Svar: Vægt og mobilitet
29. juni 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Tine
Børn tager ofte ikke så meget på i 9-12 måneders alderen fordi de her begynder at bevæge sig rigtig meget, kravle, rejse sig ved tingene, gå osv. Derfor lyder det ikke så usædvanligt at du ikke oplever den store vægtøgning.
Din datter bevæger sig dog ikke så meget og så kan man jo diskutere om hun så skulle tage mere på eller om det at hun netop sidder mere stille også gør at hun så ikke forbrænder så meget og derfor ikke er særligt sulten...
Trives hun, er hun glad og tilfreds, tisser hun, har hun gang i maven osv. så er det nok begrænset hvad du kan gøre ved hendes vægt. Du skal naturligvis fortsat sikre hende at hun får det fedt, proteiner og vitaminer hun har behov for og du skal også sikre dig at hun vokser i længden - hendes vækst må ikke gå i stå. Hvis du er bekymret for dette så få lægen til at se på hende og tegne hende ind på en kurve - så er du helt sikker og får lidt ro i sjælen.
Børn som sidder meget stille kanhave godt af at blive tumlet med og det er vigtigt at de bliver vugget og gynget rigtig meget da dette stimulerer deres balance center /vestibulærsans som det også hedder. Jeg synes derfor I skal skaffe jeres datter en gynge - IKKE en hoppegynge, men en rigtig babygynge som hun kan sidde i og blive vugget frem og tilbage.
Derudover så vil det være rigtig godt at I hjælper hende med at mobilisere sig, hvis I har en stor gymnastikbold så læg hende hen over den og vug hende på den, lav noget gymnastik og cykling med hendes ben osv. så I får gang i hende.
I kan jo ikke pace hende og det skal I heller ikke, men I må meget gerne forsøge at få hende motiveret til bevægelse og her især hjælpe hende med at gynge. Så skal det nok komme:o)
Man kan købe forskellige bøger om børn og bevægelse som du måske kan finde inspiration i. Der findes f.eks. politikens "Leg med dit barn" om motion og fysisk udfoldelse for børn 1 til 8 år. Men der findes også andre.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke og rigtig god sommer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske