Svar: Rykker hår ud af hovedet

27. marts 2024

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Kære E.

Tak for dit brev :)

Ja, man kan godt blive bekymret, når man ser de små filmklip med "tegn på autisme" hos små børn, og det er derfor rigtig godt du skriver:) Prøv dog at holde fast i, at vuggestuen melder tilbage, at din dreng er glad, smilende og virker til at stortrives - pædagogerne ser rigtig mange børn og vil naturligt melde tilbage til dig, hvis de oplever at din dreng har et bekymrede adfærdsmønster, som de tænker bør undersøges nærmere.

Som jeg ser det, så kan der være flere mulige årsager til, at din dreng trækker hår ud af hovedet:

Udviklingstadie. Han er nu knap 1 år gammel, og vil i denne alder naturligt begynde at udforske sin krop og sine omgivelser mere og mere. At trække sig selv i håret kan være en måde, hvor på han undersøger sig selv, men også undersøger dine reaktioner. Når han gør det, så får han måske en særlig reaktion fra dig, som han naturligt gerne vil undersøge mere.

Ubehag eller smerter. Det kan f.eks. være smerter fra ørerne eller måske på grund af tandfrembrud. Nogle børn hiver i deres hår eller hiver sig i ørerne, hvis de f.eks. har ondt. Prøv derfor at lægge mærke til, om han viser andre tegn på, at han kunne have ondt. Du skal naturligvis også sikre dig, at han ikke lider af tør hovedbund, har problemer med arp, eksem eller lignende i hovedbunden, som også kan forklare en tendens og lyst til at trække i sit hår:)

Selvberoligelse. Det kan være en måde, hvorpå han beroliger sig selv - du nævner, at han f.eks. gør det, når han er træt, eller når han bliver vred eller frustreret. Så han har måske fundet ud af, at han kan berolige ...

Annonce

... sig selv på denne måde. Her kan du prøve at tilbyde ham en putteklud, nussekanin eller lignende - gerne noget med lange ører, lange arme og ben, så han har noget andet, som han kan tage fat i - og netop bruge i stedet for at hive i sit hår.

Sensorisk stimulation. Nogle børn har behov for ekstra sensorisk stimulation og trækker i deres hår for at opleve denne stimulation. De kan godt lide følelsen og får stimuleret deres taktile sans på denne måde - det er kroppens evne til at registrere berøring, tryk og andre fornemmelser gennem huden. Du kan derfor prøve, om du kan stimulere hans taktile sans på anden måde - f.eks. via massage, børsteøvelser og brug af forskelligt taktilt legetøj... Hvis du tænker, at han viser andre tegn på, at han måske har nogle sansemæssige udfordringer, så kan du med fordel kontakte en børne-ergoterapeut med speciale i dette.

Som jeg læser dit brev, så hiver din dreng ikke "totter af hår ud af hovedet". Det er ikke på en måde, hvor han får bare pletter. Der er snarere tale om, at han tager fat i sit hår og nogle gange har svært ved at slippe - og derfor får hevet enkelte hår ud? Når det sker, så prøv om du kan få ham til at slippe ved at tale kærligt og beroligende til ham, stryge ham blidt på håndryggen for på den måde at hjælpe ham med at slippe sit hår:)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Så vidt jeg ved, så er det at "rykke hår ud af hovedet" normalt ikke direkte forbundet med at få diagnosen autisme, men det kan naturligvis også forekomme hos børn med autisme eller andre udviklingsmæssige forstyrrelser:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre:)

Også rigtig god påske til dig!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor