Svar: Min datter bider negle
25. juni 2009
Alder:
3 år, 1 mdr.
Kære Gry
Jeg tror desværre ikke der er så meget at gøre ved det...
Prøv at lægge mærke til hvornår hun gør det. Er det når hun keder sig, så få hende aktiveret med et eller andet spændende, er det når hun sidder og hygger sig, hører historie eller andet rart, så mind hende om at hun skal lade være og giv hende evt. et stykke agurk eller noget andet hun kan bide i imens.
Det er et spørgsmål om at finde en balance, hvor hun på den ene side ikke skal opleve at det giver ekstra opmærksomhed og derfor gør det ekstra meget - og på den anden side, også skal bedes om at lade være, i håb om at I kan bryde den vane.
Det er fint at prøve med Go-negl, men effekten lyder ikke rigtigt til at være der :o) Måske kunne du prøve med rigtig neglelak i stedet, det kunne være at hun ville lade neglene være, hvis de var i fine farver.
Og så lyder det som om at hun skal have lov til at beholde sine sutter lidt endnu, så sutterne ikke udskiftes med fingrene og neglene ...
Du kan også forsøge med en eller anden form for belønning, hvis hun lader neglene være, så får hun et eller andet. Men igen, det er problematisk at give det for meget opmærksomhed og det er også synd for hende, hvis hun ikke kan lade være og hun så føler hun bliver straffet - derfor er jeg som udgangspunkt ikke glad for denne metode, men den kan overvejes.
Jeg håber du har fået lidt idéer med på vejen, fortsat held og lykke med hende.
Fortsat god weekend og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske