Bleskift og protester

26. juni 2021

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Bleskift og protester

Kære Helen.

Vores lille dreng er nu næsten syv måneder og har det rigtig fint. Han er meget energisk, vil helst bare møve sig rundt på gulvet hele dagen og vil nu meget gerne op at stå - der sker altså rigtig meget med hans motorik i øjeblikket. Så at ligge på ryggen og få skiftet ble er ikke lige på hans dagsorden.

Han vil hele tiden rundt på maven og nogen gange bliver det lidt af en kamp, hvor han ender med at blive meget frustreret og ked af det. Tit hjælper det, hvis han får et stykke legetøj, eller hvis vi synger for ham imens, men nogen gange er det ikke nok. Så prøver jeg at vende ham om på ryggen blidt, men bestemt og siger tydeligt til ham, at han skal blive liggende på ryggen - det tænker jeg mere som en langsigtet strategi, så han altid får det samme at vide, men nogen gange ...

Annonce

... hjælper det også i situationen. Og nogen gange er der ikke noget, der hjælper, og så bliver det som sagt lidt af en kamp, hvor det er meget svært at få kontakt med ham. Vi er i øvrigt begyndt at skifte ham på gulvet, så han ikke kommer galt af sted.

Har du nogen gode tips til at gøre det nemmere for både ham og os? Kan vi fx gøre noget for at forberede ham på, at nu skal han have skiftet ble, så han tager det mere roligt? Og hvad gør vi, når han slet ikke vil, og det ikke kan vente? Er det så bedst bare at skifte så godt, vi kan, mens han mosler rundt, eller skal vi insistere på, at han bliver liggende, selvom vi så skal holde ham fast? Den sidste mulighed føles temmelig ubehagelig for alle parter, men det ville også være fjollet at vænne ham til, at han ikke behøver ligge stille.

Hilsen
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder