Svar: Sprogstimulering af to-sproget barn, brug af sauna mv.

20. oktober 2008

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Camilla

Dejligt at høre at graviditeten skrider stille og roligt frem :o)

Du skriver at du taler tysk med Leonard - jeg går ud fra at det er en skrivefejl og at du taler dansk til ham? Hvor kommer Leonards far fra, siden I to taler tysk sammen?

Med hensyn til sproglig udvikling og det at skulle forholde sig til to sprog, så er det sådan at børn der vokser op som tosprogede ofte vil være lidt langsommere i den sproglige udvikling. Ikke fordi de taler langsommere, men fordi de ofte mangler visse ord på det ene sprog, som de så tilgengæld kan på det andet. Tosprogede børn har altså ofte samme ordforråd som børn der ikke taler to sprog - men sprogene er blandede og det kan gøre at det er svært for barnet at tale helt så præcist, som alderssvarende med kun et sprog.

Det vanskelig gør naturligvis situationen, hvis forældrene taler hvert sit sprog og man så samtidig bor i et land, hvor der tales et tredie sprog - her skal barnet jo så forholde sig til 3 sprog på en gang - et til mor, et til far og et til verden omkring os ... sådan er der jo også børn der lever.

Det anbefales normalt at man taler sit modersmål til barnet. Der er, når man taler sit modersmål, mange flere nuancer i sproget og man lægger følelser i ordene, stemmeføringen osv. på en helt anden måde. Derfor skal du synge for Leonard, lege med ham, snakke med ham på dit eget sprog (dansk). Du skal lære ham de ting, de sange, fagtelege osv. der er fra dit hjemland og din kultur. Far skal gøre det samme, men på sit sprog (dansk, tysk, fransk - hvad det nu er).

Hvis I forældre har tysk som fælles sprog og tysk også er det jeres børn møder i dagligdagen, i institution osv. så vil tysk naturligt være det sprog, som kommer til at fylde mest i hverdagen og det vil blive jeres drengs modersmål.

Når Leonard taler, så vil han bruge de ord han kender og han skelner endnu ikke imellem, hvorvidt det er det ene eller det andet sprog. Det kommer stille og roligt og han skal nok lære at skille tingene ad. Du skal ikke rette på ham, men bare tale med ham helt naturligt. Du forstår jo sandsynligvis alle sprog og derfor forstår du hvad han siger - så selvom han i en periode vil blande sprogene sammen, så skal du ikke gøre noget ved det, men i stedet vise ham at du forstår hvad han siger. Det handler om at give ham lyst til at tale.

Du kan sagtens købe og bruge små pegebøger - det betyder ikke så meget om de er på tysk, dansk eller fransk - du kender jo ...

Annonce

... ordende og kan benævne tingene, billederne med danske ord. Du kan naturligvis også købe dvd´er og lignende med dansk tale, så han hører det danske sprog. Heldigvis er flere dvd'ere nu jo med mulighed for netop at vælge sprog ...

Du må ønske dig ting fra familien i DK - der er sikkert masser af muligheder til julegaveønsker :o)

Med hensyn til sauna, brug af dampbad, jacuzzi osv. når man er gravid, så er det normalt sådan, at man sagtens kan benytte sig af disse ting, hvis graviditeten er forløbet normalt og ukompliceret.

Problemerne omkring spabade osv. er den høje temperatur, som bakterier trives godt i. Når man er gravid har man lettere ved at få en urinvejsinfektion. På grund af graviditeten vil urinrøret ofte være lidt åbent og derfor skal man gå på toilettet ot tisse efter bad, så urinrøret bliver renset. Man skal også drikke rigeligt og så skal man generelt sørge for at hygiejnen er i orden, der hvor man bader ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med hensyn til sauna og dampbad, så afhænger brugen af dette lidt af, hvor varmt det er. Varmen kan få barnets puls til at stige - det behøver ikke betyde noget, men det er vigtigt at du mærker efter hvordan du selv synes det er behageligt. Hvis du selv føler at det er rart, så er det også okay for dit barn, men hvis du oplever at det kan være lidt ubehageligt, så skal du stoppe og gå ud.

Du må altså gerne benytte dig at både sauna, dampbad, spabad osv. men lyt til dig selv og hvordan du har det og stop, hvis du mærker det ubehageligt.

Med hensyn til børn i sauna, så har jeg ladet mig fortælle at man som udgangspunk ikke skal tage børn under 3 år med i sauna. De har svært ved at regulere varmen og kan blive ret dårlige af det ... Modsat, så har jeg set mange børn på 1½-2 år i sauna og det er gået fint. Jeg synes du skal lade det komme an på en prøve - se på Leonard, hvordan reagerer han, synes han det er sjovt og rart eller synes han ikke om det, - så skal I naturligvis gå ud. Ofte er det ikke mere end 5 minutter af gangen så lille et barn kan klare ... Så forsøg dig lidt frem og fornem, hvad han selv synes om.

Med hensyn til søvn, så synes jeg det er et stort fremskridt fra tidligere, at Leonard nu falder i søvn i sin egen seng. Super, hold fast i det! At han så har behov for at komme ind til jer om natten er helt naturligt for hans alder og den udvikling han går igennem og det skal han have lov til.

Fortsat held og lykke med det hele, håber du hermed er hjulpet videre på vej:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire