågner og fylder efter lige inden han skal sove. og så forsøger jeg at bøvse ham af så godt som muligt.
Men det virker alt sammen lige godt, det er som om han bare ikke vil gå glip af noget. Han styrter også frem udviklingsmessigt, gennemgik da han var 13uger 19uger-springet :-)
Har du nogle gode råd til hvordan jeg kan få ham til at sove lidt længere tid af gangen, få ham til at falde til ro om aftenen, og til hvordan vi kan gøre aften-putningen hyggelig og rar?
Venligst Pernille