Brev:
Gul urin og apnøtilfælde
19. november 2008
Alder:
3 mdr.
Gul urin og apnøtilfælde
Hej igen Helen.
Tusinde tak for dit svar på mit brev Jeppes mad og mave. Han er 3½ måned.
Jeg har set på hans urin stråle og den er faktisk meget gul. Hvad kan jeg gøre for at det blir lyst som det skal være? Hva betyder en gul stråle, er det væskemangel?
Jeppe vejede 3610 ved fødslen og nu omkring 7600. Han er ca 65 cm lang. Vi havde en oplevelse hvor jeg fandt ham livløs i barnevognen for 3 uger siden og blev indlagt på børneafdelingen i Kolding i en uge. De indersøgte ham for alt muligt, men fandt ingenting. De kalder det for et apnøtilfælde. De hjalp ham lidt med hans mave og gav ham movicol, hvilket jeg har stoppet med igen i samråd med min sundhedsplejerske, som foreslår laktulose, som han faktisk har fået i over to måneder.
Men en læge gav mig restriktioner på hans mad, og hvis hans spiser 6 gange i døgnet skulle han have 180 ml af gangen. Nogen gange spiser han ikke 6 gange. Selvom han er stor, får han så for lidt mad? Jeg er så nervøs for at jeg ikke gør det jeg skal for at hjælpe ham til at få det bedre. Men han er undersøgt og har været til alt muligt.
Han vil ikke for godt have kogt vand. Skal jeg tilbyde ham mad oftere? Jeg synes stadig han er meget ked af det. Også uden for de tidspunkter han plejer når "kolikken" var værst. Og om dagen græder han ikke på samme måde. Han græder som om han har ondt og er utilpas. også tidligt om morgnen. Så vrider han sig og slår med hovedet. Men indimellem det er han en rigtig glad lille dreng, der vender sig selv om på maven, vil gerne følge med i alting og er god til kontakt. Han smiler og er begyndt at klukgrine så småt. Så jeg mener jo han trives. Jeg er bare så bange for ikke at gøre det rigtigt.