Svar: Rytme tilpasset den øvrige familie samt pladsproblemer

28. februar 2012

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og din uddybende beskrivelse af, hvordan en dag eller et døgn ser ud hos jer :)

Din dreng er nu knap to måneder gammel og derfor er det begrænset, hvor meget fast rytme du kan lave - han vil naturligt stadig sove og spise meget fleksibelt og det skal han have lov til. Når jeg ser din beskrivelse af dagen, så ser det dog ud som om at han egentlig starter dagen med at sove godt og sover godt dagen igennem, men at hans vågne perioder mellem dagslurene ikke er ret lange - derimod er han så meget vågen om aftenen og bliver der let overtræt og måske du kunne arbejde lidt på at der gik lidt længere tid mellem dagssøvnen og lidt mindre tid mellem eftermiddagsluren og aftenputningen .. :)

Du skriver at du er urolig for at han måske ikke sover helt nok og spørger om det kan være skadeligt at han ikke sover mere sammenhængende. Som jeg ser det, så lyder det som om at han faktisk får den søvn han har behov for og han lyder også til at kunne tage nogle lange søvnstræk og det er rigtig godt.

De fleste børn vil i denne alder sove mellem 15 og 16 timer i døgnet. Det vil ofte være fordelt sådan at barnet sover f.eks. 6 timer samlet i løbet af dagen og 9-10 timer om natten. Du fortæller at han vækkes ca. kl om morgenen, hvor du skønner at han godt kunne sove mere, hvis han havde ro til det. Hvis vi siger at hans opvågning normalt ville ligge mellem 7-7.30 og han skal sove 9-10 timer om natten, så passer det med et puttetidspunkt mellem kl 21-22.

Det betyder også at han med behov for ca 6 timers søvn om dagen f.eks. vil sove 3 timer om formiddagen som nu, hvor han sover 8.30-11/12 og så vil han derudover sandsynligvis have behov for 2 lure mere i løbet af dagen tilsammen ca. 3 timer. Hvordan de vil være fordelt er forskelligt - måske vil det være passende med 2 x 1 ½ time, måske vil han trives bedre med at sove 3 x 45 minutter .... det er forskelligt.

Jeg tænker at du måske skulle forsøge at give ham et bad imellem hans formiddagslur og hans middagslur - altså mellem kl 12-13.30 for at se om du på den måde kunne holde ham lidt mere vågen og aktiv midt på dagen, så det ikke er eftermiddagen hvor der også sker flere ting i jeres hjem og han derfor naturligt bliver overtræt, at han skal være ekstra vågen. Ved at arbejde på at ...

Annonce

... give ham en mere aktiv periode inden middagsluren kunne du måske være heldig at rytmen på sigt ville passe hele familien bedre og at aftenerne ville blive lidt mere rolige og overskuelige for alle :)

Men som sagt, er det begrænset hvad du kan gøre for så lille et barn. Det du mest kan gøre nu er at indføre små faste ritualer i forbindelse med putning. Det kan være beroligende ord, måden du kærtegner ham, at du skifter ham, masserer ham lidt, ammer ham, svøber ham og putter ham på samme måde hver gang, så de ting du gør naturligt på sigt giver genkendelighed, forbereder ham til at sove og gør ham tryg. Så han via ritualerne ved hvad der nu skal ske, at det er sovetid.

Med hensyn til pladsmangel, så synes jeg jo ikke det er holdbart at du sover på sofaen (selvom det er en god bred sofa:)) eller at du senere tumler ind i soveværelset senere med lillebror. Faktisk tænker jeg at det lyder som en god idé hvis I kunne lave sovehjørne for storesøster i stuen, som du selv foreslår. Det handler ikke om at hun skal sendes væk, men at hun netop skal føle at hun får en "særlig plads" og at hun jo kan blive i stuen imens far arbejder, du ser fjernsyn eller laver praktiske ting og dermed stadig kan være helt tryg.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du slipper sandsynligvis ikke for at hun stadig vil søge jer om natten og det er okay, måske kan hun have en madras på gulvet i soveværelset som hun kan lægge sig på, så der er bedre plads til jer alle ...

Og lillebror kunne så stille og roligt lære at sove i seng. Liften eller madrassengen, som han sover i lige nu kunne evt. stilles i tremmensengen. Den ene side af tremmesengen kan evt. tages af og hans seng på den måde kobles til din seng. Det vil give mulighed for at han stille og roligt lærer at sove i egen seng og du kan samtidig have ham ved siden af dig, lægge hænderne over på ham og berolige ham med nærheden - uden at du behøver stige ud af din seng.

At børnene forstyrrer hinanden tænker jeg handler meget om at tiden skal arbejde for jer. De skal naturligt lære hinandens natlige lyde at kende og vil på sigt være trygge ved at høre hinanden. De vil på sigt derfor sandsynligvis ikke vække hinanden, men vil føle det beroligende netop at kunne høre at den anden er der.

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne