Svar: Rytme tilpasset den øvrige familie samt pladsproblemer
28. februar 2012
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og din uddybende beskrivelse af, hvordan en dag eller et døgn ser ud hos jer :)
Din dreng er nu knap to måneder gammel og derfor er det begrænset, hvor meget fast rytme du kan lave - han vil naturligt stadig sove og spise meget fleksibelt og det skal han have lov til. Når jeg ser din beskrivelse af dagen, så ser det dog ud som om at han egentlig starter dagen med at sove godt og sover godt dagen igennem, men at hans vågne perioder mellem dagslurene ikke er ret lange - derimod er han så meget vågen om aftenen og bliver der let overtræt og måske du kunne arbejde lidt på at der gik lidt længere tid mellem dagssøvnen og lidt mindre tid mellem eftermiddagsluren og aftenputningen .. :)
Du skriver at du er urolig for at han måske ikke sover helt nok og spørger om det kan være skadeligt at han ikke sover mere sammenhængende. Som jeg ser det, så lyder det som om at han faktisk får den søvn han har behov for og han lyder også til at kunne tage nogle lange søvnstræk og det er rigtig godt.
De fleste børn vil i denne alder sove mellem 15 og 16 timer i døgnet. Det vil ofte være fordelt sådan at barnet sover f.eks. 6 timer samlet i løbet af dagen og 9-10 timer om natten. Du fortæller at han vækkes ca. kl om morgenen, hvor du skønner at han godt kunne sove mere, hvis han havde ro til det. Hvis vi siger at hans opvågning normalt ville ligge mellem 7-7.30 og han skal sove 9-10 timer om natten, så passer det med et puttetidspunkt mellem kl 21-22.
Det betyder også at han med behov for ca 6 timers søvn om dagen f.eks. vil sove 3 timer om formiddagen som nu, hvor han sover 8.30-11/12 og så vil han derudover sandsynligvis have behov for 2 lure mere i løbet af dagen tilsammen ca. 3 timer. Hvordan de vil være fordelt er forskelligt - måske vil det være passende med 2 x 1 ½ time, måske vil han trives bedre med at sove 3 x 45 minutter .... det er forskelligt.
Jeg tænker at du måske skulle forsøge at give ham et bad imellem hans formiddagslur og hans middagslur - altså mellem kl 12-13.30 for at se om du på den måde kunne holde ham lidt mere vågen og aktiv midt på dagen, så det ikke er eftermiddagen hvor der også sker flere ting i jeres hjem og han derfor naturligt bliver overtræt, at han skal være ekstra vågen. Ved at arbejde på at give ham en mere aktiv periode inden middagsluren kunne du måske være heldig at rytmen på sigt ville passe hele familien bedre og at aftenerne ville blive lidt mere rolige og overskuelige for alle :)
Men som sagt, er det begrænset hvad du kan gøre for så lille et barn. Det du mest kan gøre nu er at indføre små faste ritualer i forbindelse med putning. Det kan være beroligende ord, måden du kærtegner ham, at du skifter ham, masserer ham lidt, ammer ham, svøber ham og putter ham på samme måde hver gang, så de ting du gør naturligt på sigt giver genkendelighed, forbereder ham til at sove og gør ham tryg. Så han via ritualerne ved hvad der nu skal ske, at det er sovetid.
Med hensyn til pladsmangel, så synes jeg jo ikke det er holdbart at du sover på sofaen (selvom det er en god bred sofa:)) eller at du senere tumler ind i soveværelset senere med lillebror. Faktisk tænker jeg at det lyder som en god idé hvis I kunne lave sovehjørne for storesøster i stuen, som du selv foreslår. Det handler ikke om at hun skal sendes væk, men at hun netop skal føle at hun får en "særlig plads" og at hun jo kan blive i stuen imens far arbejder, du ser fjernsyn eller laver praktiske ting og dermed stadig kan være helt tryg.
Du slipper sandsynligvis ikke for at hun stadig vil søge jer om natten og det er okay, måske kan hun have en madras på gulvet i soveværelset som hun kan lægge sig på, så der er bedre plads til jer alle ...
Og lillebror kunne så stille og roligt lære at sove i seng. Liften eller madrassengen, som han sover i lige nu kunne evt. stilles i tremmensengen. Den ene side af tremmesengen kan evt. tages af og hans seng på den måde kobles til din seng. Det vil give mulighed for at han stille og roligt lærer at sove i egen seng og du kan samtidig have ham ved siden af dig, lægge hænderne over på ham og berolige ham med nærheden - uden at du behøver stige ud af din seng.
At børnene forstyrrer hinanden tænker jeg handler meget om at tiden skal arbejde for jer. De skal naturligt lære hinandens natlige lyde at kende og vil på sigt være trygge ved at høre hinanden. De vil på sigt derfor sandsynligvis ikke vække hinanden, men vil føle det beroligende netop at kunne høre at den anden er der.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske