Svar: Overstimulering eller aktiv udvikling?

12. august 2017

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Ellas mor

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

Hvis Ella har tendens til let at blive overstimuleret, så vil du højst sandsynligt have mærket dette, fra hun var ganske lille... tegnene på overstimulering kan f.eks. være, at hun trækker sig fra opmærksomhed, vender sig væk. At hun virker urolig, spænder i kroppen og virker til at have svært ved at slappe af. At hun græder og er svær at trøste. At hun har svært ved at spise og koncentrere sig om måltidet, selvom du formoder, at hun er sulten. At hun har svært ved at sove - både svært ved at falde i søvn og også svært ved at sove sammenhængende og i længere tid af gangen...

Jo ældre børn bliver, jo mere kan de naturligt ofte også håndtere, altså jo flere stimuli og oplevelser er der plads til, uden at de bliver overstimuleret - og børn har naturligt også behov for en del stimulation, for at udvikle sig godt og i sund retning. Det er en balance, for det er heller ikke godt at gøre ingenting...

Med den alder Ella har nu, så er det rigtig fint, at I tager hende med på legepladsen, på biblioteket, i legestue, med op at handle, besøger venner, tager til babysvømning osv. og hvor meget hun kan holde til er individuelt. Nogle børn nyder, hvis der sker noget dagligt, andre børn har brug for dage derhjemme, hvor I ikke skal andet end netop være hjemme...

De dage, hvor I skal have gæster, skal i byen eller andre ting, kan det være en god idé at sikre, at der stadig er perioder i løbet af dagen, hvor der ikke sker for meget. Små børn har brug for ro i deres hverdag og alt for mange aftaler, alt for mange aktiviteter kan påvirke hende negativt. Hverdagen kan sagtens blive for hektisk, og små børn kan godt få stress...

Det er også vigtigt, at hun får små afbræk i løbet af dagen, hvor hun kan få sovet, slappet af og hvilet sig. Det er vigtigt, fordi det hjælper hende med at lagre oplevelser og bearbejde de ting, hun oplever. De fleste små børn har meget stor glæde af en fast rytme. De har brug for stabilitet i hverdagen, genkendelighed, som giver dem tryghed. Hun er stadig så lille, at hun ikke forstår, hvor I går hen, når I forsvinder ind i et andet rum, og hun kan heller ikke forholde sig til tid. Hun fornemmer tid ud fra de ting, som hverdagen indeholder, og fornemmer derfor tid efter netop en fast rytme. De fleste børn vil også have svært ved at håndtere, hvis der er meget stor forskel på hverdag og weekend. De trives ofte bedst, hvis rytmen er nogenlunde ens uanset dag i ugen, og uanset om vi har ferie eller lignende...

Det er rigtig dejligt, at du så tydeligt fornemmer, hvornår hun er træt og har brug for en lur. Det er netop vigtigt ikke at overhøre disse signaler, så hun får sin ...

Annonce

... hvile og ro.. men det er også vigtigt at aktivere hende og være opmærksom på, at hun nogle gange godt kan gabe fordi hun keder sig, så I måske skal lave lidt sjov, lege og hygge jer en halv times tid, og hun ikke nødvendigvis skal puttes med det samme...

Og ja, det er også helt okay, at hun nogle gange keder sig lidt, at du ikke er over hende hele tiden, men lader hende lege lidt for sig selv på tæppet på gulvet, studere sit legetøj, underholder sig selv lidt... så hun også lærer, at det er helt okay at være lidt for sig selv. Du er der stadig, er i nærheden, laver måske noget praktisk, du kan se hende, I kan kommunikere med hinanden, men det er også okay at være på afstand af hinanden.

Hvis hun bliver overstimuleret med den alder hun har nu, så vil hun ofte blive meget ked af det. Nogle gange allerede mens det står på, hun kan i situationen trække sig fra andre, søge dit skød og favn ekstra meget, og være svær at trøste - eller det kan komme, når I er hjemme. Når I har fjernet jer fra sitationen og kommer hjem i trygge omgivelser, så bliver hun tydeligt ked af det, græder, pjevser, har svært ved at sove, kan ikke koncentrere sig om at spise... og så er det godt at I forsøger at skaber ro og måske forsøger at være hjemme næste dag...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Da du går hjemme med hende, så lyder det som om, at der er ro i jeres hverdag, og det lyder fint med en aktivitet ud af huset dagligt... Hun har glæde af at komme ud blandt andre, kunne møde andre børn, spejle sig i andre, observere verden og finde ud af, hvad der sker omkring hende.. Hun vil ikke lege sammen med de andre børn endnu, men hun vil naturligt have glæde af at være sammen med andre børn. Det vil også være dejligt for hende at sidde i barnevognen, kunne kikke på andre mennesker, ting I triller forbi, tale med jer om det I oplever, ligesom det kan være dejligt at sidde i indkøbsvognen og være med, når der bliver handlet ind, måske få lov til at holde en vare i hånden eller "kaste den" ned i vognen... :) Aktiviteter og stimulering er også at være med som en del af det, der naturligt foregår i hverdagen...

Hvis hun var i institution hver dag, så ville jeg ikke anbefale, at I havde aktiviteter ud af huset dagligt. Så ville hun sandsynligvis føle det for hektisk og ville kunne blive overstimuleret, hvis hun efter en lang dag skulle besøge venner, have gæster, eller ture ud af huset, så ville hun have brug for mere ro og "bare" være derhjemme :)

Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om dit barns udvikling". I den gennemgår jeg barnets følelser og behov, og prøver at sætte lidt ord på, hvordan det lille barn oplever verden...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S