Svar: Min datter bider negle

25. juni 2009

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Gry

Jeg tror desværre ikke der er så meget at gøre ved det...

Prøv at lægge mærke til hvornår hun gør det. Er det når hun keder sig, så få hende aktiveret med et eller andet spændende, er det når hun sidder og hygger sig, hører historie eller andet rart, så mind hende om at hun skal lade være og giv hende evt. et stykke agurk eller noget andet hun kan bide i imens.

Det er et spørgsmål om at finde en balance, hvor hun på den ene side ikke skal opleve at det giver ekstra opmærksomhed og derfor gør det ekstra meget - og på den anden side, også skal bedes om at lade være, i håb om at I kan bryde den vane.

Det er fint at prøve med Go-negl, men effekten lyder ikke rigtigt til at være der :o) Måske kunne du prøve ...

Annonce

... med rigtig neglelak i stedet, det kunne være at hun ville lade neglene være, hvis de var i fine farver.

Og så lyder det som om at hun skal have lov til at beholde sine sutter lidt endnu, så sutterne ikke udskiftes med fingrene og neglene ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Du kan også forsøge med en eller anden form for belønning, hvis hun lader neglene være, så får hun et eller andet. Men igen, det er problematisk at give det for meget opmærksomhed og det er også synd for hende, hvis hun ikke kan lade være og hun så føler hun bliver straffet - derfor er jeg som udgangspunkt ikke glad for denne metode, men den kan overvejes.

Jeg håber du har fået lidt idéer med på vejen, fortsat held og lykke med hende.

Fortsat god weekend og rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.