Brev:
Kan en ammestrejke ende godt?
9. juni 2008
Alder:
3 mdr.
Kan en ammestrejke ende godt?
Kære Helen.
Nu skriver jeg til dig igen, med et nyt problem denne gang. Sidst handlede det om evt. hård mave, og ganske rigtigt som du skrev havde min dreng haft afføring flere gange, da dit svar nåede frem. Så på den kant er alt som det skal være nu.
Min dreng er nu 3 måneder (d. 7/6) og problemet denne gang er at han er gået totalt i ammestrejke. Når jeg ser tilbage kan jeg godt se at det er trappet langsomt op – først spiste han ikke så gerne af mit højre bryst, så begyndte han at spise kortvarigt, hvorefter han slap og græd, jeg lagde ham til igen, han suttede lidt slap igen osv. Så nægtede han kategorisk at spise ved højre bryst, derefter kunne han kun ammes liggende i soveværelset, og nu, kan ikke engang det lade sig gøre – han skriger bare jeg lægger ham på sengen.
Om natten går det nogenlunde, her kan jeg få ham til at tage fat i 1 . forsøg, men han dier kun meget kort max. 5 minutter vil jeg tro! Så sover han igen, og jeg må lægge ham tilbage i sin seng. Det er gået så meget i hårdknude nu, at det oftest ender i gråd hos både ham og jeg, og det er bare så hårdt!
Ofte får jeg efter trøst og lokken med brystet ham til at sutte lidt, men altid kun kortvarigt, kun så jeg tænker at han kun akkurat lige får stillet den allerværste sult!
Ammestrejken har varet i 14 dage nu og jeg begynder at blive bekymret for at han får det han skal have. Jeg har i lang tid tænkt at det nok bare var en periode, at det nok skulle vende, men jeg må indrømme at jeg synes det ser sort ud. Jeg ved godt at min stress over det hele ikke hjælper på situationen, men jeg ved ikke hvor jeg skal tage fat for at få situationen vendt. Puha, det er hårdt pludselig at blive afvist på den måde af sin søn.
Jeg har selvfølgelig læst dine andre svar vedr. ammestrejke, og har forsøgt at følge dine råd til at få det vendt, men uden resultat synes jeg. Grunden til problemet tænker jeg selv kunne være en meget kraftig nedløbsrefleks i det højre bryst specielt. Han har altid spist meget hurtigt færdig ved dette bryst, og meget ofte har han fået sprøjtet mælk lige i øjnene og resten af hovedet når han pludselig slipper – kan han mon være belevet forskrækket/træt af dette??
Udover spisesituationerne har jeg en glad dreng, der udvikler sig som aldrig før, han putter legetøjet i munden nu, er begyndt støtte fra på benene når jeg holder ham, han pludrer med nye lyde osv osv. Det går så stærkt og måske også en grund til hans pludselige ammeproblem?? Underligt nok, sover han så længe om natten som aldrig før, så kan han vel ikke være forfærdelig sulten? Eller affinder han sig bare med ikke at få så meget?
Jeg har tænkt mig at ringe til lægen i morgen og få en tid til at få ham vejet og tjekket – så jeg kan få slået fast om han får den næring han har brug for og tager på.
Mit spørgsmål til dig er om du har erfaring for at det ender godt – altså at vi kommer til at amme hyggeligt og fredeligt som før? Jeg vil så gerne fortsætte amningen, men orker ikke disse kampe i lang tid endnu, så vil jeg hellere give op, og have tid og overskud til at nyde min ellers så skønne dreng.
Hvad vil det give os af eventuelle problemer/ have af konsekvenser for ham at gå over til flaske og mme? Hvordan skal jeg gribe forsøgene på at lægge ham til an? Skal jeg strække tiden mellem amningerne så lang tid som muligt – så jeg er sikker på at han er hundesulten, eller tilbyde oftere end før? Når han skriger bare jeg vender ham vandret, hvad gør jeg så?
Først og fremmest ønsker jeg råd til at få amningen genetableret, dernæst råd til hvordan jeg kommer videre hvis det ikke lykkes.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Aksel og mor