Vuggestue - når man er fyldt 3 år

30. oktober 2008

Kategori:
Alder:
3 år

Vuggestue - når man er fyldt 3 år

Hej Helen

Jeg skriver til dig fordi, jeg har brug for en ekstra mening om min datters institutionssituation.

Min datter Kathleen, der fylder 3 år om 14 dage, går i en integreret institution med 5 vuggestuegrupper og en børnehavegruppe. Institutionen består af to for nylig sammenlagte institutioner, og det har i længere tid været meningen, at der skal oprettes endnu en børnehavegruppe, det skal være en skovebørnehavegruppe med 1 uge i skoven og 1 uge børnehaven. Det lyder jo super godt, og af samme grund har vi valgt, ikke at skrive vores datter op til andre børnehave tilbud, selvom det trak ud med etableringen af skovbørnehaven. Vi har også fået plads til vores lillesøster i samme institution.

MEN nu har kommunen meldt ud, at den hytte som skulle huse skovbørnehaven er for dyr, og der skal findes en anden. Jeg føler virkelig, at vi står med håret i postkassen. Efter en lang lang opstarts fase med strejker og hele molivitten, der har strukket sig i ca. 1½ år, var det meldt ud, at skovbørnehaven ville være klar efter jul. Nu ved vi ikke noget om, hvornår det bliver til noget. Den nuværende børnehavegruppe er nomineret til 22 børn, og der er pt. 27 børn i gruppen.

Min datter er superglad for sin vuggestue, pædagogerne er dygtige og opmærksomme på, at de snart har et børnehavebarn på deres stue. Samtidig er min datter, synes jeg selv, godt med rent udviklingsmæssig ...

Annonce

... og klar til børnehave. Hun snakker, argumentere, synger, leger rollelege, får læst Alfons Åberg og bøger om fordøjelsen, hun kan selv tage tøj af og på og hun sad i 45 minutter i teatret og så bamseballet uden at blinke med øjnene osv.

På den ene side, vil jeg nødig tage hende ud af en velfungerende institution, hun er jo ikke skrevet op nogen andre steder, så vi ville jo få en af de pladser, som ingen andre vil have. Rent praktisk vil jeg nødig hente og bringe børn to steder. På den anden side, frygter jeg, hvad der vil ske hvis de andre forældre tager deres store børn ud af vuggestuen, Jeg frygter at mit velfungerende barn, skal komme til at mangle ældre børn at spejle sig i. Hun er den ældste i vuggestuen, og hun kan godt være noget af en bestemme trunte, da hun er god til at snakke og argumentere. Mine spekulationer går på, om hun ikke har brug for de ældre børn, til at lærer sin plads at kende i en børnegruppe – hvis du forstår, hvad jeg mener.

Så mit spørgsmål er: Er det børneplageri at lade hende blive i vuggestuen på ubestemt tid? Kan det komme til at gå udover hendes udvikling? Ville det være en hjælp hvis, jeg f.eks. meldte hende til noget gymnastik med ældre børn? Vi er simpelthen så meget i tvivl, om hvad der vil være bedst for vores store/lille pige. Jeg håber, at du kan komme med lidt konstruktivt input til vores overvejelser :o)

Kærlig hilsen
Serafina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre