Brev:
Alderssvarende udvikling eller grund til bekymring?
30. oktober 2008
Alder:
23 mdr.
Alderssvarende udvikling eller grund til bekymring?
Kære Helen
Så er det blevet tid, hvor jeg må spørge dig til råds igen. Helt overordnet er jeg bekymret for, om Sebastian udvikler sig alderssvarende. I mit inderste hjerte er bekymringen om han udviser tegn på autisme og/eller ADHD, så forskellige disse lidelser end er. Jeg er klar over, at du på ingen måde kan diagnosticere – jeg tænker, at du måske kan give lidt indikation i forhold til hvorvidt de ting, jeg beskriver, falder inden for et normalt udviklingsspektrum eller om, du ser nogen røde flag. Jeg noterer mig umiddelbart bare, at han har været langsom motorisk, nu også sprogligt og så er der nogle lidt pudsige ting omkring leg/hverdag.
Jeg vil forsøge at skitsere hans udvikling indenfor henholdsvis sprog, motorik og sociale egenskaber. Pyha, fat mod Helen, dette bliver nok lidt langt:). Som udgangspunkt skylder jeg dig lige lidt kort om min egen historik. Fik efter en traumatisk fødsel af Sebastian en voldsom fødselsreaktion. Det var meget hårdt, men hjælpen var stor fra mand og familien. Jeg kom hurtigt i psykologbehandling og på antidepressiv medicin. Følte meget angst overfor min rolle og min søn. Jeg synes selv, jeg er rimeligt afklaret omkring årsager og baggrund for det hele. Har nu været af medicin i 6 måneder og synes det går ok. Er dog stadig meget opmærksom på at den latente angst (som jeg altid har haft, men som sprang ud for alvor med Sebastian) ikke får overtaget.
Helt konkret betyder det, at jeg forsøger ikke at blive for bekymret i forhold til min søn. Har helt klart lidt tendens til at problematisere hans udvikling og bekymre mig for meget. Ja, min helt enorme kærlighed til min søn gør lidt for ofte ’ondt’ og ikke ’godt.’ Jeg skriver disse ting om mig selv, da jeg er meget opmærksom op, hvorvidt mine bekymringer på Sebastians vegne er reélle eller snarere et udslag af at jeg simpelthen bekymrer mig for meget. Nu må du ikke tro, at jeg kun går rundt og bekymrer mig – det er langt fra tilfældet, men ikke desto mindre er det jo relevant i denne sammenhæng.
Nå, jeg hopper ud i det.
SPROGET
Omkring sproget synes jeg hans udvikling er noget mangelfuld sammenlignet med kammeraterne, som sætter to-tre ord sammen og har større ordforråd. Jeg har forsøgt at opsummere lidt af hans ordforråd og udtale, så du måske kan danne dig et indtryk af hvad hans niveau er:
Far – udtales far
Mor – udtales muar, moar a
Mormor – udtales mormor
Farfar – udtales farfar
Morfar, farmor – kan ikke
Bamse – bambam
Dukke – dudu
Lys – ysch
Sut – usch
Cykel – ysch
Bolle – ’bår’
Bold – ’bår’
TinkyWinky – ’dinn’
Traktor – ’tartar’
Vincent (dagplejekammerat) – udtales ’dinn’
Anne (dagplejekammerat) – udtales ’dann’
Dyne – udtales ’dynn’
Mad (jeg er sulten) – mammam
Drikke (jeg er tørstig) udtales ’ne’ (mælk: ’mæ’)
Sebastian (eget navn) – kan ikke udtale dette. Hvis man siger, hvad hedder du, er svaret glad: ’Du’
Sko – udtales ’go’
Fugl – udtales dodo (duer, tror jeg)
Bil – udtales brum, brum
Dyr udtales mest med deres lyde (ko=muh, hund=vovvov, får=mæhææ, osv). Elefant er dog ’fan’ og mus er mus.
Der er vel 10-15 flere sådanne ord, som han uopfordret kan formulere (dog langt fra korrekt).
Udtalen er altså generelt ret dårlig, vi forstår dog det meste. Samtidig er det relativt ofte samme lyd/ord, som bruges for forskellige ting (måske med en anelse ændring i udtale). Sebastian forstår selv rigtigt meget af det, vi siger og også anvisninger (put din ble i skraldespanden, hent dine sko osv). Men ikke antydningen af at kunne sætte to ord sammen. ...
...
Når man siger noget gentager han gerne et enkelt ord ud af sammenhængen, oftest det aktive ord. Lidt papegøjeagtig. Eksempel: Vil du have en pandekage: gentager ’pan’, skal du hjælpe far med at slå græs: gentager ’dars’ (græs). Svarer selvfølgelig også ja og nej til spørgsmål, undertiden er jeg dog i tvivl om han helt forstår, hvad han svarer på.
MOTORIK
Sebastian har altid været relativ langsom i at nå milepælene. Kravlede rigtigt på alle fire, da han var 14 måneder. Krabbede sig frem forinden. Var 8 måneder før han trillede fra ryg til mave og omvendt. Sad dog fint som 8 måneder. Gik rigtigt da han var 18 måneder. Nu (23) måneder går han okay, lidt stift til tider. Forsøger at løbe. Hopper ikke, men prøver ihærdigt. Ser meget sjovt ud:). Elsker at lege ’løb fra far til mor’ og dreje rundt og danse. Han spiser okay pænt med ske og gaffel, men er ellers ikke overbevisende fin-motorisk. Selv et puslespil med 3 brikker er for svært. Han fumler og taber så hurtigt interessen.
I det hele taget er hans koncentrationsspænd meget lille og han kan godt virke lidt flyvsk/rastløs til tider. Det er dog mest derhjemme, i dagplejen/legestuen er han mere rolig. Der er nok også lidt mere kedeligt til tider hjemme hos mor og far (S er enebarn), selv om vi aktiverer meget både indendørs og udendørs. Faktisk synes jeg, han har enormt svært ved at lege selv derhjemme. Meget morsyg er han endvidere også.
SOCIALT
Hans leg og i øvrigt dag er meget mønsterpræget. Han leger mest de ting, som vi har vist ham rammerne for. Finder sjældent selv på. Legetøjet og dyrene ’gør’ oftest de samme ting. Leger dog rollelege og forestillingslege (laver mad, putter dukke osv).
Eksempel på mønster i hverdagen: Når vi kommer hjem skal han åbne havelågen, ringe på dørklokken, vi går ind, peger straks på mors sko for at jeg skal tage dem på, kalder straks på ’tartar’ (traktor = hans hjemmesko med traktor på), osv. Ve mor, hvis jeg glemmer noget i rækkefølgen. Det samme gør sig gældende ved andre faste ting såsom måltider, bleskift osv.
Han har en næsten fotografisk hukommelse i forhold til ting, han kun har set en gang. Fx hvordan noget legetøj er stillet op helt tilfældigt i en vindueskarm (her kan han så dagen efter finde de samme figurer og stille dem ligedan op igen), hvor en specifik bog lige er, den leg vi legede i går, osv.
Han har det fint i dagplejen og med sine ’kammerater’. Opsøger dem ikke så meget, men leger ved siden af/lidt sammen med. Det ved jeg er helt normalt. Giver også gerne knus og kys til kammeraterne. Han er begyndt at blive lidt mere nærig med kærtegnene over for mor og far, det er lidt efter hvad han er i humør til.
Samtidig er der også utroligt meget krudt i ham til tider. Han kan virke lidt hyper og rastløs, hvis han ikke bliver leget med/specifikt aktiveret.
I hvor høj grad er det normalt at være så mønsterpræget i leg/hverdag i hans alder? Det er ikke sådan, at han ikke kan kapere ændringer og andre sammenhænge – men hvis han selv skal ’styre’ er det i høj grad samme vis tingene foregår på.
Hold da op, nu er det vist på tide, at jeg lige får understreget, at vi faktisk er en lille, glad og velfungerende familie. Og ja, Sebastian er en skøn lille dreng, som da også er i rimeligt godt humør meget af tiden. Men med alderen følger jo naturligt også nogle frustrationer og konflikter, som vi også oplever vores del af. Der tror jeg han er helt ligesom andre børn
Kære Helen, hvad tænker du om min søn (eller mig:)), når du hører den måde, jeg beskriver ham på?