Svar: Er mit barn hyperaktiv?

13. februar 2018

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære fortvivlede forældre

Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres datter :) Jeg vil naturligvis gerne give jer lidt tanker med på vejen.

Først - jeg har stor respekt for dagplejere, og det arbejde de gør - det lyder dog ikke som om, at dagplejen fungerer særlig godt for jer. I fortæller at kommunikationen mellem jer ikke fungere særligt godt, I føler at hun ikke altid siger det hun mener og I oplever at hun kan være svær at aflæse - og min umiddelbare tanke er faktisk, at jeres datter nok oplever lidt det samme...

Det er naturligvis helt okay, at dagplejer gør opmærksom på, hvis hun synes et barn har nogle udfordringer, som man skal være opmærksom på og hjælpe med og det er klart at en situation naturligvis altid kan ses fra flere sider. Men som I beskriver det, så lyder det faktisk som om, at dagplejer synes, at jeres datter er lidt irriterende. Hun synes, at jeres datter har for meget energi og hun bliver frustreret, når hun skal stoppe jeres datter i at løbe rundt... hun føler, at jeres datter går i vejen, når de andre børn bliver hentes af deres forældre, jeres datter "kræver opmærksomhed" og kan "finde på at falde med vilje" - og beskrivelsen af jeres datter lyder faktisk meget negativ, og jeg kan godt forstå, at I bliver kede af det og synes at kommunikationen ikke fungerer, hvis det er sådan I oplever det...

De andre børn i dagplejen er kun 1 år gamle og derfor naturligt aldersmæssigt langt fra jeres datter, så hun kan ikke lege med dem, da de stadig leger parallelleg og hun nu begynder at have brug for at lege rollelege. Det er derfor naturligt, at hun ikke bruger børnene i dagplejen særlig meget, ligesom at det er naturligt, at dagplejer ofte er nødt til at tage sig af de yngste - bære dem, skifte dem, hjælpe dem med maden osv. - og så er jeres jo nødt til at finde på andre ting, for at underholde sig selv og for at sikre sig opmærksomhed. Jeg tænker derfor, at hendes reaktion lyder meget normalt og alderssvarende...

At hun ikke rigtig leger med børnene i legestuen behøver ikke betyde så meget. Det kan sagtens handle om, at de jo kun ses 1 gang om ugen og at det på den måde er lidt uvant for hende stadigvæk... og så afhænger det jo også af, hvor gamle børnene i legestuen er og hvad de leger og hvordan...

Jeres datter gennemgår lige nu en stor udvikling, og det er fantastisk dejligt at se hendes personlighed spire :) Hun er naturligt rigtigt charmerende, sød, dejlig, sjov - også når verden nogle gange går imod hende eller hun oplever ting sm er svære. Hun er netop godt igang med at udforske verden og forsøger naturligt, at finde ud af, hvordan verden fungerer. Hun skal stille og roligt finde ud af, hvad det hun gør, gør ved andre og hvordan andre påvirker hende. Og hun er meget følsom overfor, hvordan man reagerer på hende og på det hun siger og det hun gør. Hun er rigtig godt igang med at udvikle sit selvbillede og forsøger at finde ud af, hvem hun selv er. Hun har rigtig meget brug for ros, det gør hende glad og stolt, når hun mærker, at I tror på hende og på det hun kan og at I synes godt om det hun gør. Og hun bliver modsat rigtigt ked af det, hvis hun mærker, at I ikke vil som hun gerne vil, hvis I irettesætter hende eller stopper hende i noget, som hun er igang med. Hun er lige nu meget sårbar overfor, hvordan I og andre voksne reagerer på hende...

Jeg tænker som jer, at det kan blive rigtig godt for jeres datter at komme i børnehave, blive mødt med nye øjne og opleve en helt ny verden og ...

Annonce

... netop få mulighed for at lege med flere forskellige, og som I skriver "selv vælge hvem hun har lyst til at lege med". Det vil hun sikkert profiterer rigtig godt af.

I nævner, at I har været forbi en zoneterapeut og har fået børsteøvelser til jeres datter, som skal hjælpe hende til ro om aftenen. I nævner også, at hun har tendens til at gå på tæer - og det vil være rigtig godt, at I også bruger børsteøvelserne på hendes fodsåler - det er normalt en fysioterapeut der ordinerer børsteøvelser, og jeg tænker, at I kan overveje at tale med en sådan. Skyldes behandling med børsteøvelser jeres datters store motoriske aktivitetsniveau? Nogle børn har problemer med deres sanseintegration, og det kan vise sig forskellligt. Nogle børn bliver meget urolige, næsten hyperaktive og har meget svært ved at sidde stille. Andre børn trækker sig ind i sig selv og har svært ved at rumme større forsamlinger og meget uro.

Børn med sansemotoriske problemer, vil ofte have rigtig svært ved at kontrollere deres krops bevægelser, og de har meget svært ved at fornemme deres krop - det er derfor arme og hænder ofte hele tiden er i bevægelse. De vil ofte også have svært ved berøring, både svært ved at blive rørt ved og også svært ved selv at mærke hvordan de rør ved andre - altså hvor hårdt de trykker eller hvordan man kærtegner. Dette bliver naturligt mere og mere tydeligt, jo ældre barnet bliver og det kunne måske være noget sådan som er tilfældet hos jeres datter?

I nævner, at hun feks. har svært ved at sidde stille ved bordet - og nogle børn har faktisk glæde af en speciel pude på stolen, ligesom nogle børn har glæde af en speciel dyne, som kan omslutte dem og give dem lidt tyngdefornemmelse, når de skal sove... Det vil dog være rigtig godt, at I drøfter dette med en fysioterapeut eller ergoterapeut, som er uddannet i at vurdere børns sansemotoriske udvikling...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og når alt dette er sagt, så er det dog naturligt, at børn på 2.5 år har svært ved at sidde stille. De er naturligt aktive og igang hele tiden - det er super dejligt at bruge kroppen, løbe rundt, øve sig i at hoppe osv. og det er rigtig dejligt, at jeres datter bruger sig selv og bruger sin krop, udvikler sig :) Men hun skal naturligvis også kunne finde roen og sidde stille en gang imellem...

Med hensyn til putning, så er det rigtig vigtigt, at I finder det rette puttetidspunkt og hvornår det er afhænger af, hvornår hun sover til middag, hvor lang middagsluren er osv. Det er også vigtigt, at I finder nogle gode trygge rutiner - f.eks. spiser aftensmad sammen og derefter tilbyder hende et bad, så kan hun få en godnatgrød eller lignende, få børstet tænder og så komme i seng med godnathistorie og godnatsang. Det skal være trygt og dejligt at komme i seng og det skal være en hyggestund, som hun ser frem til.

I kan gå ud fra, at hun har brug for ca. 12.5 times søvn i døgnet. Det betyder, at hvis hun f.eks. sover 2-2.5 time til middag, så skal hun "kun" sove ca 10-10.5 time om natten. Hvis hun står op kl 07, så vil hendes puttetidspunkt om aftenen derfor først være kl. 20.30-21... hvis I putter hende allerede 19.30, så er det således naturligt svært for hende at falde i søvn. Derfor er I nødt til også at beregne hendes puttetidspunkt ud fra, hvordan hendes dagsrytme osv. er... Står hun tidligere op, så vil hun naturligt skulle tidligere i seng, sover hun længere middagslur, så skal hun senere i seng osv.

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder