Svar: Gul urin og apnøtilfælde
19. november 2008
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Det har været en forfærdelig oplevelse for dig at finde din dreng livløs og jeg kan godt forstå at du er bange for at det kan ske igen og du er urolig for om du nu gør det hele rigtigt.
En meget gul urinstråle kan godt være tegn på væskemangel, men det betyder ikke at det er farligt, det er f.eks. helt normalt at have mere gul urin om morgenen. Prøv at lægge mærke til din egen urin i løbet af dagen. Om morgenen er den koncentreret gul fordi du ikke har drukket væske i løbet af natten - men i løbet af dagen bliver den mere og mere lys i takt med at du spiser og drikker som du skal.
Det er naturligvis vigtigt at du overholder lægens ordination med ca 180ml 6 gange dagligt, det er nok til at dække din drengs væskebehov og så er han ikke dehydreret. Det er også vigtigt at I holder hans mave igang, fordi forstoppelse kan gøre at han ikke drikker nok, så der skal altså mælk/væske ind og også ud (urin/afføring) for at han har det godt. Hvis han kun drikke 5 flasker i løbet af dagen, så kan det være en god idé at du tilbyder ham en ekstra flaske i løbet af natten, så du er sikker på at han når op på den mængde, som lægen har ordineret. For ikke at overfylde ham, så er det en god idé at bibeholde de 6 flasker med 180 ml i stedet for at give ham f.eks. 5 flasker med 215ml - selvom det mængde mæssigt på et døgn vil give det samme.
En plan for dagen ser nogenlunde således ud:
Tidlig morgen: Flaske
Formiddag: Flaske
Puttes til formiddagslur
Frokost: Flaske
Puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske
Sover sin 3 lur
Aften: Flaske
Puttes til natten
Sen aften/Nat: Flaske
Det er rigtig dejligt at han er begyndt at klukgrine, det lyder som om at han har det godt. Det lyder også som om at kolikturene er ved at være på retur og at det stille og roligt går den rigtige vej, det er super fint :o)
Du må holde fast i at han er blevet undersøgt og at man ikke har fundet noget galt, du må tro på at han er som han skal være og at det hele går godt og stille og roligt fremad; men jeg forstår godt at du er urolig efter den oplevelse.
Apnøtilfælde opstår nogle gange hos børn, især for tidligt fødte børn og det kan skyldes rigtig mange ting. Derfor er det vigtigt at barnet bliver undersøgt, så man er sikker på at der ikke er tale om en infektion eller andet, der skal behandles. Hos jer lyder det som om at fokus handler om indtag af mad og gang i maven - de har på sygehuset sat restriktion for mad og har ordineret movicol (nu laktulose) og du må følge dette så godt du kan, så kan du ikke gøre mere :o)
Håber du her er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke og knus herfra.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske