Putning, hvordan griber jeg det an?

12. juni 2008

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Putning, hvordan griber jeg det an?

Hej Helen

HJÆLP... min datter er snart 7 måneder gammel... og har stort set aldrig prøvet at falde i søvn af sig selv og sover oftest først 21.30-22.00... Men nu gider jeg ikke hænge med hende hele aftenen og vil jo også gerne ud om aftenen uden at vide at far er nødt til at rende rundt med en barnevogn.

Oftest falder hun i søvn ved amning i sofaen, men på det sidste er hun begyndt at skrige når man prøver at ligge hende væk. Hun vil altså gerne hænge i brystet... Det er svært at ligge hende i seng når hun er vågen da hun deler værelse med storesøster som lige er fyldt 2 år...og de forstyrrer hinanden.

Jeg har en plan om at hun skal lære at falde i søvn ved at få en flaske (det kan hun godt), og så børste tænder, og så blive lagt med bamse, og evt. en med ...

Annonce

... snor man kan trække i så der er lidt musik. Men hvad så når hun har ligget der i en halv time og bliver mere og mere utilfreds og søster ikke kan sove? Ja lige nu tager jeg hende så op igen.. Hvad kan jeg gøre bedre eller anderledes?

Det er også lige som tillæg blevet sådan at hun den sidste uge ikke har sovet mere end maks 3 x 30 minutters lur i løbet af dagen. Måske pga varmen..måske pga at hun har fået to tænder...

Et sidste spørgsmål er lige angående autostol. Hvornår kan de komme ud af babyautostol og sidde i en fremadrettet autostol? Når man ser på anvisningerne så hedder det 9-18 kg eller 9 mdr. til 4 år. Men hvad kommer først? vægt eller kg.? Tøsen vejer nemlig 10,6 kg og har ikke meget plads i den lille stol mere, men er jo kun knap 7 måneder.

Bodil

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.