Svar: Forsinket udvikling? - 17 mdr.

10. december 2021

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Kære Valdemars mor

Tak for dit brev og din fine beskrivelse af jeres forløb og alle dine tanker :) Og hold da op for en start, I har haft! Det lyder virkelig hårdt for jeres lille familie!

Der er ingen tvivl om, at Valdemar har brugt rigtig mange kræfter på at komme sig - og sandsynligvis stadig gør det. Han har tabt sig rigtig meget, fået konstateret og er blevet opereret for pylorusstenose, han er blevet undersøgt igen og igen - og har fået konstateret allergi overfor komælksprotein - og du fortæller, at han efter start i vuggestue igen blev meget syg og havde høj feber og blodige opkastninger.

Alt dette tænker jeg naturligt gør, at andre ting må træde i baggrunden - så grovmotorisk og sprogligt går det ikke så stærkt. Og det tænker jeg er helt okay, han er nødt til at få den tid, som han har behov for:)

Grovmotorisk sker der dog fremgang. Han kravlede, da han var 12 måneder gammel, og han når nu langs møblerne. Han har endnu ikke balancen til at kunne slippe og måske heller ikke helt modet.. Og du kan naturligvis godt overveje, om du måske skulle få en fysioterapeut til at tjekke ham igennem. Måske har han hypermobile led, måske har han behov for sansemotorisk stimulering, måske kan du lave nogle forskellige øvelser med ham, som kan styrke hans balance og bevægelse - og lyst til og mod til at prøve mere og mere selv..

Sprogligt - her skal du holde fast i, at han faktisk gerne vil kommunikere. Han søger gerne din kontakt, og han nyder, når I synger og læser bøger. Det er super godt, og du skal endelig blive ved med alt det, du allerede gør!

Når det så er sagt, så kan jeg ikke lade være med at tænke på, om han har fået sine ører undersøgt? Hvis han har problemer med ørerne, så kan det både påvirke hans balance og også hans sprog, så der kunne faktisk godt være en sammenhæng med begge dele her. Og jeg synes det vil være helt relevant, at du får en øre-næse-hals-læge til at kikke på ham. Du kan bestille tid til ØNH-læge uden henvisning, så I kan komme direkte til. Det vil umiddelbart være jeres næste skridt - at få tjekket ørerne. Og derfra så få ham set igennem af en fysioterapeut, med speciale i børn, evt. en ergoterapeut med speciale i sansemotorik. så I kan få nogle øvelser, som I selv kan lave derhjemme for at støtte ham bedst muligt videre ...

Annonce

... frem.

Du spørger, om hans forsinkelse er forventelig med den historie, som han har med sig - og ja, det tænker jeg, at det godt kan være. Men det er jo rigtig svært at vide, for det er jo sådan, at hvis det på et tidspunkt viser sig, at andre ting spiller ind, så vil du (og andre) når man ser tilbage på hans historie, også kunne få understøttet dette ved at sige "han var også lang tid om at lære at gå", eller "det tog også længere tid for ham at udvikle sit sprog" eller lignende - men at man fremadrettet i en given situation vil kunne se tilbage, betyder ikke, at der faktisk behøver være noget galt - andet end at han har brug for mere tid...:)

Det er naturligt vigtigt, at du oplever en udvikling. Det kan godt være, at han tager det i sit eget tempo og har brug for mere tid, men du skal helst kunne fornemme, at der sker en udvikling hele tiden, så han gradvist bliver bedre. Både motorisk og sprogligt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis man mistænker hørenedsættelse, så vil han skulle vurderes på en audiologisk klinik. Der er i kommunens PPR afdeling (pædagogisk-psykologisk-rådgivning) også logopæder (talepædaoger) der kan vurdere hans tale og evt. sprogforstyrrelse. Og du kan godt prøve at ringe til PPR og høre, hvordan du skal forholde dig. Jeg kunne forestille mig, at de ikke vil se Valdemar, før han er mindst 2-2.5 år gammel - men der sker ikke noget ved, at du ringer og spørger. Og de vil forøvrigt højst sandsyligt også anbefale, at han ses af en ØNH-læge som det første :)

Så umiddelbart er mit råd, at han skal ses af en ØNH-læge, og derudover vil jeg anbefale jer, at I kontakter en børnefys- og/eller ergoterapeut med speciale i sanseintegration og børn, så I får en vurdering af jeres drengs motoriske udvikling, muskeltonus, hypermobilitet mm - og herunder også vurdering af hans sanseintegration. Og at I får nogle redskaber til at hjælpe ham videre, så I også hjemme netop ved præcist, hvordan I skal støtte ham både motorisk. Og er du usikker på den sproglige udvikling, hvad du mere kan gøre, og hvad du skal være opmærksom på, og reagere på, hvornår og hvordan - så tal med logopæden i kommunen omkring det. Der sker ikke noget ved at ringe og spørge :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder