Svar: Mad og leg - 17 mdr.

15. februar 2018

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære K

Tak for dit brev :)

Øv at drænene er faldet ud... men godt at I har fået en ny tid...

Det er helt okay, at jeres datter ikke går selv endnu. Hun har, som du skriver, haft problemer med sin ryg, sine fødder og også sin balance på grund af ørerne - og hun er rigtig godt igang. Der sker en udvikling hele tiden, og det er netop det vigtigste.

Det at lære at gå har forskellige faser (jf. mit første brev til dig) og det lyder faktisk som om, at jeres datter er i fase 3 og måske ved at komme gradvist over i fase 4. Hun har brug for jeres hånd, når hun bevæger sig rundt, og brug for at kunne få fat i et møbel eller lignende, så hun føler sig helt tryg. Og I kan netop hjælpe hende ved at stille møbler eller jer selv i nærheden, så hun stille og roligt begynder at kunne slippe jeres hånd eller et møbel, for så at tage fat igen og turde gå lidt igen. Så hun i løbet af nogle uger begynder gradvist at få modet til at forsøge lidt mere selv. Ud over at hun skal være motorisk parat, så skal hun også over den lille hurdle "at turde".. og det skal nok komme :)

I skal naturligvis blive ved med at lave den balanceøvelser, som I har fået udleveret. Det vil også være rigtig godt at danse med hende til musik, hvor I svinger hende, hopper med hende, lader hende "flyve mellem jer", drejer hende rundt, vender hende på hovedet... Jo mere i bevægelse hun kan være, jo bedre er det - men naturligvis på en måde, så hun synes det er sjovt :)

Sanglege vil være rigtig godt - altså lege, hvor I synger og samtidig bevæger kroppen. Det vil også hjælpe hendes sprog på vej, at I synger sange med fagter og hvor I bruger kroppen.

Har I en gynge eller mulighed for at sætte en gynge op - f.eks. i haven? Vejret bliver gradvist bedre nu og selvom det stadig er koldt udenfor, så kan en gyngetur i haven være rigtig sjov. Det skal være i babygynge, altså den type, hvor hun sidder i et sæde og gynger frem og tilbage...

Udeleg er godt. Det kan være at lade hende lege med en vandkande og gå rundt og vande blomster, komme blade og småsten i en spand, vælte en træstub og kikke på de små insekter der kryber rundt, grave i en sandkasse... bliver det snevejr skal det naturligvis også udnyttes :)

Kravler hun? Det vil være en god idé, hvis I hjælper hende med at kravle op og ned af trapper - kravle baglæns ned. Hun må også gerne skubbe tunge ting foran sig - f.eks. sin høje stol eller hun kan gå med støtte af en gåvogn...

I kan med fordel bage sammen. Det vil være en ny oplevelse for hende at sidde med dej i hånden, ...

Annonce

... prøve at forme det til boller og også se på, hvad du gør - og så vil hun måske synes at en nybagt bolle smager meget godt....

Hun vil sandsynligvis interessere sig for at bygge og vælte - det kan være et tårn i bygger af klodser og hvor du lader hende slå til det og vælte det med en brag. Det kan også være puttekasser eller træpuslespil, hvor brikkerne skal vende på en bestemt måde for at passe ned i pladen.

Bøger er gode i denne alder. Du kan læse højt og vise hende billeder og I kan på den måde også udvide hendes ordforråd og hjælpe hende til at høre, hvordan ord udtales.

Pas på ikke at sige "kan du sige...?" for meget, for det kan let opfattes som et pres og kan være svært for hende. Prøv i stedet at sætte ord på ting i hverdagen og prøv at sige de ord rigtigt, som I fornemmer, at hun forsøger at sige. Så når hun f.eks. siger "mmmamamammm", så vis hende at I forstår det og gentag så f.eks. "mmm ja dejlig mad" eller "mam mam, det er mad" eller "er du sulten, nu får du mad" eller lignende. Så hun hører ordet mad på flere måder, flere gange. Forsøger hun f.eks. at sige mælk men siger "mæ" så gentag ordet "ja det er mælk", så hun igen føler sig forstået, men også hører, hvordan ordet skal udtales rigtigt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I fortæller, at hun snakker rigtig meget og det er super godt. Det skal i endelig holde fast i og motivere hende til at blive ved med. Og når hun i hverdagen forsøger at sige flere nye ord ord, så bruge dem. Siger hun f.eks. "go" i stedet for sko - så gentag "ja det er dine sko".

Med hensyn til mad, så er det helt naturligt, at hun i denne alder bliver lidt mere selektiv og kan vælge visse fødevarer fra. Du nævner, at hun ikke er glad for tør mad, og hun må meget gerne få sovs af forskellige slags med den alder hun har, ligesom hun også gerne må få lidt dressing eller forskellig dyppelse eller måske lidt remulade på sin fiskefrikadelle osv., hvis det kan få hende til at spise lidt mere...

Gryderetter med kartoffelmos og ris kan være et hit. Det kan være retter som kartoffelmos og millionbøf, bøf stroganoff, boller i karry, svensk pølseret eller lignende. Du kan også lave tomatsovs, bearnaise, hollandaise, mild karrysovs - eller nogle gange blot lave lidt smørsovs, som du kan give hende på grøntsager (kogt eller bagt i ovnen) eller på ris eller pasta. Da hun er glad for lasagne, kan du også lave forskellige former for lasagne - f.eks. lakselasagne med spinat eller grøntsagslasagne.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Fortsat god søndag!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder