Svar: Sprog - skelne mellem lyde og ord

4. august 2023

Kategori:
Alder:
20 mdr.

Kære Mette

Tak for dit brev :)

Hvor er det bare dejligt at høre, at det går så godt med din datter, hendes interesse for andre og jeres indbyrdes kontakt! Det er virkelig dejligt. Du har gjort en kæmpe indsats, og det har gjort en kæmpe forskel :)

Det er helt naturligt, at din datter endnu ikke siger så mange ord. Hun har haft rigtig mange øreproblemer, gentagende kraftige mellemørebetændelser på begge ører, drænanlæggelse mm. og det er først fra ca. april måned, at hendes hørelse nok rigtigt har fungeret - og hen over sommeren har hendes sprog så også virkelig taget fart.

Det er ikke helt simpelt at bestemme, hvornår en lyd er et ord eller en lyd, og det er der ikke noget entydigt svar på. Det kommer helt an på situationen, konteksten og antallet af gange lyden/ordet bruges.

Som udgangspunkt er det vigtigste ikke, om det er et korrekt ord. Det vigtigste er, at du betragter det som et korrekt ord og ikke en lyd. Det er vigtigt, at du responderer på det, som et korrekt ord, da det er den eneste måde, hvor på din datter ved, at hun har "produceret noget nyttigt".

Når hun f.eks. siger "vov", "nai" eller "hej", så skal du tage udgangspunkt i, at hun kan sige disse ord, vise hende, at du forstår, hvad hun siger. Og du må også meget gerne lægge vægt på dette eller disse ord det næste stykke tid frem. Så når du nu har hørt din datter f.eks. sige "hej" til din søster, så skal du sige "hej" til din datter det næste stykke tid, bruge ordet "hej" i hverdagen og f.eks. også sammen med hende sige "hej hej" til andre - så hun hører, at dette ord er rigtigt, så hun føler sig ...

Annonce

... forstået, og så hun også oplever, at det er et ord, som hun kan bruge.

Hvis hun siger en lyd, der for dig kan tolkes som et ord, så er det vigtigt, at du netop laver denne fortolkning og gentager det korrekte ord, så hun hører, hvordan det skal lyde og på den måde også udvider hendes ordforråd.

Et eksempel kan f.eks. også være, at hun får et glas mælk og siger "mmm" eller "mæ". Så fortolker du, at hun forsøger at sige ordet mælk, derfor gentager du "mælk", eller siger f.eks. "ja det er dejlig mælk", så hun hører ordet rigtigt, og du udvider på den måde hendes ordforråd. Du gentager ordet, du siger det i en sammenhæng, uden at du retter på hende. Du viser hende, at du forstår, hvad hun siger, og du motiverer hende på den måde til at forsøge at sige ordet igen. På den måde får hun også lyst til at prøve at sige flere ord.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nøgleordene her kan være: Fortolk, udvid, gentag :)

Du skal derfor ikke skelne så meget mellem, hvorvidt det er en lyd eller et ord, men i stedet holde øje med/eller være på udkik efter alle de lyde, som din datter producerer. Du skal give hende tid til at svare og så skal du lytte til, hvad hun siger og respondere på alle de lyde, hun laver, som var det et sprog, hvor du forstår det hele og så svare ud fra dette. Så sal du igen være opmærksom, give hende pauser til at svare dig, lytte og igen respondere med forståelse. Ved en hvilken som helst lyd, din datter laver, skal du på den måde forære hende sproget og sætte ord på alt det, som hun ikke selv kan.

Man kalder det for at UGLe - det står for hold Udkik, Giv tid, Lyt. :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.