Svar: Dreng på 3 år i to verdener

12. december 2017

Kategori:
Alder:
3 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dreng - og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer :)

Jeg synes det lyder som om, at I har fundet et godt sted til jeres dreng - i hvert fald, når man ser på de fysiske rammer, hans mulighed for leg, udforskning osv. Det passer rigtig godt til ham med den lidt mindre børnegruppe, og han profiterer rigtig godt af udendørsliv, muligheden for at kunne gå på opdagelse, bruge værktøj i skoven osv. Det er på den måde et rigtig godt sted for ham at være - og jeg er ikke i tvivl om, at I her har set rigtigt.

MEN udfordringen kommer fordi personalet forsøger at "institutionalisere" en børnehave som faktisk foregår i skoven. De har til en vis grad frie rammer, hvor børnene nogenlunde frit kan bevæge sig rundt og selv bestemme hvor de vil lege og med hvad - og så alligevel ikke. For der er regler om, at børnene kun må røre ved værktøjskassen med en voksen, der er et usynligt hegn som de skal opholde sig indenfor, der er regler om at man skal mødes til samling og sidde til rundkreds...

Jeg har sammen med Erik Sigsgaard skrevet bogen "Ha en god dag, skat". Erik er børneforsker og har brug rigtig mange timer hos dagplejere og i institutioner, hvor han har studeret børn, voksne og dagligdagen. Erik Sigsgaard siger blandt andet, at ingen børn kan lide samlinger. Børn kan ikke fordrage at blive kaldt til samling, at blive bedt om at sætte sig i rundkreds. Det er noget de voksne indfører fordi de synes, at det er vigtigt at sidde sammen og tale om, hvad der skal ske i dag og at børnene på den måde "kommer hinanden ved" - men Erik siger "kom de ikke hinanden ved i det øjeblik, hvor de blev kaldt sammen...?". Det er altså helt naturligt, at jeres dreng protesterer over dette.

Og du har fuldstændig ret, når du skriver, at jeres dreng ikke forstår, hvorfor man ikke må tage saven fra værkstedsvognen med op i skoven, når man dagen forinden godt måtte sammen med en voksen.. Det giver naturligt ikke nogen mening for en dreng på 3 år og han forstår ikke, at det kan være farligt. Så hvis værktøjskassen skal være åben, så skal personalet naturligvis lære børnene, hvordan reglerne er omkring dette - og det nytter ikke noget at sige det en enkelt gang eller sige til det en samlet flok. Hvert barn har brug for hjælp til at lære, hvornår man må og hvornår man ikke må. Børn har naturligvis brug for guidning i forhold til de forskellige regler der åbenbart er - og igen og igen og igen...

Det er dejligt, det er naturligt, og det er helt okay at være nysgerrig og grænsesøgende, når man er tre år gammel, og jeres dreng skal naturligvis mødes som en dreng han nu engang er - uden at personalet forsøger at lave ham om. Det betyder ikke, at de ikke gerne må have visse regler, men der ligger naturligt en pædagogisk opgave i at hjælpe jeres dreng med så at kende reglerne - for de lyder til at være meget flydende og svære at finde ud af. Og det lyder også lidt som om, at de begynder at opfatte ham som irriterende. De skal "sige ...

Annonce

... tingene mange gange", "han søger grænser", "han retter sig ikke efter hvad de siger", "han kan ikke guides verbalt", "han vil ikke sidde i rundkreds"...

Du skriver heldigvis, at du i dit brev har beskrevet problemerne, og at personalet også ser en masse potentiale i ham og gode ting - og det er rigtig vigtigt. Det er meget vigtigt, at jeres dreng ikke får rollen som "den der ikke hører efter eller laver ballade", for det er en rolle som naturligt er svær at komme ud af. Så hvis fokus meget er på dette, så kan problemet faktisk blive forstærket.

Jeg tænker derfor, at det vil være rigtig godt, hvis personalet kan give ham små opgaver, som udfordrer ham, giver ham mulighed for og lyst til at være med. Da han er glad for at eksperimentere, så lav eksperimenter med ham. Måske kan han være med til at hjælpe nogle af de lidt yngre børn, så han oplever, at han også har en hjælpende funktion, de voksne kan inddrage ham, spørge til hvad han gerne vil osv. så han ikke føler, at han bare altid skal gøre som de voksne vil... Nogen gange kan man også hjælpe ham med at holde fokus på de ting som skal ske efterfølgende - og ikke det, som han lige nu protesterer over. Det kan være lettere at overskue at skulle vente, hvis man ved hvor længe og hvad man venter på...

Jeg tror umiddelbart ikke, at det vil være nogen god idé at flytte ham til et andet sted eller til en institution med langt flere regler og faste rammer. Det lyder som sagt som et rigtig dejligt sted, I har valgt og jeg kan sagtens forstå jeres beslutning. Men det lyder også som om, at personalet måske skal tænke på en lidt ny måde og prøve at møde jeres dreng lidt mere positivt eller på en anden måde end de gør lige nu.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det lyder lidt som om, at personalet måske nogle gange lidt for meget siger "nu skal vi sætte os i rundkreds", "du må ikke kaste legetøj ned fra hemsen" osv. Og når jeres dreng hører "skal" og "må ikke", så bliver det næsten en opfordring til at lave ballade.

Normalt siger man, at børn gør det rigtige, hvis de kan - og når de reagerer uhensigtsmæssigt, så er det ofte en måde at få opfyldt et behov. Fører man dette over på jeres dreng, så reagerer han som en dejlig og sund udviklet 3 årig, han har masser af gå på mod, udforskningstrang, vil rigtig gerne lære, vil rigtig gerne inddrages, vil rigtig gerne ses. Og når han så "ikke hører efter" - så er det måske fordi de ikke hører efter ham. At de ikke ser hans behov og f.eks. kræver at han skal sætte sig i samling, som han ikke kan fordrage og hvor han naturligt hellere vil klatre i net... Og her skal de naturligvis vise forståelse for, hvad han har lyst til. Tale med ham, forklare, guide osv. Præcis som I også gør derhjemme - forklare ham reglerne, men også vise ham forståelse for at han måske nogle gange har lyst til noget andet. Han er kun 3.5 år gammel og er naturligt rigtig godt igang med at lære.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Rigtig god jul og glæder mig til at følge jeres lille familie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.