Svar: Bleskift og protester

26. juni 2021

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Kære Mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse :)

Der er ingen tvivl om at jeres dreng er rigtig godt igang motorisk, og han bruger sin krop rigtig meget - og han synes bare ikke det er det sjoveste at ligge på ryggen. Han vil hellere trille, dreje om sin egen akse, øve sig i at sidde, prøve at stå.... så derfor protesterer han mod bleen og at skulle ligge på puslebordet. Det er super godt, at han er så godt igang og kun tegn på at han er igang med en god og sund udvikling :)

Dertil kommer, at han naturligt gerne vil føle sig mere set og mødt. Han udvikler mere og mere selvstændighed og egen vilje og en del af dette er f.eks. at protestere mod at blive lagt ned. Du oplever sandsynligvis også mere og mere egen vilje, når han f.eks. tilbydes skemad. Så kan han også protestere mod maden, lukker munden for skeen, drejer hovedet væk, men rækker selv ud efter lidt mad, som han så gerne vil sidde og sutte og gumle på. Det er alt sammen helt naturligt og det bliver kun mere tydeligt de næste måneder frem :)

Det er en god idé, hvis du kan inddrage ham i bleskiftningen, så han føler, at han er med i det der foregår. Det kan f.eks. være en god idé, hvis du kan lære ham selv at løfte numsen, når du lægger bleen under ham. Hjælp ham med at bukke benene og sætte fødderne i puslepladen, når han ligger på ryggen og sig så f.eks. "løft numsen, skat", så han løfter sig selv op og du kan lægge bleen under ham.

Du kan også give ham en ...

Annonce

... vaskeklud i hånden og lade ham selv prøve at holde kluden og måske vaske sig selv lidt (selvom han naturligt ikke kan det, så kan det give ham en følelse af at være med). Det sammen med cremetuben osv. Den må han også gerne ligge med i hånden, så han får en oplevelse af at han er inddraget i det der foregår.

Sæt også gerne ord på - selvom han endnu ikke selv taler og ikke endnu har nogle ord, så er det fint, at du sætter ord på for ham f.eks. "jeg ved godt, det er irriterende", "jeg skynder mig, så er det overstået lige om lidt". Så han hører og får en fornemmelse for at du forstår ham, lytter til ham, anerkender at han synes det er lidt træls med bleskift nogle gange. Ligesom det faktisk også kan hjælpe jer voksne at sætte ord på, så I selv bliver mere rolige og det ikke bliver en kamp.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når han skal have skiftet tøj, så er det også en god idé at sætte ord på dette. Du kan f.eks. sige "over hovedet", "først den ene arm", "så den anden arm", "hvor er dine fødder? Der var en fod".. osv. osv. Så han hører du taler til ham, og på den måde gør det lidt hyggeligt og sjovt. Hvis du kan få ham til at fjolle lidt, grine, så glemmer han måske sin modstand mod puslebordet og så bliver det pludselig okay at være der igen :)

Det er også rigtig fint, at I nogle gange skifter ham stående, hvis han er med på det og kan passe buksebleer. Det er også et rigtig fint kompromis.

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie