Alene-mor og ammestop

13. maj 2020

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Alene-mor og ammestop

Kære Helen

Jeg har en dejlig søn på 16 måneder. Hans far forlod mig midt i graviditeten, så er alene med ham. Mormor har været tæt på dog.

Jeg ammer stadig. Og det er nok begyndt at være for meget nu. Han vågner mange gange om natten (2-6 gange) og vil ammes. Han falder oftest i søvn meget hurtigt igen dog.

Jeg har ikke haft overskudet til at undvære søvn og trappe amningen ned. Nogle gange, hvis han vågner, før jeg selv går i seng, tager jeg ham ud i køkkenet og tilbyder grød, evt flaske eller kop med mælk eller lun kamillete. Han vil dog sjældent have særligt meget.
Om dagen spiser han også kun små portioner.

Ammer ham i søvn om aftenen og prøver at putte ham i hans egen seng på eget værelse. Tager ham dog altid ind i min ...

Annonce

... egen seng omkring 23-tiden.

Han vokser fint og er endda meget høj af sin alder. Mormor og svigerinde, som også passer til tider, kan godt putte ham - både til lur og aften.

Han er netop begyndt i dagpleje og håber det kan aflaste mig lidt, så jeg måske kan trappe ned. Men jeg er nok i tvivl om hvordan jeg gør det. Hvordan vender jeg ham af med at vågne hver time / hver anden time? Amningen er så stor del af vores liv og hverdag, at jeg har svært ved at forestille mig det uden. Det har også fungeret som en time out for mig - for hvis han ligger og ammer hos mig, så vælter han i det mindste ikke potteplanter eller kravler op i vindueskarmen!

Hvad stiller man op, når der ikke lige er en far, der kan tage over?

Venlig hilsen
Kristine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet