Sprogstimulering af to-sproget barn, brug af sauna mv.

20. oktober 2008

Kategori:
Alder:
20 mdr.

Sprogstimulering af to-sproget barn, brug af sauna mv.

Hej Helen,

Nu har jeg et par spoergsmaal igen, baade angaaende Leonard og min graviditet:

- Hvad kan jeg goere for at stimulere Leonards sproglaering, saa han laerer ordentlig dansk? Han hoere jo kun tysk hele dagen i boernehaven, og jeg taler ogsaa tysk med hans far, men jeg taler tysk med Leonard.

Kan du anbefale pegeboeger, lyttebaand, legetoej med lyde/stemmer paa dansk? Jeg proever at vise ham ting og putte ord paa alting, men foeler at det ikke er nok. Han er vist ved at omstille sig lige nu. Indtil for kort tid siden sagde han 8-10 ord paa fransk, og var ogsaa begyndt at saette ordene sammen, men det er ved at traede i baggrunden nu, da vi er flyttet til Berlin. Da jeg nu tilbringer meget mere tid sammen med ham (arbejder kun deltid her i Tyskland), er han ogsaa begyndt at sige at par ord paa dansk :-) "Seeeee mama, tog!"

- Maa jeg gaa i sauna (toer og dampbad) mens jeg er gravid?

- Maa Leonard komme med i sauna eller dampbad?

- ...

Annonce

... Siden vi er kommet til Tyskland, har han faaet sit eget vaerelse. Men han vaagner hver eneste nat, og graeder og vil ind til os og sove. Han kommer saa op i vores seng, og kravler helt ind til mig. Vi synes alle at det er hyggeligt og dejligt, og vi sover faktisk nogenlunde. Vores samliv (min mand og jeg) fungerer alligevel fint. Men jeg kan alligevel ikke lade vaere med at taenke paa, om vi mon goer ham en bjoernetjeneste paa laengere sig, og hellere skulle vaenne ham til at falde i soevn i egen seng?

Vi putter ham, og ligger ved siden af ham til han sover (paa en madras paa gulvet i hans eget vaerelse). Det er da i det mindste et fremskidt fra foer, hvor han kun ville falde i soevn, hvis han blev vugget i vores arme...:-)

Ikke mere herfra for denne gang - jeg har det godt med min graviditet (omend jeg stadigvaek gruer for den dag, jeg skal fortaelle min nye arbejdsgiver at jeg er gravid) - tusind tak for dine gode raad sidste gang!

Knus fra
Camilla

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

Annonce

Viden om børn:

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder