Svar: At kunne rime
20. januar 2017
Alder:
6 år
Kære Mor
Tak for dit brev og fine spørgsmål - som jeg faktisk ikke tror andre har spurgt om før, men som jeg meget gerne vil svare på :)
At kunne rime handler om at kunne skelne sproglyde, og det er rigtig svært. I det hele taget er sprog og det at lære sprog meget komplekst, og de normale rammer er meget vide. Selvom barnet helt fra fødslen hører sproget, når vi taler til barnet, så tager det tid at lære og afkode sproget...
Der er 4 faser, som barnet skal igennem, når man taler om at kunne skelne sproglyde, og faserne læres i en fast rækkefølge. Det vil sige, at fase 1 skal læres før fase 2:
1. Barnet skelner enkeltlyde. Det er f.eks. at orden 'mund' starter med 'mmm', ligesom ordet mus starter med 'm', 'mmm'.
2. Barnet kan høre at to ord rimer. At 'hus' og 'mus' rimer på hinanden.
3. Barnet kan opdele og sammensætte ord og stavelser. Det er f.eks. at barnet kan høre de sammensatte navneord 'brand-mand', og at barnet kan klappe stavelser som f.eks. 'bil-en'.
4. Barnet kan opdele og sammensætte enkeltlyde.Det er f.eks. når barnet kan høre at ordet bil består af tre lyde 'b', 'i' og 'l'.
De to første faser, vil børn normalt lære i børnehavealderen, det vil sige fra 3-5 års alderen. Mens de to sidste faser ofte først læres i slutningen af børnehaven og mange børn lærer dem først, når de starter i 0-klasse.
Det er, som du selv er inde på, rigtig vigtigt, at børn har en fornemmelse for sproget, når de begynder i skole, og derfor er det også rigtig godt, at du nu begynder at tale med din dreng om forskellige ord, og hvordan de lyder. Det lyder som om, at han er igang med fase 1 og netop kan høre ordenes begyndelsesbogstav, den lyd som hvert ord starter med, og det er som sagt en forudsætning for, at han kan gå videre til fase to og begynde at få fornemmelsen for ord, som rimer... Han er altså på vej til at lære det, og du skal naturligvis hjælpe ham og guide ham videre :)
Det kan være en god idé at få tjekket hans ører, så du sikrer dig, at han rent faktisk kan høre lydene.. Du kan godt bestille tid hos en øre-næse-hals-læge uden at have henvisning. De kan tjekket om han har væske i mellemøret og om han hører, som han bør.
Det vil også være rigtig godt, hvis I kan synge og danse. Der findes rigtig mange gode fagtesange og sanglege for børn :) Når I synger og bruger kroppen, så styrkes sproget.
I må også meget gerne synge om ting i hverdagen. Du må gerne bruge hans og din egen fantasi og sætte sang på nogle af de sætninger, som du normalt ville sige :) Det man kan kalde for spontansang... du kan f.eks. godt synge "nu skal jeg skrælle kartofler, vil du være med?" i stedet for at sige det...
Det vil også være super godt med forskellige rim og remser. I kan låne bøger på biblioteket og tage udgangspunkt i dem. Når du læser rim og remser op, så gøres det ofte med tydeligere udtale af hvert enkelt ord, end hvis du taler normalt, og det er således med til at give en naturlig fornemmelse for de forskellige ord, og hvordan de lyder.
Det kan være rim, som har fokus på forbogstavet, som din dreng allerede er opmærksom på f.eks: Frede fisker fede fisk.
Det kan også være ord, som har samme lyd som forbogstavet:
Sure citroner smager skønt
Cirkusteltet er rødt og grønt
Charlotte bagte en dejlig kage
Som cirkushesten fik lov at smage
Og så kan det være rim, hvor der er fokus på især enderim:
Sørøver Søren gik rundt og var sur
og hadede at sejle og ligge på lur
Hans brødre og søstre var skumle og fæle
men selv ku´ han slet ikke lide at stjæle
Han sejlede derfor sin helt helt egen sø
og brændte sit skib på den ødeste ø
Nu skræller han frugt med sin sørøverkniv
og savner slet ikke sit sørøverliv
Når du læser rim og remser op for din dreng, så er det vigtigt, at du ikke kun læser op og han selv lære at sige remserne, men at du også forklarer ham, hvad de betyder, så han forstår, hvad det er han siger. Og I skal gentage dem og sige dem igen og igen, gøre det til en sjov del af hverdagen. Det skal være noget naturligt og rart :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske