Svar: Kan min søn være autist?
1. oktober 2023
Alder:
7 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre fra dig igen - tillykke med den dejlige dreng:)
Det er rigtig godt, du skriver - og jeg håber, at jeg kan være med til at give dig lidt ro i kroppen :)
Det, du beskriver, lyder som helt normal udvikling, og det lyder som om, at du har en dreng, som trives rigtig godt. Du fortæller, at han kravler løs, rejser sig, smiler og pludrer. Han elsker musik, smiler og har rigtig fin øjenkontakt - det lyder så fint!
Når børn skal lære at kravle, så vil de starte med at lægge sig op på alle fire. Når de har fundet ud af at ligge på denne måde, så begynder de at rokke frem og tilbage. På den måde øver de at flytte deres vægt mellem arme og ben, og samtidig holde balancen - og derfra begynder de så at kunne flytte på hænder, ben og altså dermed finde ud af at kravle. Mange børn bevæger sig baglæns i begyndelsen, men hen af vejen finder de ud af at kravle fremad.
Det er altså helt normalt, at jeres dreng har rokket frem og tilbage, da han skulle finde ud af at kravle. Og det er på samme måde helt normalt, at han f.eks. i tremmesengen, og når han er træt, kan ligge sig op på alle fire, rokke frem og tilbage, være grædende og frustreret. Det er naturligt stadig svært for ham at finde ro, blive lagt ned og slappe af - og det har han brug for hjælp til.
Det er meget flot, at han kan kravle i en alder af 7 måneder, og faktisk har kravlet siden han var 6.5 måned gammel. Det er også meget flot, at han allerede nu er begyndt at rejse sig op ved møblerne - det lyder som om, at han er motorisk meget stærk og også langt fremme motorisk i forhold til gennemsnittet. Det er så godt.
Det, du skal være opmærksom på er, at når børn udvikler sig meget hurtigt motorisk, så er det ikke altid, at hovedet kan følge med (håber du forstår, hvad jeg mener:)). Når de kan så meget med kroppen og bevæger sig så meget rundt, så får de naturligt en masse ekstra stimuli. Verden opleves på nye måder, og alt hvad de oplever skal bearbejdes. Og det er svært, når man ikke er ældre. Derfor kan motorisk fremmelige børn godt blive lidt mere grædende, få lidt sværere ved at sove, og i det hele taget virke mere urolige, fordi de har så meget tankemylder og har svært ved at slippe dagen og alle oplevelserne.
Det kan derfor være forklaringen på, hvorfor din dreng er begyndt at vågne mere om natten med gråd og uro. Det er altså ikke fordi, der er noget galt med ham, men er helt naturligt, fordi han gennemgår så stor en udvikling, som han gør.
En diagnose som autisme får man først, når man er langt ældre end din dreng. Der er naturligvis ingen garantier, men ud fra det du fortæller, så er der ikke noget, som umiddelbart tyder på, at din dreng skulle have autisme :)
De fleste børn med rokkende bevægelser er sunde og raske, og det er en del af de faser de naturligt går igennem i deres store udvikling. Hvis du oplever, at din dreng begynder at rokke så meget, at det virker unaturligt, hvis du oplever, at han virker fjern og ukontaktbar imens, og hvis du oplever, at hans bevægelser bliver stereotype, så vil det være relevant, at du taler med jeres læge omkring det. Men lige nu tænker jeg, at du skal "nyde din søn", som du selv skriver, og den store udvikling, som han lyder til at gå igennem:)
Jeg håber, at jeg har fået givet dig lidt ro med på vejen:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske