Brev:
Sprogstimulering af to-sproget barn, brug af sauna mv.
20. oktober 2008
Alder:
20 mdr.
Sprogstimulering af to-sproget barn, brug af sauna mv.
Hej Helen,
Nu har jeg et par spoergsmaal igen, baade angaaende Leonard og min graviditet:
- Hvad kan jeg goere for at stimulere Leonards sproglaering, saa han laerer ordentlig dansk? Han hoere jo kun tysk hele dagen i boernehaven, og jeg taler ogsaa tysk med hans far, men jeg taler tysk med Leonard.
Kan du anbefale pegeboeger, lyttebaand, legetoej med lyde/stemmer paa dansk? Jeg proever at vise ham ting og putte ord paa alting, men foeler at det ikke er nok. Han er vist ved at omstille sig lige nu. Indtil for kort tid siden sagde han 8-10 ord paa fransk, og var ogsaa begyndt at saette ordene sammen, men det er ved at traede i baggrunden nu, da vi er flyttet til Berlin. Da jeg nu tilbringer meget mere tid sammen med ham (arbejder kun deltid her i Tyskland), er han ogsaa begyndt at sige at par ord paa dansk :-) "Seeeee mama, tog!"
- Maa jeg gaa i sauna (toer og dampbad) mens jeg er gravid?
- Maa Leonard komme med i sauna eller dampbad?
- Siden vi er kommet til Tyskland, har han faaet sit eget vaerelse. Men han vaagner hver eneste nat, og graeder og vil ind til os og sove. Han kommer saa op i vores seng, og kravler helt ind til mig. Vi synes alle at det er hyggeligt og dejligt, og vi sover faktisk nogenlunde. Vores samliv (min mand og jeg) fungerer alligevel fint. Men jeg kan alligevel ikke lade vaere med at taenke paa, om vi mon goer ham en bjoernetjeneste paa laengere sig, og hellere skulle vaenne ham til at falde i soevn i egen seng?
Vi putter ham, og ligger ved siden af ham til han sover (paa en madras paa gulvet i hans eget vaerelse). Det er da i det mindste et fremskidt fra foer, hvor han kun ville falde i soevn, hvis han blev vugget i vores arme...:-)
Ikke mere herfra for denne gang - jeg har det godt med min graviditet (omend jeg stadigvaek gruer for den dag, jeg skal fortaelle min nye arbejdsgiver at jeg er gravid) - tusind tak for dine gode raad sidste gang!
Knus fra
Camilla