Svar: Vuggestue - når man er fyldt 3 år
30. oktober 2008
Alder:
3 år
Kære Serafina
Jeg kan godt forstå det er frustrerende, at situationen er blevet som den er og det er altid hårdt, når man ikke ved hvad fremtiden bringer, hvad muligheder I får osv.
Der er dog en meget vigtigt ting i det du skriver og det at Kathleen trives hvor hun er og at pædagogerne er rigtig søde, omsorgsfulde og lyder til at være meget opmærksomme på det enkelte barns behov. Derfor synes jeg at I skal lade Kathleen blive i institutionen, hun er tryg ved det sted, hun kender stedet, pædagogerne, de andre børn - hun trives.
Og så må tiden vise hvorvidt hun kommer i skovbørnehave til sommer, eller hvor lang tid der går. Hun er 3 år nu og skal jo gå i børnehave indtil hun bliver 6 år, så selvom der går et år mere inden skiftet kommer, så må det være sådan. Så vil hun stadig have en god og dejlig hverdag hvor hun er, rent praktisk vil det fungere for jer alle fordi I afleverer samme sted og hun vil stadig kunne nå at få glæde af at komme i skovbørnehave, når det bliver aktuelt.
Da det er en integreret institution og da situationen er som den er, så må der være flere børnehavebørn i institutionen. Derfor tænker jeg at jeres datter naturligt vil møde andre jævnaldrene og også ældre børn, når de leger på legepladsen og netop fordi pædagogerne er så opmærksomme som de er, så må det være muligt at hun en gang imellem spiser sammen med de andre, klippe klistrer på en anden stue osv. hvis man skønner at hun aldersmæssigt og udfordringsmæssigt har behov for dette, behov for at være med mere alderssvarende børn ...
I forhold til din bekymring omkring hvad andre forældre gør, så er man jo aldrig herre over dette; men hvis de fleste forældre oplever at deres børn trives, så tager de vel ikke børnene ud - man ved jo hvad man har, men ikke hvad man får :o) Ellers er den bedste måde at finde ud af det på, at bede om at der bliver holdt et forældremøde omkring den nuværende situation, hvor I får mulighed for at tale det hele igennem. Du er garanteret ikke den eneste forældre, som sidder og er urolig for hvad de andre gør og om 'mit barn' pludselig er den eneste som bliver tilbage ...
Jeg synes altså at du skal lade din datter blive i institutionen, men naturligvis tale med pædagogerne om hendes behov for at lege med alderssvarende og hvordan man rent praktisk kan arbejde på dette i hverdagen. Og så kan du naturligvis godt melde hende til noget gymnastik, rytmik eller lignende, hvis du tror hun vil være glad for det. Du må se hvad der findes af hold. Tre år gammel er hun måske lige lille nok, hun vil ikke kunne følge fysisk med de børn som er 4-5 år og hun vil ikke kunne forstå en kollektiv besked. Det er synd for hende, hvis de andre bliver trætte af hende, fordi hun jo stadig er lille, så hvis du melder hende til noget, skal du sikre dig at holdet er for 3 årige børn :o)
Håber I kan bruge mine overvejelser lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske