Svar: Udvikling - 7 mdr.
29. juni 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Helle
Nogle børn triller meget og andre triller mindre. Din dreng lyder til at være fint med, han løfter sig højt og kommer helt op i strakt arm og det er alderssvarende.
Nu ved jeg jo at han har en storesøster og mon ikke det kunne betyde at han bliver serviceret lidt mere end han ville blive, hvis han var alene? Det er tit de lidt større søskende giver de mindre søskende legetøj, underholder osv. så de mindste ikke behøver gøre så meget selv... Kunne det ikke være det, der sker hos jer?
Det er en rigtig god idé at lave bevæge lege med ham, Bevægelege kan være:
- cykelbevægelser, hvor barnet selv er med til at cykle med sine ben imens man støtter om underbenene
- at gribe omkring barnets hænder og håndled og lade barnet selv trække sig op fra rygleje
- at støtte om barnets lægge og bøjede knæ og hofte og hjælpe barnet med at dreje underkroppen fra side til side
- at forsøge at få barnet til at dreje om på siden, ved at vise det noget interessant legetøj.
- at hjælpe barnet med at få fat i egne tæer, når det ligger på ryggen og trille om maven.
- Give luftture og tumle, hold ham om livet og lad ham 'flyve' gennem luften imens I holder ham om livet.
- Svinge ham f.eks. i et lagen eller et tæppe som en hængekøje hvor han svinges frem og tilbage.
- Læg ham på en stor gymnastikbold og lad ham trille frem og tilbage hen over bolden
I det hele taget er det rigtig godt at lade ham trille og bevæge sig, idet det stimulerer hans balance og det hjælper ham videre frem motorisk.
Han lyder dog til at være en rigtig fin dreng. Rigtig meget held og lykke og god sommer til jer alle.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske