Brev:
Alene-mor og ammestop
13. maj 2020
Alder:
16 mdr.
Alene-mor og ammestop
Kære Helen
Jeg har en dejlig søn på 16 måneder. Hans far forlod mig midt i graviditeten, så er alene med ham. Mormor har været tæt på dog.
Jeg ammer stadig. Og det er nok begyndt at være for meget nu. Han vågner mange gange om natten (2-6 gange) og vil ammes. Han falder oftest i søvn meget hurtigt igen dog.
Jeg har ikke haft overskudet til at undvære søvn og trappe amningen ned. Nogle gange, hvis han vågner, før jeg selv går i seng, tager jeg ham ud i køkkenet og tilbyder grød, evt flaske eller kop med mælk eller lun kamillete. Han vil dog sjældent have særligt meget.
Om dagen spiser han også kun små portioner.
Ammer ham i søvn om aftenen og prøver at putte ham i hans egen seng på eget værelse. Tager ham dog altid ind i min egen seng omkring 23-tiden.
Han vokser fint og er endda meget høj af sin alder. Mormor og svigerinde, som også passer til tider, kan godt putte ham - både til lur og aften.
Han er netop begyndt i dagpleje og håber det kan aflaste mig lidt, så jeg måske kan trappe ned. Men jeg er nok i tvivl om hvordan jeg gør det. Hvordan vender jeg ham af med at vågne hver time / hver anden time? Amningen er så stor del af vores liv og hverdag, at jeg har svært ved at forestille mig det uden. Det har også fungeret som en time out for mig - for hvis han ligger og ammer hos mig, så vælter han i det mindste ikke potteplanter eller kravler op i vindueskarmen!
Hvad stiller man op, når der ikke lige er en far, der kan tage over?
Venlig hilsen
Kristine