Svar: 5 måneder og ligge på maven

15. januar 2019

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære mor til lille J

Tak for dit brev :)

Det er rigtig godt, at du er opmærksom på at lægge jeres datter på maven - også selvom hun protesterer og hurtigt bliver træt af det :) Og det er netop rigtig godt, at du forsøger at have hende liggende hen over jeres ben og også lægger hende på maven hen over ammepuden, ligesom det kan hjælpe at I ligger foran hende eller I forsøger at lægge hende foran et spejl, så hun kan se sig selv - fortsæt endelig med det :)

Hun har haft problemer med sin mave og har også haft tendens til at gylpe en del, og det har derfor været meget generende for hende at ligge på maven. Gylp, der kører op og ned i spiserøret eller kommer ud, når hun har ligget på maven, er naturligt generende og det har ikke gjort hendes lyst til at ligge på maven større. Men det er rigtig godt, at du fornemmer, at der er styr på dette nu - og derfor rigtig godt, at I dagligt lægger hende på maven :)

Prøv at gøre det til en vane, når du lægger hende fra dig, at hun altid starter på maven. Selvom hun ikke ligger så længe på maven af gangen, så vil det samlet stadig give lidt tid på maven dagligt.

Når du bærer hende i din favn, så lad hende også gerne ligge på maven i dine arme og I må også meget gerne danse med hende, tumle med hende, dreje hende omkring, svinge hende mellem jer osv. så hun bruger sig selv så meget som muligt motorisk.

Udnyt pusletiden, hvor hun ligger uden tøj på ...

Annonce

... puslebordet, og lad hende endelig ligge på maven der...

Når du lægger hende på maven, så må du meget gerne hjælpe hende med at ligge på albuerne, så hun kommer væk fra at "ligge i flyvemaskine", og du må meget gerne hjælpe hende med at dreje om sin egen akse, trille omkring, forsøge at krybe lidt fremad osv. ved at støtte hende i disse bevægelser. Så hun stille og roligt finder ud af, at kroppen også kan bruges på denne måde :)

Du kan også købe en drejeskive, som hun kan ligge på - f.eks. har Lamaze lavet en mariehøne til dette formål ... måske kan du finde en brugt.. det er trods alt begrænset, hvor længe hun vil have brug for den :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle børn kan også have glæde af en sansegynge, hvorpå du kan lægge en madras og så lægge hende på maven. Det, at hun kan blive gynget frem og tilbage, imens hun ligger på maven, kan hun måske godt lide, og det kan godt gøre, at hun så bliver liggende lidt længere og faktisk synes, det er hyggeligt :) Det vil samtidig stimulere hendes balance og bevægesans :)

Vær opmærskom på at minimere brug af f.eks. skråstol og lignende. Det styrker "forsiden" altså mave- og halsmuskler og ikke ryggen og nakken. Jo mere hun ligger på maven, jo stærkere bliver hun "på bagsiden", og jo sjovere bliver det for hende at ligge der.. Og det er fra maveliggende stilling, at hun skal lære at krybe, kravle osv.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet