Brev:
Min datter bider negle
25. juni 2009
Alder:
3 år, 1 mdr.
Min datter bider negle
Hej Helen,
Min datter på 3 år er over de seneste par måneder begyndt at bide negle :( I starten var det blot engang imellem hun sad og gnavede, men på det seneste er det blevet næsten en besættelse hos hende, og hun har konstant fingrene i munden. Med det resultat at hendes negle er helt bidt ned til kanten. Det er selvsagt ikke rart at overvære, og vi skiftesvis beder hende om at tage hånden ud og forsøger at ignorere hende (for at det ikke skal være et opmærksomhedspunkt). Men uden effekt, uanset hvad vi gør. Jeg har også forsøgt med neglelak, der efter sigende skulle smage grimt, men heller ikke det har hjulpet.
Med til historien hører, at hun altid har været meget oralt fokuseret - har altid haft en tendens til at tage ting i munden og er MEGET glad for sine sutter, som vi - selvom hun er fyldt 3 - nu har besluttet os for at vente med at sige farvel til.
Har du nogen råd til hvordan vi kan gribe situationen an? Skal vi bare acceptere det og så håbe det går over med alderen - at vi kan tale hende til fornuft senere hen?
På forhånd tak.
Gry