To sprog

31. december 2017

Kategori:
Alder:
19 mdr.

To sprog

Hej Helen

Her hjemme taler vi to sprog til vores søn, jeg taler kun dansk og min mand taler det andet sprog til vores søn. Min mand og jeg taler også det andet sprog til hinanden. Men nu er jeg begyndt at tale lidt mere af det andet sprog til vores søn, fordi vi gerne vil have at han kan forstå og tale det andet sprog? Måske ikke på samme niveau som dansk men vi vil ihvertfald gerne så han kan tale og forstå på et mellem niveau hvis man kan sige det sådan.

Skal jeg kun holde mig til dansk? Eller er det fint at jeg taler begge sprog til ham? Jeg tænker lidt på om det måske vil forvirre ham, hvis jeg blander sprogene. Og at det vil medføre at han ikke bliver lige så stærk i dansk hvis dansk ...

Annonce

... ikke bliver en del af sproget derhjemme? Han får vel et større ordforråd tænker jeg hvis jeg taler dansk til ham herhjemme. Hvad er din holdning?

Bliver han "dårligere" til dansk hvis jeg også begynder at tale det andet sprog?

Jeg er f.eks. vokset op med det andet sprog derhjemme og dansk udenfor hjemmet. Men jeg kan huske at jeg manglede lidt i forhold til mine danske klassekammerater. Og det vil jeg ikke have at min søn kommer til, jeg vil gerne have at han føler sig hjemme i dansk. Så måske skal jeg kun tale dansk til ham? Og lade far tale det andet sprog?

Jeg har flest timer med vores søn, så det jeg taler til ham har en stor indflydelse. Far har lange arbejdsdage lige nu.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder