Svar: Vuggestue - når man er fyldt 3 år

30. oktober 2008

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Serafina

Jeg kan godt forstå det er frustrerende, at situationen er blevet som den er og det er altid hårdt, når man ikke ved hvad fremtiden bringer, hvad muligheder I får osv.

Der er dog en meget vigtigt ting i det du skriver og det at Kathleen trives hvor hun er og at pædagogerne er rigtig søde, omsorgsfulde og lyder til at være meget opmærksomme på det enkelte barns behov. Derfor synes jeg at I skal lade Kathleen blive i institutionen, hun er tryg ved det sted, hun kender stedet, pædagogerne, de andre børn - hun trives.

Og så må tiden vise hvorvidt hun kommer i skovbørnehave til sommer, eller hvor lang tid der går. Hun er 3 år nu og skal jo gå i børnehave indtil hun bliver 6 år, så selvom der går et år mere inden skiftet kommer, så må det være sådan. Så vil hun stadig have en god og dejlig hverdag hvor hun er, rent praktisk vil det fungere for jer alle fordi I afleverer samme sted og hun vil stadig kunne nå at få glæde af at komme i skovbørnehave, når det bliver aktuelt.

Da det er en integreret institution og da situationen er som den er, så må der være flere børnehavebørn i institutionen. Derfor tænker jeg at jeres datter naturligt vil møde andre jævnaldrene og også ældre børn, når de leger på legepladsen og netop fordi pædagogerne er så opmærksomme som de er, så må det være muligt at hun en gang imellem spiser sammen med de andre, klippe klistrer på en anden stue osv. hvis man skønner at hun aldersmæssigt ...

Annonce

... og udfordringsmæssigt har behov for dette, behov for at være med mere alderssvarende børn ...

I forhold til din bekymring omkring hvad andre forældre gør, så er man jo aldrig herre over dette; men hvis de fleste forældre oplever at deres børn trives, så tager de vel ikke børnene ud - man ved jo hvad man har, men ikke hvad man får :o) Ellers er den bedste måde at finde ud af det på, at bede om at der bliver holdt et forældremøde omkring den nuværende situation, hvor I får mulighed for at tale det hele igennem. Du er garanteret ikke den eneste forældre, som sidder og er urolig for hvad de andre gør og om 'mit barn' pludselig er den eneste som bliver tilbage ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg synes altså at du skal lade din datter blive i institutionen, men naturligvis tale med pædagogerne om hendes behov for at lege med alderssvarende og hvordan man rent praktisk kan arbejde på dette i hverdagen. Og så kan du naturligvis godt melde hende til noget gymnastik, rytmik eller lignende, hvis du tror hun vil være glad for det. Du må se hvad der findes af hold. Tre år gammel er hun måske lige lille nok, hun vil ikke kunne følge fysisk med de børn som er 4-5 år og hun vil ikke kunne forstå en kollektiv besked. Det er synd for hende, hvis de andre bliver trætte af hende, fordi hun jo stadig er lille, så hvis du melder hende til noget, skal du sikre dig at holdet er for 3 årige børn :o)

Håber I kan bruge mine overvejelser lidt videre, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor