Svar: Vægt og mobilitet

29. juni 2007

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Tine

Børn tager ofte ikke så meget på i 9-12 måneders alderen fordi de her begynder at bevæge sig rigtig meget, kravle, rejse sig ved tingene, gå osv. Derfor lyder det ikke så usædvanligt at du ikke oplever den store vægtøgning.

Din datter bevæger sig dog ikke så meget og så kan man jo diskutere om hun så skulle tage mere på eller om det at hun netop sidder mere stille også gør at hun så ikke forbrænder så meget og derfor ikke er særligt sulten...

Trives hun, er hun glad og tilfreds, tisser hun, har hun gang i maven osv. så er det nok begrænset hvad du kan gøre ved hendes vægt. Du skal naturligvis fortsat sikre hende at hun får det fedt, proteiner og vitaminer hun har behov for og du skal også sikre dig at hun vokser i længden - hendes vækst må ikke gå i stå. Hvis du er bekymret for dette så få lægen til at se på hende og tegne hende ind på en kurve - så er du helt sikker og får lidt ro i sjælen.

Børn som sidder meget stille kanhave godt af at blive tumlet med og det er vigtigt ...

Annonce

... at de bliver vugget og gynget rigtig meget da dette stimulerer deres balance center /vestibulærsans som det også hedder. Jeg synes derfor I skal skaffe jeres datter en gynge - IKKE en hoppegynge, men en rigtig babygynge som hun kan sidde i og blive vugget frem og tilbage.

Derudover så vil det være rigtig godt at I hjælper hende med at mobilisere sig, hvis I har en stor gymnastikbold så læg hende hen over den og vug hende på den, lav noget gymnastik og cykling med hendes ben osv. så I får gang i hende.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I kan jo ikke pace hende og det skal I heller ikke, men I må meget gerne forsøge at få hende motiveret til bevægelse og her især hjælpe hende med at gynge. Så skal det nok komme:o)

Man kan købe forskellige bøger om børn og bevægelse som du måske kan finde inspiration i. Der findes f.eks. politikens "Leg med dit barn" om motion og fysisk udfoldelse for børn 1 til 8 år. Men der findes også andre.

Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke og rigtig god sommer:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to