Svar: To sprog

31. december 2017

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine spørgsmål om sprog :)

Det anbefales normalt, at forældre taler deres modersmål til barnet. Når du taler dit modersmål, så får han naturligt sproget med sig. Måden du betoner jeres ord, din mimik, dit ordforråd osv. vil være større, når du bruger dit modersmål. Hvis du f.eks. synger børnesange for din dreng, så vil du, når du synger på dit modersmål kunne lægge andre følelser og betydning i sangene, end hvis du synger på et tillært sprog.

Som jeg forstår dit brev, så er dit modersmål ikke dansk, og det er din mands modersmål heller ikke. Og da du selv er vokset op i en familie, som talte et andet sprog hjemme end dansk, og du har oplevet, at dette har "givet dig nogle mangler", så er det vigtigt for dig også at tale dansk med din dreng. Og det forstår jeg godt. Jeg tænker derfor, at det hos jer lyder rigtig fint, at du bruger begge sprog - både dit modersmål og dit danske sammen med din dreng, så han lærer begge dele.

Han vil dog naturligt, når han vokser op i Danmark, går i dansk institution osv. møde dansk i hverdagen, og dansk vil derfor blive en del af hans naturlige sprog. Og hos jer er det en meget stor fordel, at du kender begge sprog og faktisk næsten lyder til at have to modersmål. Det er nemlig sådan, at jeres dreng vil lære ord fra begge sprog, og han vil i lang tid ikke skelne mellem sprogene, men blot bruge de ord han kender. Det kan for nogen lyde som om, at hans ordforråd ikke er så stort, fordi man kun forstår noget af det han siger, men hvis man som dig forstår begge sprog, så vil du jo forstå hans ...

Annonce

... sætninger og jeres samtale vil fint kunne være bygget op omkring begge sprog. Og det er netop vigtigt, at han føler sig forstået, når I taler sammen. Det motiverer ham til at tale mere og udvide sit ordforråd. Det er vigtigt for lysten til at tale, at jeres dreng føler sig forstået og mødt, og det er generelt en rigtig god idé, hvis du kan lade ham tale og bruge de ord han har at gøre godt med. Og netop lade ham bruge ord fra begge sprog.

At skulle lære flere sprog fuldt og have et veludviklet ordforråd på mange sprog, vil naturligt tage længere tid, end hvis man kun skal lære et sprog. Og det er helt naturligt, at jeres dreng vil have et sprog, som man kan kalde hans første sprog - det vil sige, at han vil kunne dette sprog lidt bedre end de efterfølgende sprog - præcis som du også selv har oplevet som barn. Man siger dog, at det netop er vigtigt at styrke modersmålet fordi det vil styrke hans samlede sproglige fundament, og det vigtigste er naturligvis at han kan kommunikere med sin mor og far :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg synes, det lyder som om, at du er godt til at variere mellem dansk og 2. sprog, når du taler til din dreng - far taler 2. sprog til ham og fælles taler i 2. sprog. Det lyder som om, at han på den måde får en god blanding af begge sprog og i vuggestuen vil han naturligt møde dansk.

Når det er sagt, så er jeg jo ikke talepædagog, så hvis du er i tvivl kan du altid kontakte talepædagogen i kommunen og få nogle konkrete råd. Der er tilknyttet talepædagog til institutionen, så de kan også henvise dig videre :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder