Svar: Amning, gråd og vågentid
9. november 2016
Alder:
1 mdr.
Kære Mor C
Tak for dit brev og dejligt at høre, at det går så meget bedre med amningen :)
Det lyder rigtig fint, hvis der går mellem 2-4 timer imellem dine amninger. Det lyder helt relevant for alderen, og det er vigtigt, at du tilbyder din dreng brystet, når han viser behov. Nogle gange vil han naturligt die i længere tid og tage et egentligt hovedmåltid og andre gange vil han måske kun die et par minutter - på den måde får han den vandholdige mælk og slukker sin tørst. Den fleksibilitet skal være der, og det er netop vigtigt at du derfor lader ham die, som han viser behov for.
Man kan desværre ikke sætte tid på en amning. Hvor hurtigt det tager at "tømme" et bryst afhænger både af hvor meget mælk der er, og hvordan mors nedløbsrefleks virker, ligesom det naturligt også spiller ind, hvordan han svøber omkring brystet og arbejder med brystet. Hvis han har en god teknik og et godt vakuum og din mælk samtidig løber let til ham, så lyder det helt fint, at han kan spise og "tømme" på 10-15 minutter. Du skal naturligvis sikre dig, at han tager på og også tisser godt. Når der kommer noget ind, skal der også komme noget ud :)
Det er helt naturligt, at han i en alder af 5 uger virker mere urolig og grædende. Han vil i denne alder være mere vågen end tidligere og begynder at følge mere og mere med i, hvad der sker omkring jer. Hn nyder at pludre med dig. Han begynder at kunne holde øjenkontakt i længere tid. Han lytter og er opmærksom på dine ord og begynder nu at pludre i dialog, - pludrer med dig, du svarer og han svarer tilbage. Han reagerer også naturligt på din berøring og begynder mere tydeligt at vise, hvad han kan lide og hvad han ikke bryder sig om. Han begynder også at kunne se farver og kan genkende omgivelserne - genkender f.eks. puslebordet og ved, hvad der skal ske, når han ligger der. Han kan se lidt længere nu, men ser stadig tingene som farvede bølger, der flyder ind i hinanden og han er naturligt fascineret af kontraster og af lys...
Denne øgede aktivitet og opdagelse af verden gør, at han skal forholde sig til rigtig mange indtryk, rigtig mange stimuli. Det gør ofte, at han lige nu har ekstra meget behov for tryghed. Det er rigtig dejligt for ham at være på din favn eller ligge på fars brystkasse. Når han kan mærke jer helt tæt på, så er han naturligt mere rolig. Og ofte begynder børn i denne alder at få lidt grådanfald sidst på dagen eller om aftenen...
Det er helt naturligt, at du som forældre bliver bekymret og bliver usikker og forsøger alverdens ting, for at få gråden til at stoppe: tjekker bleen, prøver med brystet, prøver med en sut, over til far, tilbage til mor, tjekker bleen igen, prøver med brystet igen, tilbage til far, gå rundt med ham, lægger ham under aktivitetsstativet, op igen osv. osv. I prøver naturligt 117 ting i håb om at finde en løsning der virker og som stopper gråden, men ofte tilfører I blot flere stimuli, som er det han protesterer imod. Derfor er det nogle gange bedst at I blot bærer ham tæt i jeres favn, eller at du lægger dig med ham i dobbeltsengen, og ammer ham der...
Og ja, det er vigtigt og godt, hvis du kan hjælpe ham til at sove - men det kunne godt lyde som om, at du måske forsøger lidt for tidligt. Det er sådan, at små børn har forskellige bevidsthedsstadier. Det vil sige forskellig måde at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre, lege osv.:
Stille årvågenhed: Er der hvor jeres dreng ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Han ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, han kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at han har brug for lidt ro. Det er ikke det samme, som at han har behov for at sove.
Gråd: Han begynder at græde, han har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke, at han nu er ved at være sulten. Måske vil han gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk han har fået bundfælle sig.
Døsig: Når han er træt og har brug for at blive puttet. (Døsighed kan man også se lige der, hvor han er ved at vågne lidt op fra en lur - samme signaler). Han bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, han rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og han ruller med øjnene. Det er i denne periode, at han skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte ham på dette tidspunkt, så giver du ham mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Det vil være rigtig godt, at du prøver at lægge mærke til, hvilken bevidsthedstilstand, han er i - han skal puttes, når han er træt og parat, men ikke for tidligt. Det kan lyde som om, at du måske nogle gange putter ham der, hvor han egentlig befinder sig i "stille årvågenhed" og bare har brug for at ligge og kigge lidt ...
En god tommelfingerregel er, at han ikke skal være vågen i mere end 2 timer af gangen med den alder han har. Og du skal gå ud fra, at han nok har brug for ca. 16 timers søvn i døgnet...
Det vil også være rigtig godt, hvis du kan amme ham lige før han skal sove, så han får bryst og næsten falder i søvn med det i munden... Så han ikke spiser, bliver ked af det og derefter er svær at få til at sove. Det lyder lidt som om, at du er bange for at amme ham i søvn, fordi du tror, at det giver ham dårlige vaner.. men når man er så lille, som han er, så må man gerne blive ammet i søvn og det er lagt bedre at falde i søvn med brystet og dermed forbinde det at sove med noget trygt og dejligt, end at I kæmper med panikagtig gråd - det er ikke en god erfaring eller vane...
Han må gerne få sutten og det kan også være en god idé at du svøber ham. Prøv om du kan starte med at skifte ham og i forbindelse med skiftning så svøber du ham og herefter ammer du ham. Se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer, at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere, og når du kan se, at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i sengen. Han er stadig svøbt, og han kan få en sut. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - hvis han ligger i liften så sving liften stille og roligt frem og tilbage.
Stil liften lidt afsides og ikke hvor der er for meget larm af fjernsyn, radio, jer forældre der snakker osv. Gerne i et lidt køligt rum - det er især vigtigt når han er svøbt, at I er opmærksomme på at han ikke bliver for varm. Af risikoen for vuggedød, er det derfor meget vigtigt, at I løsner på klædet, så han kan komme af med varmen, eller sørger for at han står køligt, når han sover :) Stil ham også gerne til at sove i barnevognen udenfor i løbet af dagen, så han lærer at sove ude. Og ja - du må gerne putte ham med sutteklud, evt trække en stofble igennem suttens ring, for at hjælpe ham med at holde sutten i munden. MEN, du skal naturligvis have ham under opsyn og sikre dig, at han ikke pludselig får kluden trukket hen over hovedet:)
Når han er vågen, så må han gerne ligge lidt for sig selv, kikke på verden, ligge under et aktivitetstativ osv. Men han har også brug for at være i din favn, brug for at I pludrer sammen osv. Ligesom du også gerne må hjælpe ham med at ligge på maven flere gange dagligt, cykle med hans ben osv. Går du på toilettet og lader ham være alene i stuen, så skal du sikre dig, at han ikke kan trille nogen steder og ikke kan komme til skade. Det er derfor ikke en god idé at lade ham være alene på sofaen, ligesom han aldrig må ligge alene på puslebordet. Han kan sagtens få flyttet på sig, med den alder han har og det kan være meget farligt, hvis han falder... Så han ligger bedst på et tæppe på gulvet...
Det bedste legetøj lige nu er dig. Det er kontakt og samvær, som skal prioriteres og du skal bruge dig selv, din stemme, dit ansigt, din mimik. En uro, eller andet kulørt legetøj som han kan ligge og kikke på, kan være spændende... og i løbet af de næste par måneder, vil det også være rigtig fint med små bamser, en rangle eller lignende, som han kan prøve at gribe om og også putte i munden... Stille og roligt bliver legetøj naturligt mere og mere interessant og når han ligger på gulvet, vil det være rigtig fint med rangler, bolde, bamser, et tæppe med fryser osv. som han kan kikke efter og forsøge at få fat i, når han ligger på maven :)
Jeg vil anbefale dig rigtig meget min bog "Helens bog om dit barns udvikling". I den kan du læse om, hvad der sker udviklingsmæssigt netop nu, og hvordan du kan støtte ham videre :) Der er også forslag til legetøj :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske