Svar: Græder når han ser reklamen fra interflora
11. december 2017
Alder:
19 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Som udgangspunkt fødes alle børn med en empatisk evne. De vil kunne føle, sanse og være i stand til at sætte sig ind i andres følelser fra de er ganske små - et lille barn kan derfor godt reagere på, hvordan mor og far har det, hvordan stemningen er - om man er glad, sur, vred, ked af det osv. Små børn kan godt fornemme sindsstemninger også selvom de ikke kan sætte ord på det... Og jeg tænker, at når jeres dreng reagerer så voldsomt på reklamen fra interflora, så er det netop fordi denne reklame taler til vores følelser.
Reklamen om Captain Bobo handler om en lille pige, der er glad for bamsen i børnehaven, men ikke kan tage ham med hjem i julen. Der er mange følelser i spil, både det faktum at bamsen mangler et øje og pigen laver en klap til bamsen, men også det faktum, at ingen jo skal være alene i julen. At vi skal være sammen, forebygge ensomhed og tænke på hinanden. Det er en reklamefilm som spiller på følelser som hygge, samvær, traditioner, glæde, ensomhed, kærlighed osv. Og det lyder for mig som om, at din dreng på en eller anden måde opfanger dette trods det, at han kun er 19 måneder gammel - og det er derfor han græder og bliver ked af det, når reklamen går igang.
Det er rigtig fint, at du er opmærksom på ikke at udsætte ham for unødvendige følelsesmæssige udsving, men samtidig er det også rigtig fint at du møder ham, anerkender ham og de følelser han har - for det er jo et eller andet sted også godt, at han kan mærke sig selv og disse følelser. Du skal blot betrygge ham og berolige ham i at det er okay, at bamsen og pigen har det godt - det er jo kun en film...
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske