Takker nej til mad

29. august 2016

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Takker nej til mad

Hej Helen,

Tak for dit seneste svar. Vores datter vågner meget hurtigt, så selv om vi står klar, så er vi endnu ikke lykkes med at få hende videre i søvnen, MEN vil give det nogle flere forsøg:-)

Du skriver, at det kan hjælpe med sut. Vi forsøgte med sut, da hun blev født men uden held. Vi vil dog rigtig gerne have, at hun tager sut, da vi kan have rigtig svært ved at trøste hende i forbindelse med tigerspring, og det derudover kan hjælpe med søvnen. Har du nogle gode råd til hvordan, vi kan få hende til at tage sut? I starten forsøgte vi meget lidt, så alle råd er meget brugbare. Råd til hvordan vi bedst muligt trøster hende med og uden sut er også velkomne. Hendes sidste udviklingsspring slog os ret meget ud, da vi havde SÅ svært ved at trøste hende.

Du skriver også, at det er rigtig god ide at give hende mad, når hun vågner, og så igen når hun skal sove igen (typisk efter en time). Inden for de sidste par uger er hun begyndt at blive irriteret, hvis jeg tilbyder hende mad med så korte intervaller ...

Annonce

... - skal jeg blive ved med at tilbyde hende det til trods for, hun bliver irriteret eller? Kan det være, at det ændrer sig igen, så hun spiser, når hun får tilbudt bryst? (selvfølgelig mindre, hvis hun fik mad for en time siden) Det er rigtig trælst, da jeg netop havde det med, som en del af putteritualet, og det virkede.

Desuden har vi den sidste uge oplevet 2 gange, hvor hun trods sult ikke har ville spise - jeg kan forstå, at hun ammestrejker. Hvordan håndterer vi bedst de situationer? Og hvad kan det skyldes? Der har aldrig været problemer med amning, men nu kan jeg blive helt nervøs, når jeg skal give hende mad. Begge gange er det sket, når hun er vågner ikke udhvilet op fra en 30 min lur midt på aftenen, og jeg har tilbudt hende mad, da der er gået mere end 2 timer siden sidste måltid. Og lige en sidste ting - bør jeg vente med at gå al ind på suttetræning indtil, der har været en længere periode uden ammestrejke?

Det var mange ting - jeg håber, at du kan finde rundt i det hele.

Mange hilsner
Sine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!