Svar: Gul urin og apnøtilfælde

19. november 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Det har været en forfærdelig oplevelse for dig at finde din dreng livløs og jeg kan godt forstå at du er bange for at det kan ske igen og du er urolig for om du nu gør det hele rigtigt.

En meget gul urinstråle kan godt være tegn på væskemangel, men det betyder ikke at det er farligt, det er f.eks. helt normalt at have mere gul urin om morgenen. Prøv at lægge mærke til din egen urin i løbet af dagen. Om morgenen er den koncentreret gul fordi du ikke har drukket væske i løbet af natten - men i løbet af dagen bliver den mere og mere lys i takt med at du spiser og drikker som du skal.

Det er naturligvis vigtigt at du overholder lægens ordination med ca 180ml 6 gange dagligt, det er nok til at dække din drengs væskebehov og så er han ikke dehydreret. Det er også vigtigt at I holder hans mave igang, fordi forstoppelse kan gøre at han ikke drikker nok, så der skal altså mælk/væske ind og også ud (urin/afføring) for at han har det godt. Hvis han kun drikke 5 flasker i løbet af dagen, så kan det være en god idé at du tilbyder ham en ekstra flaske i løbet af natten, så du er sikker på at han når op på den mængde, som lægen har ordineret. For ikke at overfylde ham, så er det en god idé at bibeholde de 6 flasker med 180 ml i stedet for at give ham f.eks. 5 flasker med 215ml - selvom det mængde ...

Annonce

... mæssigt på et døgn vil give det samme.

En plan for dagen ser nogenlunde således ud:

Tidlig morgen: Flaske

Formiddag: Flaske
Puttes til formiddagslur

Frokost: Flaske
Puttes til middagslur

Eftermiddag: Flaske
Sover sin 3 lur

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Aften: Flaske
Puttes til natten

Sen aften/Nat: Flaske

Det er rigtig dejligt at han er begyndt at klukgrine, det lyder som om at han har det godt. Det lyder også som om at kolikturene er ved at være på retur og at det stille og roligt går den rigtige vej, det er super fint :o)

Du må holde fast i at han er blevet undersøgt og at man ikke har fundet noget galt, du må tro på at han er som han skal være og at det hele går godt og stille og roligt fremad; men jeg forstår godt at du er urolig efter den oplevelse.

Apnøtilfælde opstår nogle gange hos børn, især for tidligt fødte børn og det kan skyldes rigtig mange ting. Derfor er det vigtigt at barnet bliver undersøgt, så man er sikker på at der ikke er tale om en infektion eller andet, der skal behandles. Hos jer lyder det som om at fokus handler om indtag af mad og gang i maven - de har på sygehuset sat restriktion for mad og har ordineret movicol (nu laktulose) og du må følge dette så godt du kan, så kan du ikke gøre mere :o)

Håber du her er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke og knus herfra.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig