Svar: 8 måneder, hvad bør de kunne
30. november 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Eline
Dejligt at høre at Hans trives i dagplejen:o) Jeg svarer lige på dine spørgsmål, nogenlunde i den rækkefølge de kommer.
Da Hans nu er 8 måneder gammel, så synes jeg ikke du behøver at give ham mere end 3 flasker dagligt, når han er så god til at drikke de mængder han er. Det vil sige ca 600ml mme (incl. vælling) af flaske. Derudover skal han begynde at tage sit væske behov af en kop.
Grunden til at han ikke umiddelbart skal have mere er, at der også skal være plads til anden mad. Som det er lige nu, spiser han godt - men det er også nemt det han får - godt blendet mad og godt med flaske, så han er fint dækket ind. Men han skal også til at arbejde for føden og han skal begynde at føle lidt sult for også at blive motiveret til at putte man i munden og arbejde med det. Og med 'føle lidt sult' mener jeg naturligvis ikke at han skal sultes, men at mælkeindtaget skal skrues ned, så han får lyst og plads til at spise mere rigtig mad.
Jeg synes I skal begynde at give ham lidt rugbrødshapsere, gerne med smørbart pålæg. Han må også meget gerne få lidt godt kogte pastaskruer og også gerne lidt ris. Prøv f.eks. også at give ham en kartoffelbåd eller lignende. Selvom han måske ikke har så mange tænder, så kan han sagtens tygge og det er vigtigt at I prøver at give ham noget 'tyggemad'. Naturligvis under opsyn.
Prøv også at give ham sådan helt små stykker (små krummer) som han nærmest ikke skal arbejde med og giv ham også store stykker, som han kan sidde med i hånden og selv opbløde med sit spyt og gnaske i - prøv jer frem og se hvad han mest er til:o)
De fleste børn behøver ikke sove mere end 2 gange dagligt når de er 8 måneder gamle, men måske har han behov for det i øjeblikket fordi han er startet i pasning osv. og derfor oplever så meget nyt, at han bliver mere træt. Hvis han generelt er svær at lægge om aftenen og I synes det er ved 'at køre lidt af sporet' så prøv at skibbe den sene lur og se om det ændrer noget. Hvis det egentlig går fint med 3 lure, så er det så sådan lige i øjeblikket, så kan det se helt anderledes ud om en måned.
Med hensyn til at ligge på maven, så gider han nok ikke rigtigt dette, nu hvor han sidder op, men det er fortsat vigtigt at I forsøger. Det er fra maveliggende stilling at børn normalt lærer at kravle og det er vigtigt at man kravler før man går. Det er dog ikke alle børn som tager det i den rækkefølge og så må man bare sikre sig at barnet lærer at kravle efterfølgende. Det at kunne krydskoordinere sine bevægelser har betydning for at hjernens to halvdele kan arbejde sammen.
Det er ikke nogen god idé at gå med ham i hænderne, I risikerer at han overstrækker sine armen og hans balance er endnu ikke god nok til det. Hvis han gerne vil stå og gå og lad ham stå ved et sofabord og lad ham gå langs det. Kan han ikke det, så er han ikke stærk nok til at gå endnu.
Det vil være rigtig godt for ham at gynge. Det at blive gynget stimulerer balancen og det lyder som om det kunne være en rigtig god idé for jeres dreng. Jeg taler ikke om en hoppegynge - det er bandlyst. Men en babygynge med sele, hvor han sidder spændt fast og ikke ryger ud - så kan han enten gynge indedøre eller ude - hvad I nu har af muligheder. Så en gynge kunne måske være et juleønske i år:o)
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske