Svar: Putning, hvordan griber jeg det an?
12. juni 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Bodil
Det lyder som en rigtig god idé at tilbyde din datter en flaske som erstatning for brystet og jeg vil faktisk anbefale dig at hun puttes i sengen og får flasken i sengen. På den måde vil hun sutte sig til ro ligesom når hun bliver ammet, men kan blive liggende, hvor hun er og behøver ikke flytning efterfølgende.
Jeg synes ikke du skal børste tænder på hende efterfølgende (og ja, nu får jeg tandlægerne på nakken ...) men du børster vel heller ikke tænder på hende efter amning og der er ligeså meget sukker i modermælk som i modermælkserstatning:o)
Så mit råd er altså at du ændrer på putteritualet, således at I nu ikke længere ammer i sofaen i stuen, men at du i stedet gør din datter klar til natten og så putter hende der, hvor du gerne vil have hende til at sove med en flaske.
Hun har samtidig en alder nu, hvor hun naturligt vil være motorisk urolig, få sig lagt i nogle stillinger hun ikke rigtigt kan komme fra osv. og derfor vil hun have brug for at du hjælper hende med at skifte stilling. Måske vil hun sove bedre på maven eller på siden og det er helt okay - du må forsøge dig lidt frem. Med den alder hun har nu, kan hun vende sig selv og skal således have lov til at sove, som hun ligger bedst.
Det betyder altså at hvis hun efter at have fået flaske virker lidt urolig, så må du forsøge at give hende fysisk ro ved at holde dine hænder på hendes krop, kærtegne hende lidt osv. så hun falder i søvn. Bliver hun ked af det, så må du tage hende op, vugge hende lidt og atter forsøge at putte hende. Evt. give hende brystet eller en sut som trøst imens du luller hende til ro og så atter putte hende i seng.
I forhold til hendes alder, så har hun nu brug for 2 lurer dagligt og længden af disse vil naturligt afhænge af hvor lang en nattesøvn hun tager. Du skal dog regne med at hun har brug for at sove måske 3-3½ time i løbet af dagen - en formiddagslur på 45 minutter og en middagslur på 2 timer eller lidt mere. Alt efter hvor sent denne lur ligger vil det påvirke tidspunktet for putning om aftenen, men normalt vil man i denne alder godt kunne begynde at putte lidt tidligere om aftenen - en sengetid omkring kl. 20 kan være god.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: Frugtmos eller frisk frugt i hånden, vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes agurkestænger, ristede rugbrødsbjælker i hånden, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13 og sover her et par timer.
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, vand af kop. Frisk frugt i hånden at sidde med selv
Aften 18: Grøntsagmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, ris med lidt sovs, kogte blomkål eller broccolihoveder i hånden, en kartoffelbåd at sidde med selv. Vand af kop. Evt lidt frugtmos til dessert
Flaske med mme eller vælling og puttes til natten kl 20
Sen aften 23-24: Amning
Jeg håber at ovenstående plan giver dig lidt idé om hvordan en dag kan se ud for et 7 måneders barn ..
Med hensyn til autostol, så skal I skifte stolen ud, når jeres datter rent fysisk vokser ud af den hun har. Det er således hendes størrelse - vægt og længde - der er afgørende for valg af stol og ikke hendes alder. Da hun er en stor pige, så lyder det hele relevant at hun har brug for en større stol nu.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske