Brev:
Dreng på 3 år i to verdener
12. december 2017
Alder:
3 år, 7 mdr.
Dreng på 3 år i to verdener
Kære Helen
Vi har en dreng på 3 år og 7 måneder. Han er energisk, arbejdsom, enorm nysgerrig på sine omgivelser og en klog dreng der er meget løsningsorienteret. Han er motorisk langt foran sine jævnaldrende, men har været langsomt il at udvikle sit sprog. I dag snakker han dog fint i lange sætninger men nogle udtaler kæmper han stadig lidt med... Dette var en lille beskrivelse af vores drengs personlighed. Som bonusinfor blev han storebror i januar måned og startede i børnehave i maj måned.
Vores dreng havde et noget uhensigtsmæssig dagplejeliv, da dagplejemoren sagde op, og der ikke var frie pladser hos andre dagplejemødre, hvorfor han blev permanent placeret i et “gæstehus”. (Faste voksne hver dag, men forskellige børn). Der bliver så ansat en ny dagplejemor og vi rykker vores søn over til hende. Her når han at være 3 måneder før hun så går på barsel. Dette betyder endnu et skifte for vores lille dreng, for han ryger så tilbage i gæstehuset. Og her beslutter vi, at han skal blive indtil børnehavestart.
På grund af de mange skift fra dagplejelivet, gør vi os umage med at finde en lille god børnehave, hvor vores dreng kan føle sig tryg og godt tilpas. Vi vælger derfor en privat skovbørnehave med 28 børn. Vores søn elsker udelivet og at bruge sin krop, så vi er overbeviste om, at vi har valgt det helt rigtige sted. MEN, det bliver hurtigt klart for os, at rammerne i børnehaven er meget frie og at det er svært for vores dreng at navigere i dette miljø. Alt er jo spændende når man er en nysgerrig dreng på 3 år, og når der ingen hegn er kan man jo gå på opdagelse hvor som helst.
Det er også svært for ham at finde ud af reglerne, da der som sådan ikke er så mange (regler) i børnehaven og de er meget løst defineret. Han har som eks. svært ved at forstå at man ikke må tage saven fra værkstedsvognen med op i skoven, når man dagen forinden godt måtte sammen med en voksen. Værkstedsvognen er altid låst op og alt værktøj er frit tilgængeligt for børnene; save, dolke, søm, hammer mm.. Og dette er altså en enorm fristelse for vores dreng, som elsker at eksperimentere, og som lærer via eksperimenter.
Børnehaven kalder derfor til møde efter blot tre måneder og fortæller at de oplever en dreng som er meget nysgerrig (næsten for nysgerrig), at han er grænsesøgende; de skal tit sige tingene til ham mange gange uden at det virker til at han retter sig efter dem, fx du må ikke kaste ting ned fra hemsen, og så prøver han da lige en gang til at kaste noget ned.. De føler ikke de kan guide ham verbalt fx hvis de er på tur i den lokale hal og de beder ham komme ind og sidde i rundkreds, så vil han hellere lige klatre lidt i nettet osv. Umiddelbart er det for mig meget normalt adfærd hos en treårig, at prøve til igen og igen. Måske netop for at finde ud af hvad reaktionen er ved at blive ved..
Men hvad siger du - og hvad siger din erfaring dig med 3årige? For os forældre, er det enormt frustrerende, for på hjemmefronten er vores dreng en helt anden. Selvfølgelig prøver han også os forældre af herhjemme, men vi oplever ikke, at han ikke gør hvad vi siger. Og er vi på tur adlyder han fint, og forstår også fint de sociale spilleregler hvis vi er ude blandt andre børn i hhv svømmehal, legeland mm. Så det er lidt som om, at der eksisterer to verdener for ham.... Mon vi forældre er tydeligere i hvor grænsen går, og han derfor ved hvor han har os, eller hvad i alverden kan forklaringen være.....
En anden ting er, at børnehaven også oplever, at han ikke synderligt er interesseret i de andre børn. Han nyder sit eget selskab og kan fordybe sig i de ting han kaster sig ud i. Men han gider ikke rigtigt deltage i fællesskabet. Igen opstår frustrationen... Og igen føles det som to verdener. For vores dreng kan fint lege med private venners børn når de er på besøg, og er vi ude at rejse kan han også fint lege med udenlandske børn. Og han elsker at lege i timevis med fætre og kusiner. Særligt større børn er han rigtig glad for. Men hvorfor vil han så ikke børnene i børnehaven?? Åh, jeg er så forvirret...
Vi er generelt som familie meget struktureret, vi tror på faste rutiner, og har nogle regler vi bare ikke går på kompromis med. Vi opdrager med kærlighed, men også konsekvens. Dog har vi en meget lyttende tilgang og anderkender vores børns følelser. Men vi sætter grænser og står fast på disse. Mon vores hverdag står i en for skærende kontrast til vores søns hverdag i den “frie” børnehaven og at han simpelthen er usikker på hvordan han skal agerer? Skulle man overveje at flytte ham til en traditionel kommunal børnehaven, hvor der er flere regler, mere struktur.... Men kan han tåle flere institutionsskift??
Kære Helen... Jeg har brug for nogle input... Hvad mon du tænker. Jeg ønsker at give min søn de allerbedste forudsætninger, og bliver ked af, at han er “en anden” person i børnehaven end herhjemme. For hjemme er han bare så yderst velfungerende. Skal lige siges at børnehaven også ser en masse potentiale i ham, og gode ting, som velopdragen, hjælpsom, høflig osv..... Men nu valgte jeg lige at fokusere på problemerne..
De bedste hilsner fra en frustreret
Mor