Brev:
Slik og bedsteforældre
3. januar 2007
Alder:
2 år, 6 mdr.
Slik og bedsteforældre
Hej Helen
Jeg er den lykkelige mor til 2 skønne børn på hhv 8 mdr (dreng) og 2 1/2 år (pige).
Jeg har lige holdt nytår/ferie i en uge i et sommerhus med et vennepar, der har et barn på 2 år. Fra dette barn stod op om morgenen til han skulle i seng, blev der plaget og plaget efter slik, sodavand, chokolade konstant! Jeg var virkelig målløs over at se mine nærmeste venner have SÅ lidt "røv i bukserne" over at sige "Nej" når deres søn plagede. Vores datter har aldrig været vant til slik i tide og utide, og det er først nu hun begynder at smage sodavand.
I sommerhuset når der stod cola på bordet, og den jævnaldrende dreng sad med et fyldt glas, sagde hun "mor, må gerne få mælk hva?`" og selvfølgelig må hun da det!!! Det ville da være dumt andet hva. Hun elsker alt frugt, og spørger altid efter vand og mælk når hun er tørstig! C",) Jeg er så stolt over min datter, og er glad for de mad/spisevaner hun har.! (smil)
Desuden er det eneste slik hun gider spise vingummi og chokolade.
I sommerhuset fik hver af børnene en stor pose slik - (vores venner havde købt, og gav hende den inden jeg nåede at reagere) - men hun kikkede lidt på det, smagte, spyttede ud og afleverede skålen til mig med beskeden "mor, det er surt, kan ikke li"
Jeg måtte altså trække lidt på smilebåndet, for der´sad de så.. de to små, med hver deres skål slik, men vores datter endte med en nektarin istedet!
Hun er lidt af en ener, ved det godt *SS* og jeg VED at vores vennepar har tænkt deres, hver gang de i ugens løb igen og igen bare føjede deres skrigende plagende dreng om endnu et og endnu et stykke slik... de syntes det var "synd for vores datter" at hun "ikk engang måtte få det samme som deres dreng!"
Og det er bestemt ikke fordi vi her i huset ikke spiser søde sager. Både min mand og jeg elsker slik,(!!) men det kommer først frem når ungerne er lagt i seng!
Jeg har den holdning at vores børn nok selv skal få øjnene op for de søde sager på et tidspunkt, og jeg vil hellere give dem frugt og brød, i løbet af dagen. Bare to-tre stykker slik inden sengetid en fredag aften gør, at vores datter få fornyet energi, og suser rundt og ikke er villig til at komme i seng kl 20.00 som er fast sengetid!
Og hvorfor give hende slik, når hun ligefrem selv spørger efter et æble og en banan, og et glas vand?
Men desværre har vi så problemet når det kommer til bedsteforældre:
Både jeg OG min mand har gang på gang forklaret og begrundet HVORFOR ungerne ikke skal fodres med slik. Jeg vil ganske enkelt ikke have det! Og så er den sag ikke længere.
Jeg føler ikke det er min pligt at skulle forklare mig hver eneste gang vi er sammen med dem, men ikke desto mindre er det altid (!) nødvendigt!
Hvorfor Helen, hvorfor?!
Det er specielt min mor der er slem, også lidt farmor, men min egen mor er den værste. Hun kan ikke komme på besøg her i huset uden at hun har slik i lommen... Vi kan ikke besøge dem, uden der tilbydes alle former for søde sager og sodavand.
Så sent som for 2 dage siden var vi på besøg, (og jeg havde fortalt om sommerhus episoden) men trods det´, så spørger min mor kl 20.10 da vi kører derfra, om min datter må få en slikkepind, imens hun står og vifter med den foran min datter...Jeg kikkede på min mor og svarede "nej, hun må ikke få slik nu, og du behøver slet ikke spørge, det ved du godt" (det var sent, hun var træt, og havde fået overtøjet på, hvorfor skulle den slikkepind dog med ud i bilen og fedte det hele til).
Sidst jeg blev rigtig træt af min mor kom hun her og afleverede en stor blandet pose slik, uden jeg nåede at reagere. Hun hev den bare op at lommen, åbnede den og sagde "seee hvad mormor har til dig lille skat!" Og så stod jeg der´og var "bussemanden" og udbrød, "hvorfor kan du ikke bare komme på besøg uden at medbringe slik hver eneste gang?"
Og så svarede hun meget fornærmet at "hmf ja, det ender sgu med at dine børn aldrig får lov at få slik" og sagde at jeg var hysterisk og jeg ved ikke hvad...
Helen, jeg forsøger virkelig at forklare hvad jeg mener på en fornuftig og pæn måde, men jeg er bange for at det en eller anden dag resulterer i at jeg får et hysterisk anfald på min mor. Hun har engang sagt at hendes børnebørn skal have alt det hun selv har manglet som barn, dvs slik, gaver osv) men hvad er det´for en dårlig undskyldning!
Mit spørgsmål er; hvordan i alverden får jeg forklaret min mor at hun bliver nødt til at respektere hvad jeg siger..? Skal det virkelig ende med et skænderi? (hvilket jeg har prøvet,... og det virker ikke.) Det samme problem er der når de i tide og utide medbringer gaver...
Det samme gælder i øvrigt sengetider, hvis vi har enten farmor eller mormor til at passe børnene når vi er i byen, så kommer de i seng ved 21-22 tiden, istedet for ved 20-tiden som aftalt, og så står jeg der´dagen efter med trætte børn.
Jeg ved bedsteforældre er til for at forkæle og elske deres børnebørn, men det handler vel også om at have en god stemning... indrømmet så har jeg det tit sådan at jeg ikke gider besøge min mor, fordi vi altid ender med at blive uvenner over det skide slik!
Min far er jordens rareste mand, og ham er der aldrig "problemer med" *SS*
HJÆLP!
Med venlig hilsen
Rikke
Suk fra en mor til to glade sunde børn.