Svar: Hvor lang tid i bæresele, skråstol og autostol
16. oktober 2006
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Grunden til at du oplever mange forskellige svar på dine spørgsmål er nok, at det handler meget om et skøn og om at bruge sin sunde fornuft. Det er således meget svært at sætte faste tider på brugen af autostol, sele og skråstol.
Problemet idag er generelt at børn let kommer til at sidde alt for meget og man ved at børn har bedst af at ligge på maven på gulvet. Det er fra maveliggende stilling at børn lærer at vende og dreje, trille omkring, krybe, kravle osv. og det er også i maveliggende stilling at barnet styrker sin ryg, så barnet i en alder af ca 6 mdr. er stærk nok i ryggen til at kunne sidde i høj stol.
Så udgangspunktet er at barnet skal ligge på maven, når barnet er vågen og denne stilling er den bedste for barnet og skal derfor udgøre mest muligt af den vågne tid.
Derudover så er det vigtigt at man tager hensyn til barnets alder og retningslinierne er forskellige alt efter hvor gammelt barnet er. Et nyfødt barn skal således slet ikke sidde, hvor et barn der er 3 måneder og som selv kan holde sit hoved, tåler at sidde i længere tid (f.eks. i en bæresele), men det er først når et barn er godt 6 måneder at det er stærkt nok til at sidde i en høj stol og de fleste børn er mere end 8 måneder før de mestrer at sidde uden støtte. Barnets belastning af ryggen ved at sidde afhænger således af alderen og derfor vil retningslinierne hele tiden være forskellige.
I forhold til jeres lille baby som er 8 uger gammel, så er retningslinierne altså at I så vidt muligt lægger ham/hende på maven, når han/hun er vågen.
En autostol er beregnet til at bruge i bilen og ikke til at tage med rundt i indkøbsvognen eller andre steder. Den bruges altså i den tid, det tager at køre frem og tilbage. Når man når frem til sit bestemmelsessted, så bør barnet tages ud af autostolen. Hvis det er kortvarigt at I skal rundt, så er en bæresele i orden, - på den måde får han/hun et stillingsskift, men ellers er det bedst, hvis man har liften med, så barnet kan ligge ned.
Skal man en længere tur fordi man f.eks. skal besøge familie, som bor længere væk, så er det i orden at barnet sidder i autostol i et par timer - igen skal barnet bare ligge ned, når man så kommer frem.
Alternativet til en bæresele er en slynge. I den kan barnet ligge betydeligt længere, fordi der her ikke er samme belastning på rygsøjlen, som når man sidder i en sele.
Og en skråstol er en af de ting i faktisk ikke behøver bruge penge på. Jeres barn kan i stedet ligge på et tæppe på gulvet, det er bedre for barnets ryg og for barnets udvikling. Mange børn nyder at sidde i en skråstol og forældrene synes det er praktisk og rart fordi barnet er "mere med", men det er ikke et must og bestemt ikke det bedste for barnet. At være i skråstol er en meget passiv stilling for et barn.
I skal se på det samlede forbrug af tid over dagen. Jeres barn har ikke godt af at sidde for længe af gangen, men det kan accepteres i autostolen da det også her handler om sikkerhed, når man en gang imellem skal køre langt. I skal vurdere ud fra at jeres barn har brug for stillingsskift og således ikke pacificere jeres barn ved at have det siddende i bæresele eller i skråstol.
Om dette giver jer noget mere konkret ved jeg ikke. Faste tider får I ikke af mig, da jeg mener at bæresele, skråstol osv. så vidt muligt skal bruges mindst muligt. Men forhåbentlig får I så en forklaring på hvorfor det er sådan.
Rigtig meget held og lykke med jeres den lille:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske