Er mit barn hyperaktiv?

13. februar 2018

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

Er mit barn hyperaktiv?

Hej Helen.

Jeg håber meget du kan hjælpe os,

Jeg har en datter på 2,5 år sammen med min kæreste. Vores datter er en meget glad og sjov pige. Vores dagpleje har dog inden for det seneste halve år påpeget nogen ting, som hun mener vores datter er udfordret med. Kommunikationen mellem os og vores dagplejemor er desværre ikke særlig god, da vi ikke føler hun fortæller det hun mener, og tit er svær at aflæse.

En af de ting hun har påpeget er, at vores datter har rigtig rigtig meget energi og at hun måske er hyperaktiv. Hun siger ikke direkte at hun tror hun har ADHD, men man får den følelse, når hun fortæller hvordan hun oplever vores datter. Dagplejemoren siger at hun skal stoppe vores datter i at løbe rundt, da hun ellers ville løbe til hun ikke kan få luft mere. Vi kan da godt genkende noget af problemet der hjemme, men slet ikke i lige så høj grad som dagpelejemoren fortæller det.

Vores datter har meget energi, og er glad for lege med fysiske aktiviteter. Som at hoppe på trampolin, hoppe ned fra noget, bære noget tung, eller løbe rundt. Hun har brug for at bruge sin krop for at blive træt. Det er rigtig at vores datter løber meget rundt, men vi kan nu sagtens stoppe hende, og minde hende om at hun skal trække vejret som ikke løbe mere selv om det er en sjov leg.

Vores datter har oveni også astma, og har haft det siden hun var ca 1 år gammel. Det kom efter en slem lungebetændelse, og lægen mener det måske går over ved skolealderen. Men det gør så at når hun løber rundt, kan hun ikke holde til lige så meget som andre børn måske kan, og har brug for at blive stoppet lidt før, da hun ellers ikke kan få vejret. Astmaen er mest slem om vinteren når det er koldt. Så til sommer har hun højest sandsynligt ikke brug for medicinen mere før til næste vinter. Vi føler ikke det er noget som hæmmer vores datter, men vores dagplejemor har sagt det flere gange, at hun løber til hun ikke kan få luft mere.

Vi oplever dog også her hjemme at vores datter kan sidde og se tv læææænge, hvis hun fik lov. Hun kan godt lege en leg med en togbane eller nogen dukker, og endda lege lidt selv uden vi er der. Her er der ro på, og tempoet kommer ned. Hun kan have svært ved at fastholde en leg igennem længere tid, hvis vi ikke opmuntre hende og leger med, men det tænker jeg er meget normalt for et barn på 2,5 år?

Der er stor forskel på vores aftensmadsstund. Nogen gange sidder hun stille og spiser, andre gange vil hun gerne stå op og vil have mig til at made hende. Vi har indført at der ikke er noget tv eller ipad når vi spiser, da det ellers forstyrre hende for meget, og hun får ikke spist noget. Hun sidder ikke ret længe ved bordet, og det er tit hun ikke vil have det mad som vi andre spiser. Så får hun en rugbrød eller havregrød.

Vores datter kan godt være meget højlydt, råbe højt og ikke mindst skrige højt når hun bliver sur. Hun elsker at snakke og synge. Hun har et stort temperament, og får ofte en timeout på værelset. Dette fungere rigtig godt, og hun stopper hurtigt med at skrige når hun får en timeout. Så fortæller ...

Annonce

... vi hvorfor hun sidder der, og så gør hun efterfølgende det vi gerne ville have hende til at gøre, fx. at få tøj på.

Jeg kan mærke hun har brug for at blive taget ud af situationen, og fysisk blive flyttet ind i et andet rum, når hun bliver meget hysterisk, så det fungere rigtig godt.

Ved vores dagplejemor, fortæller hun at når de andre forældre kommer for at hente deres børn, vil vores datter gå i vejen, og stå imellem det andet barn og dets mor eller far. Hun vil altså gerne have opmærksomhed, og kan finde på at "falde" med vilje, for at få opmærksomhed. Det er aldrig noget jeg har set eller oplevet selv. Men det er åbenbart et problem ved dagplejen.

Vores datter er meget opmærksom på os (mor og far), og har brug for vi er omkring hende når vi er hjemme. Hun er meget opmærksom på alle hendes omgivelser, og måske derfor går hun også meget på tæer. Vi minder hende om at komme ned på flad fod, men hun vil altså rigtig gerne gå på tæer. Det er ikke noget som er et problem lige nu, men det kan det måske blive hvis hun bliver ved.

En anden ting som vores dagplejemor har påpeget er at vores datter ikke vil lege med de andre børn, og slet ikke de yngre børn. Lige nu er hun i en dagpleje hvor hun er den største, med tre andre børn på ca. 1 år. De har legestue en gang om ugen, og så besøger de hinanden. Men vi får af vide at hun ikke vil lege med de andre børn, og at hun kun søger de voksne. Vi oplever ikke det samme her hjemme. Når vi har venner på besøg med børn, leger hun med dem. Hun har en fætter på samme alder og de leger så fint sammen nu. Der har selvfølgelig været uenigheder mellem dem, men de er begyndt at blive så store at de kan finde på at gemme sig sammen under et skrivebord at grine af det. Så vi oplever slet ikke det samme her hjemme som dagplejemoren gør. Hun er bange for at det bliver for hårdt for vores datter at komme i børnehave, som hun skal om ca 4 mdr. Men vi tænker bare at hun vil få godt af det, da der så vil komme mange forskellige børn hun kan lege med, og selv vælge hvem hun har lyst til at lege med.

Til sidst har vi altid kæmpet med at få vores datter til at sove om aftenen. Til middag er det ingen problem, men til aften er det en kamp. Hun vil sove inde i vores seng, som hun har gjort det sidste år, da hun er meget tryghedssøgende. Og hvis hun måtte sove i vores seng om aftenen, ville hun falde i søvn hurtigere. Men nu skal hun til at sove i sin egen seng, og det er en kamp. Hun har svært ved at finde ro, og vi skal helst sidde ved siden af hendes seng. Vi har været ved en Zoneterapeut som har givet os en form for svamp med bløde børster på som kan hjælpe hende til at finde ro. Den har hjulpet hende lidt, men det er ikke noget mirakelmiddel.

Så som du nok kan læse, så er vi lidt i vildrede omkring hvad vores dagplejemor fortæller og hvad vi selv oplever. Vi er selvfølgelig lydhør hvis vores datter har nogen udfordringer, men det er også svært at se selv nogen gange, da det er vores første barn, og ikke har noget at sammenligne med.

Venlig Hilsen
De to fortvivlede forældre.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor