Svar: To sprog
31. december 2017
Alder:
19 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål om sprog :)
Det anbefales normalt, at forældre taler deres modersmål til barnet. Når du taler dit modersmål, så får han naturligt sproget med sig. Måden du betoner jeres ord, din mimik, dit ordforråd osv. vil være større, når du bruger dit modersmål. Hvis du f.eks. synger børnesange for din dreng, så vil du, når du synger på dit modersmål kunne lægge andre følelser og betydning i sangene, end hvis du synger på et tillært sprog.
Som jeg forstår dit brev, så er dit modersmål ikke dansk, og det er din mands modersmål heller ikke. Og da du selv er vokset op i en familie, som talte et andet sprog hjemme end dansk, og du har oplevet, at dette har "givet dig nogle mangler", så er det vigtigt for dig også at tale dansk med din dreng. Og det forstår jeg godt. Jeg tænker derfor, at det hos jer lyder rigtig fint, at du bruger begge sprog - både dit modersmål og dit danske sammen med din dreng, så han lærer begge dele.
Han vil dog naturligt, når han vokser op i Danmark, går i dansk institution osv. møde dansk i hverdagen, og dansk vil derfor blive en del af hans naturlige sprog. Og hos jer er det en meget stor fordel, at du kender begge sprog og faktisk næsten lyder til at have to modersmål. Det er nemlig sådan, at jeres dreng vil lære ord fra begge sprog, og han vil i lang tid ikke skelne mellem sprogene, men blot bruge de ord han kender. Det kan for nogen lyde som om, at hans ordforråd ikke er så stort, fordi man kun forstår noget af det han siger, men hvis man som dig forstår begge sprog, så vil du jo forstå hans sætninger og jeres samtale vil fint kunne være bygget op omkring begge sprog. Og det er netop vigtigt, at han føler sig forstået, når I taler sammen. Det motiverer ham til at tale mere og udvide sit ordforråd. Det er vigtigt for lysten til at tale, at jeres dreng føler sig forstået og mødt, og det er generelt en rigtig god idé, hvis du kan lade ham tale og bruge de ord han har at gøre godt med. Og netop lade ham bruge ord fra begge sprog.
At skulle lære flere sprog fuldt og have et veludviklet ordforråd på mange sprog, vil naturligt tage længere tid, end hvis man kun skal lære et sprog. Og det er helt naturligt, at jeres dreng vil have et sprog, som man kan kalde hans første sprog - det vil sige, at han vil kunne dette sprog lidt bedre end de efterfølgende sprog - præcis som du også selv har oplevet som barn. Man siger dog, at det netop er vigtigt at styrke modersmålet fordi det vil styrke hans samlede sproglige fundament, og det vigtigste er naturligvis at han kan kommunikere med sin mor og far :)
Jeg synes, det lyder som om, at du er godt til at variere mellem dansk og 2. sprog, når du taler til din dreng - far taler 2. sprog til ham og fælles taler i 2. sprog. Det lyder som om, at han på den måde får en god blanding af begge sprog og i vuggestuen vil han naturligt møde dansk.
Når det er sagt, så er jeg jo ikke talepædagog, så hvis du er i tvivl kan du altid kontakte talepædagogen i kommunen og få nogle konkrete råd. Der er tilknyttet talepædagog til institutionen, så de kan også henvise dig videre :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske