Brev:
To sprog
31. december 2017
Alder:
19 mdr.
To sprog
Hej Helen
Her hjemme taler vi to sprog til vores søn, jeg taler kun dansk og min mand taler det andet sprog til vores søn. Min mand og jeg taler også det andet sprog til hinanden. Men nu er jeg begyndt at tale lidt mere af det andet sprog til vores søn, fordi vi gerne vil have at han kan forstå og tale det andet sprog? Måske ikke på samme niveau som dansk men vi vil ihvertfald gerne så han kan tale og forstå på et mellem niveau hvis man kan sige det sådan.
Skal jeg kun holde mig til dansk? Eller er det fint at jeg taler begge sprog til ham? Jeg tænker lidt på om det måske vil forvirre ham, hvis jeg blander sprogene. Og at det vil medføre at han ikke bliver lige så stærk i dansk hvis dansk ikke bliver en del af sproget derhjemme? Han får vel et større ordforråd tænker jeg hvis jeg taler dansk til ham herhjemme. Hvad er din holdning?
Bliver han "dårligere" til dansk hvis jeg også begynder at tale det andet sprog?
Jeg er f.eks. vokset op med det andet sprog derhjemme og dansk udenfor hjemmet. Men jeg kan huske at jeg manglede lidt i forhold til mine danske klassekammerater. Og det vil jeg ikke have at min søn kommer til, jeg vil gerne have at han føler sig hjemme i dansk. Så måske skal jeg kun tale dansk til ham? Og lade far tale det andet sprog?
Jeg har flest timer med vores søn, så det jeg taler til ham har en stor indflydelse. Far har lange arbejdsdage lige nu.
Hilsen